Železničář / Hlavní zprávy / D1 Express Praha – Brno místo ucpané dálnice
D1 Express Praha – Brno místo ucpané dálnice
27.9.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Cestování mezi dvěma největšími městy v republice po nejstarší dálnici u nás má svou železniční alternativu. Od 4. října České dráhy navíc nabídnou spoje nazvané D1 Express, které zajistí rychlé a pohodlné spojení mezi Prahou a Brnem bez zastavení. Dva páry vlaků denně provozované na komerční riziko budou řazeny z modernizovaných klimatizovaných vozů.
Kdo by neznal z televizního zpravodajství reportáže o dopravních zácpách, nehodách a omezeních na „déjedničce“? Tato nejstarší dálnice u nás, která byla otevřená v úseku Pra¬ha – Brno až v roce 1980, se roky stává terčem vtipů a nadávek. Faktem je, že se nachází (diplomaticky řečeno) ve velmi špatném stavu a čeká ji zásadní oprava, která s sebou přinese i radikální a stresující omezení pro řidiče. Podle původního harmonogramu měly stavební práce začít na konci letošního roku, Ředitelství silnic a dálnic je ale nakonec posunulo na rok 2013. České dráhy ale nečekají na to, až dálniční kolaps skutečně nastane, a již od října nabídnou cestujícím dodatečné spoje pod názvem D1 Express.
Nové spoje mezi Prahou a Brnem budou odrážet přání našich zákazníků. Z provedeného průzkumu mezi cestujícími vyplynulo, že o využití dodatečných vlaků lidé uvažují za předpokladu, že doba jízdy autem překročí tři hodiny. To se díky rozkopané dálnici a mnohakilometrovým kolonám klidně může stát standardem. České dráhy tak vycházejí vstříc požadavkům cestujících a zavádějí přímé spojení Prahy a Brna bez zastavení v potřebných časech ve špičce.
Od prosince budou nejrychlejší
Jak konkrétně tedy D1 Express vypadá a co všechno cestujícím nabídne? Pětivozová souprava disponuje jedním velkoprostorovým vozem 1. třídy (Apee), jedním bistrovozem s dalšími oddíly 1. třídy (Armpee) a třemi vozy 2. třídy, kde cestující najdou jak velkoprostorové uspořádání, tak oddíly. Pro vozbu obou párů vlaků byly určeny dvě lokomotivy řady 380. Celá souprava včetně lokomotivy je opatřena velkým produktovým logem D1 Express, což vlak výrazně odlišuje od ostatních spojů.
Na základě přání cestujících byly určeny odjezdy z Brna hlavního nádraží na 6.15 a 7.15 h. Během cesty vlaky nestavějí v žádných stanicích nebo zastávkách, a to ani v České Třebové, ani Pardubicích hl. n. Spoje zvládnou jízdu do Prahy za 2 hodiny a 42 minuty. Zpět do Brna odjíždějí D1 Expressy v 17.03 a v 18.03, přičemž cestovní doba je v obou směrech stejná. Přestože parametry nasazených vozidel umožňují využít rychlost 160 km/h, vzhledem k aktuálnímu vytížení dopravní cesty zatím jízdní dobou nepokoří spoje EC na stejné trase navzdory jízdě bez zastavování. Od prosince 2012 se ale jízdní doba D1 Expressů zkrátí na 2 hodiny 35 minut, takže nové spoje se stanou nejrychlejšími v této relaci. Od 9. prosince navíc přibude třetí pár vlaků s dopoledním odjezdem z Prahy a odpoledním z Brna.
Příplatek nevybíráme, místenku nepožadujeme
Cestující budou mít k dispozici kvalitní cateringové služby v bistrovoze i formou minibaru. Zákazníci v 1. vozové třídě získají nárok na noviny a nápoj zdarma.Všechny vozy budou plně klimatizované se zásuvkami 230 V a uzavřeným systémem WC, vlakovým rozhlasem a elektronickým vnějším i vnitřním rezervačním systémem. Poslední vůz s tichými oddíly je vyhrazen cestujícím, kteří chtějí pokud možno nerušeně relaxovat.
A to nejlepší přijde nakonec: za kvalitu D1 Expressu nezaplatí cestující (včetně držitelů režijních průkazek) ani korunu navíc, protože v nich bude platit běžný tarif Českých drah – a to včetně akčních nabídek! Oproti původním plánům dokonce nebude D1 Express ani povinně místenkový, takže ho mohou použít i ti zájemci, kteří si ho zvolí pro cestu mezi Prahou a Brnem na poslední chvíli. Místenku si ale samozřejmě lze dokoupit.
Pokud tedy i vás polévá při představách nekonečně pomalu se sunoucích kolon na dálnici D1 nepříjemné horko a hledáte rychlou, cenově rozumnou a hlavně pohodlnou alternativu pro cesty mezi Prahou a Brnem, už nehledejte. D1 Express Českých drah právě vyjíždí.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »