Železničář / Hlavní zprávy / Děčínské Líze pomůže i pivní speciál
Děčínské Líze pomůže i pivní speciál
15.8.2024
Již třetí pivní speciál láká k přispění na obnovu drážní historie. Po Matyldě a Kryšpínovi přichází Šlechtična, jež má pomoci stejnojmenné lokomotivě 475.179 zpátky do nostalgického provozu. Děčínská ikona, které severočeští železničáři neřeknou jinak než Líza, vyžaduje po letech provozu generální opravu, na kterou část z výtěžku prodeje piva přispěje.
Zahnat žízeň drážním pivem můžete v ČD Muzeu v Lužné, plechovky Šlechtičny jsou k sehnání taktéž na palubách vlaků u našich minibaristů a od 15. července lze tento zlatavý mok ochutnat také v podniku Zastávka od Pivstra na plzeňském hlavním nádraží, odkud za každý půllitr poputuje na fond Lízy pětikoruna.
„Parní lokomotiva 475.179 Šlechtična patří mezi jedny z nejcennějších artefaktů naší železniční historie a ukázku poválečného strojírenského umu. Po dlouhých letech provozu však potřebuje generální opravu,“ řekl ředitel Centra historických vozidel Českých drah Marek Plochý s tím, že náklady na opravy se neustále zvyšují. „Proto hledáme další zdroje pro jejich financování. Jedním z nich je výroba pivního speciálu. Ve spolupráci s Plzeňským Prazdrojem a jeho experimentálním pivovarem uvádíme již třetím rokem do prodeje speciální edici piva, jehož prodej pomáhá získávat finanční prostředky na opravu konkrétní lokomotivy. Letos je to právě Šlechtična,“ vysvětlil.
Statisícový příspěvek nadace
Na opravu Šlechtičny může přispět každý také pomocí sbírkového účtu Nadace Okřídlené kolo 278975072/0300 s variabilním symbolem 475179. Do 1. července věnovala Nadace Okřídlené kolo 150 000 Kč ze sbírkového účtu na realizaci opravy lokomotivy do provozního stavu. Nadace zároveň organizuje soutěž pro všechny přispěvatele. Všichni přispěvatelé, kteří uvedou svůj kontakt do poznámky platby pro příjemce, jsou automaticky zařazeni do slosování o dvoudenní pobyty pro dvě osoby v jednom z rekreačních zařízení Odborového sdružení železničářů. Slosování se uskuteční letos v listopadu.
„Nadace Okřídlené kolo již více než 20 let finančně i nefinančně podporuje projekty a záměry oprav historických kolejových vozidel, především těch v majetku Českých drah a Národního technického muzea. Stejně tomu je i nyní v případě opravy parní lokomotivy 475.179 Šlechtična, na níž může přispět kdokoliv i prostřednictvím našeho sbírkového účtu,“ uvedl ředitel Nadace Okřídlené kolo Zdeněk Vysloužil.
Děčínská Líza byla v roce 1948 pod výrobním číslem 1901 ve Škodě Plzeň a v průběhu 30 let aktivní služby prošla depy v pražských Vršovicích, Českých Budějovicích, Bratislavě, Zvolenu a nakonec v Děčíně. Po ukončení parního provozu lokomotiva sloužila v depu v Děčíně jako vytápěcí pojízdný kotel. Následně se začala využívat pro jízdy historických vlaků a zúčastnila se kromě mnoha jízd v naší republice několika mezinárodních akcí. Zavítala například do Německa, Švýcarska, Maďarska, Polska nebo na Slovensko.
České dráhy každoročně věnují na péči a záchranu našeho technicko-kulturního dědictví milionové částky. Bez zapojení mnoha dobrovolníků, sponzorů a návštěvníků, kteří svým výletem do železničního muzea v Lužné u Rakovníka a účastí na nostalgických jízdách podporují financování těchto památek a jejich provoz, by nebylo možné zachránit tolik úžasných „krásek“ na kolejích.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »