Železničář / Hlavní zprávy / Do obnovy techniky investují Poláci miliardy
Do obnovy techniky investují Poláci miliardy
10.3.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Polskému národnímu dopravci PKP Intercity se v loňském roce i přes problémy kvůli celosvětové pandemii dařilo investovat do nové techniky. Pořídil si například zcela nové elektrické lokomotivy a více než 130 modernizovaných vozů. A ve významných výdajích do vozidlového parku nehodlá polevit ani letos.
Největší investiční program v historii polského dopravce PKP Intercity už přináší své ovoce. Společnost zakoupila moderní techniku za více než 7 miliard zlotých (v přepočtu zhruba devětatřicet miliard korun), a to i přesto, že jej, stejně jako všechny evropské dopravce, postihla vlna koronaviru a s ní související úbytek cestujících a poptávky po přepravě. Cílem je modernizace a nákup nových kolejových vozidel a další zlepšení komfortu cestujících.
„Epidemie pozastavila trend zvyšování počtu cestujících, který jsme na železnici sledovali v posledních letech,“ připustil ministr polské infrastruktury Andrzej Adamczyk. „Pro rychlý návrat růstu jsou nezbytné dobře promyšlené a důsledně realizované investice. Díky nim se polské železnice staly bezpečnými, pohodlnými a předvídatelnými,“ zdůrazni ministr.
Chce i push-pully
Za dva roky, tedy po ukončení programu, by měla být flotila zmodernizována z osmdesáti procent. Kromě nákupu třiceti nových lokomotiv EU 160 Griffin od Newagu, restauračních vozů a zhruba 130 modernizovaných osobních vagonů v Pese Bydhošť v loňském roce PKP IC letos nakoupí 12 nových elektrických jednotek a dalších 14 zmodernizuje. Dále společnost připravila kontrakty na nákup 118 nových, elektrických lokomotiv, modernizaci 200 stávajících dieselových a elektrických strojů, modernizaci zhruba 700 osobních vozů a nákup 185 zcela nových. Dopravce navíc ještě plánuje podepsat smlouvy na nákup 10 posunovacích dieselových lokomotiv a vede jednání s potenciálními výrobci ohledně dodávek vlaků typu push-pull. Po vypracování přesné specifikace vozidel vyzve potenciální dodavatele k podání nabídek.
Co se týče Griffinů, jde o elektrické lokomotivy pro rychlost 160 km/h. Naopak bezmála 130 osobních vozů modernizovaných v Pese je vybaveno klimatizací, elektrickými zásuvkami, připojením k internetu pomocí wi-fi a štítky v Braillově písmu. Dopravce také obdržel 10 restauračních vozů modernizovaných firmou H. Cegielski v Poznani. Cestující v nich mají k dispozici 12 stolů a 36 sedadel. Vagony jsou klimatizované a cestující opět mohou využít bezplatné připojení k internetu. Letos navíc dorazí do flotily první vagony z kontraktu na 81 nových vozů, které vyrábí společnost Cegielski. Moderní vozy jsou přizpůsobeny rychlosti 200 km/h a budou zařazeny v soupravách vlaků Express InterCity (EIC).
Bude se flirtovat
V průběhu letošního roku bude flotila dopravce posílena také elektrickými jednotkami. Podle harmonogramu PKP IC obdrží firma první dvě ze 14 vozidel řady ED74, která jsou modernizována železničním konsorciem PESA a ZFTK Mińsk Mazowiecki, a dále přijedou první dvě (z celkových 12) jednotek Stadler Flirt. Vlaky budou upraveny na rychlost 160 km/h.
V případě modernizace elektrických lokomotiv nechá PKP IC vylepšit společností Olkolna Olešnice dvacítku elektrických lokomotiv řady EU/EP07. Zvýšena bude například jejich rychlost – ze současných 125 na 160 km/h.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »