Železničář / Hlavní zprávy / Dálková doprava v JŘ 2017 zrychlí
Dálková doprava v JŘ 2017 zrychlí
6.12.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Výrazné zrychlení spojů z Prahy do Českých Budějovic a rakouského Lince, linky do Krakova, přímé spojení Ostravy se středním Slovenskem či kratší jízda z Prahy do Luhačovic. To jsou jen některé významné novinky v jízdním řádu dálkové dopravy pro nadcházející rok. Zachovány zůstanou také noční spoje do Curychu a Berlína, a to navzdory skutečnosti, že společnost DB ruší noční vlaky.
Cestující se s příchodem nového jízdního řádu mohou v rámci dálkové dopravy těšit na řadu novinek. Kromě většího počtu spojů národní dopravce naplánoval nové zahraniční linky a díky modernizaci čtvrtého koridoru i zhruba hodinové zrychlení na trase mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Lincem. ČD budou od poloviny prosince denně vypravovat 7 016 vlaků, tedy o 117 spojů více než v roce 2016. Plánovaný rozsah dopravy je ve výši 124,1 mil. vlkm, o 2,5 milionu vlkm více než v roce 2016. Změny přinášíme ve stručném přehledu.
Německo, Rakousko a Švýcarsko
Zásadní změnou na trase mezi metropolí, Táborem, Českými Budějovicemi a Lincem je zhruba hodinové zrychlení jízdy – zatímco nyní cesta do Rakouska trvá téměř pět hodin, nově jen o pět minut překročí hranici čtyř hodin. ČD navíc zvýší počet spojů z pěti na osm. V Linci budou mít cestující lepší přípoje ke spojům do středního, jižního a západního Rakouska, Švýcarska a s přestupem v dalších místech Rakouska také do Slovinska nebo do Itálie.
Přes Linec bude díky spolupráci s rakouským dopravcem ÖBB veden mezistátní lůžkový vůz do švýcarského Curychu. Ten sice ještě nyní jezdí přes Německo, kvůli rozhodnutí DB zrušit spoje City Night Line (CNL) však pojede přes Rakousko. V sezoně ho ještě doplní jeden oddílový vůz 2. třídy. V relacích do Německa nastávají změny především v souvislosti s ukončením provozu vlaků CNL. Spoj Kopernikus z Prahy do Lipska bude zachován jako poslední denní vlak EC pouze s vozy s místy k sezení a v obdobných cestovních časech, jako jezdil dosud. A provoz přímých lůžkových vozů do Kolína nad Rýnem skončí, naopak noční vlak Metropol z Budapešti přes Prahu do Berlína pojede i nadále.
Polsko a Rusko
Významnou novinkou bude sezonní přímý denní expres Cracovia z Prahy do Krakova. Tento vlak pojede na našem území celoročně v trase současného expresu Hukvaldy, z Ostravy však bude nově pokračovat od poloviny dubna do konce září v nové trase do Krakova, místo stávajícího směřování do Žiliny. Spoj v Bohumíně umožní přestup mezi spoji Cracovia a Varsovia do Varšavy, Bratislavy a Budapešti.
I nadále zůstane zachováno přímé spojení Prahy a Moskvy lůžkovými vozy RŽD, nově však prostřednictvím samostatného vlaku Vltava pouze v trase Moskva – Bohumín a přepravou přímých vozů z Prahy na expresu Hutník.
Slovensko a Maďarsko
K významným změnám dochází i ve vztahu k našim východním sousedům. Místo dosavadních spojů expresní linky z Prahy do Žiliny přes Ostravu v přibližně dvouhodinovém intervalu tam budou nově jezdit v prokladu spoje dvou linek, které zajistí přímé spojení Ostravy, Žiliny a Banské Bystrice a Zvolenu. Tyto spoje budou mít ve slezské metropoli přípoje na návazné vlaky do Brna a Prahy. Soupravy nových spojů budou sestaveny z vozů slovenské společnosti ZSSK.
Východní Čechy
Na lince R 10 bude zaveden přímý spoj s Broumovskem, a to prodloužením R 949/950 až do Meziměstí. V úseku Hradec Králové – Meziměstí vlak pojede v pracovní dny a v neděli směrem do Meziměstí a v pracovní dny a v sobotu opačným směrem. Jeho trasa povede přes Jaroměř.
Jižní Čechy
Ministerstvo dopravy objednalo vedle tradičních rychlíků z Prahy do Českých Budějovic také devět párů expresních vlaků, které nově nabídnou historicky nejrychlejší spojení jihočeské metropole s hlavním městem. Doby jízdy mezi Prahou a Českými Budějovicemi se zkrátí ze současných 2 hodin 23 minut až na 1 hodinu 58 minut směrem na jih republiky. Čtyři páry expresů budou pokračovat do Lince a jeden do Českého Krumlova.
Valašsko a Zlínsko
K další rozsáhlejší úpravě objednávky dálkové železniční dopravy přikročilo ministerstvo dopravy u expresní linky Ex 2 z Prahy na střední Moravu a na Slovensko a souběžné rychlíkové linky R 18. Dosud byly spoje obou linek částečně provázány a zajížděly střídavě na Vsetínsko, do Zlína, Luhačovic a Veselí nad Moravou. Nově se oddělí ramena obou linek. Spoje expresní linky Ex 2 pojedou výhradně v trase Praha – Olomouc – Vsetín (– Slovensko). Do rychlíkové linky R 18 s hlavní větví z Prahy do Luhačovic budou nově integrovány dosavadní vlaky Šohaj a Zlínský expres. Další pojedou jako rychlík vyšší kvality (Rx).
SC Pendolino Košičan
Změny se dotknou i vlaků obsluhovaných jednotkou Pendolino. První ranní spoj z Prahy do Ostravy odjede o 24 minut později, tedy nově v 7:07 oproti současnému odjezdu v 6:43 hod. Vzniknou tak lepší přípoje také pro cestující z Tábora nebo z Plzně.
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »