Železničář / Hlavní zprávy / Desiro 2.0: novinka na lince přes České a Saské Švýcarsko
Desiro 2.0: novinka na lince přes České a Saské Švýcarsko
21.3.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Cestující na lince U28, která spojuje Děčín s Rumburkem přes německý Sebnitz, se mohou vozit čerstvě modernizovanou jednotkou Siemens Desiro. Tu na začátku února představili oba spolupracující dopravci (České dráhy a DB Regio) u příležitosti Dne se železnicí Národního parku. Jednotka podstoupila omlazení za pouhé dva měsíce. Co nového nabízí?

Na lince U28, která nese marketingový název Dráha Národního parku, byl provoz zahájen v létě 2014. Spuštění nové linky umožnilo kolejové propojení pohraničních stanic Sebnitz a Dolní Poustevna, které fungovalo až do roku 1945, kdy bylo přerušeno. Zájem o znovuobnovené spojení předčil i nejsmělejší očekávání. Linka je velmi využívána zejména turisty z obou zemí, a to i mimo hlavní sezonu. Před bezmála třemi lety provoz zahajovaly standardní motorové jednotky Desiro, jedna z nich čerstvě prošla zajímavou modernizací. Oba spolupracující dopravci modernizací demonstrují fakt, že i kolejová vozidla se starším datem výroby jsou po příslušných změnách schopna splnit všechny požadavky kladené na moderní regionální dopravu. Němci jednotku dokonce v nadsázce nazvali Desiro 2.0 a novinářům ji představili v příhraničním městečku Sebnitz.
Veselejší cestování nejen pro děti
„Rekonstruovaná jednotka VT642 Desiro prošla kompletní interiérovou přestavbou. Má nová sedadla s lepším tvarováním, lino, obložení stěn, osvětlení, klimatizaci, dětský koutek, wi-fi, elektrické a USB přípojky ve vysokopodlažní části a nový je i vnější lak, který už není jen červený, ale v kombinaci s modrou,“ vyjmenoval novinky Vladimír Štochl, ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Ústí nad Labem s tím, že v první třídě je šest kožených sedadel. Změn doznalo i celkové vnitřní uspořádání, Desiro se tak může pyšnit druhým víceúčelovým prostorem určeným především pro jízdní kola, původní velkoprostor bude sloužit hlavně vozíčkářům. Příjemné prostředí dotváří i stolky s křídly na vybraných místech anebo informační systém se čtveřicí obrazovek.
Technici z podniku RailMaint v Delitzsch zvládli modernizaci jednotky Desiro za dva měsíce. Přitom položili 110 m2 nové podlahové krytiny, více než jeden kilometr kabelů a přidali dvě nové a rozměrné police na zavazadla. U čtveřice vstupních dveří jsou nové a pevně namontované osmicentimetrové schůdky. Zmenšují mezeru mezi vozem a nástupištěm, umožňují pohodlný nástup a jsou zároveň v povoleném obrysu vozidla.
Devítka párů denně
Na lince U28 jezdí denně osm párů přímých vlaků, devět v pracovních dnech. O cestování do Národních parků České a Saské Švýcarsko (kdysi známé pod spojením Českosaské Švýcarsko) je velký zájem hlavně v turistické sezoně. Podle Štochla ČD zaznamenávají velký nápor cestujících i před Vánoci, neboť tyto vlaky jsou využívány jako přípojné k německým spojům do Drážďan, kde se konají adventní trhy. Hlavním dopravním uzlem je pak Bad Schandau, kde lze přestupovat i na vlaky kategorií EC, S-Bahn nebo autobusy či lodě.
Nádraží Národního parku
V rámci Dne se železnicí NP bylo nádraží v saském Sebnitz přejmenováno na Nádraží Národního parku. Podobný krok mají v plánu i Češi. Nového přízviska se v brzké době dočká Děčín. „Už jsme podnikli první kroky, a pokud vše dobře půjde, v nastávající turistické sezoně už by mělo nádraží fungovat i pod tímto názvem,“ řekl Tomáš Salov, mluvčí Správy Národního parku České Švýcarsko. „V budoucnu bychom tímto názvem chtěli doplnit i nádraží v Krásné Lípě. Tedy tam, kde sídlí správa parku. Bylo by zároveň i protějškem Bad Schandau, kde sídlí naši němečtí kolegové.“ V Lípě to ale vypadá na „běh na delší trať“, neboť budova není v dobrém technickém stavu. Vedení NP už nyní jedná se SŽDC i s vedením obce o rekonstrukci. Nádraží jsou a budou vždy doplněna o velkoformátové fotografie přírodních krás parku, obří turistické anebo na zdech kreslené panoramatické mapy. Přízviska jsou však pouhými marketingovými názvy, v oficiálních informačních systémech a jízdních řádech budou vždy uvedeny názvy oficiální, tedy např. Děčín hlavní nádraží.
Další články této rubriky
Mezinárodní ČD spoje zajíždí do 120 destinací
30.3.2025 - Mezinárodních spojů ČD přibývá. Letos dopravce vypravuje celkem 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezonní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích – v Německu, Rakousku,… »
V jídelních vozech Českých drah začalo jaro
25.3.2025 - V jídelních vozech Českých drah odstartovalo jaro. Alespoň tedy na talíři. Na začátku března totiž do jídelních vozů ČD Restaurant se servisem JLV dorazila nová sezonní nabídka, která svým zaměřením vyhlíží nejnadějnější… »
ČD navýšily počet bezbariérových spojů
20.3.2025 - Počet bezbariérových vlaků Českých drah díky loňské rekordní dodávce nových vozidel vybavených pro cestování osob na vozíku a lidí s handicapem opět vzrostl. Dopravce má v současnosti ve svém parku bezmála 900 vozů a jednotek… »