Železničář / Hlavní zprávy / Cestující vozí první bateriové Pantery
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 – autor: PETR SLONEK
V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor a Studénku do Ostravy. Nové jednotky vycházejí z konceptu známých elektrických RegioPanterů, jezdit ale mohou i na neelektrifikovaných tratích.

Nové vlaky, jejichž dojezd na baterie je 80 kilometrů a maximální rychlost 160 km/h, vyrobila společnost Škoda Group. Lidé z Novojičínska díky nim získají celodenní přímé vlakové spojení s krajským městem. Dosud na lince S8 při cestě do Ostravy museli většinou přestupovat ve Studénce. V létě budou navíc vybrané spoje této linky zajíždět i k letišti v Mošnově. Moravskoslezský kraj se tak stal prvním regionem v Česku, kde se lidé svezou těmito moderními soupravami. Dalších 15 vlaků České dráhy v regionu nasadí nejpozději do konce roku 2026.
Jednotky měří bezmála 53 metrů, mají kapacitu 140 míst k sezení a celkem pojmou až 323 cestujících. Samozřejmostí je bezbariérovost, wi-fi, klimatizace, kamerový systém či odbavovací systém, v němž lze platit kreditní kartou. Za jízdy se může dobíjet pod trolejí, nebo když pod ní stojí ve stanici, ale také připojením vysokonapěťového kabelu v koncové stanici.
Jízda bez přestupu
„Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, zajistí rovněž plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je tak mnohem komfortnější i rychlejší. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé mohou užívat cestování takto moderními jednotkami,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. Kraj podle něj vedly k podpisu desetileté smlouvy s Českými drahami i výhledové plány na elektrizaci tratí, konverze napájecí soustavy a instalace evropského zabezpečovače ETCS.
„Velmi si vážíme důvěry Moravskoslezského kraje, která byla v roce 2023 stvrzena desetiletou smlouvou na provozní soubor Ostravsko. Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už předloni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přišla historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových jednotek. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy zažívá další přelomový moment,“ uvedl při zahajovací jízdě předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Dopravce do 24 nových vlaků v Moravskoslezském kraji investuje téměř čtyři miliardy korun. Nahradí téměř pět desítek starších vozidel.
„Bateriový vlak je českým technologickým milníkem, který navazuje na naši dlouhou tradici inovací v dopravě. Je to další krok na cestě k ekologické, flexibilní a udržitelné dopravě a důkaz, že český průmysl dokáže stát v čele inovací,“ upozornil místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.
Nejpozději v prosinci 2026 vyjede v Moravskoslezském kraji dalších 15 bateriových jednotek od výrobce Škoda Group. „Tyto moderní soupravy budou cestující vozit na linkách mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Novým Jičínem, Ostravou a Budišovem nad Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek-Místek zpět do Ostravy. Věřím, že zvýší v našem regionu oblíbenost cestování po železnici,“ dodal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
Další články této rubriky
Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »
Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací
7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »