Železničář / Hlavní zprávy / Cestující se dočkají lepšího mobilního signálu
Cestující se dočkají lepšího mobilního signálu
14.11.2022 – autor: PETR SLONEK
Cestující ve vlacích Českých drah se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika vybavila vybranou soupravu railjet opakovačem mobilního signálu, který umožní využívat kvalitní hlasové i datové služby po celé trase. Takto vybavená jednotka zahájila na začátku října šestiměsíční testovací provoz.
Nové zařízení by mělo vyřešit problém s výpadky datových služeb a hovorů z mobilních telefonů, s nimiž se cestující ve vlacích na některých místech setkávají.„České dráhy jsou v Česku lídrem v zavádění nových technologií na železnici a zahájení zkušebního provozu repeateru ke zlepšení dostupnosti mobilního signálu přímo uvnitř vlaků to jen potvrzuje. Věřím, že zkušební provoz bude úspěšný a podaří se nám zajistit financování pro sériovou zástavbu opakovačů do dalších ucelených jednotek dálkové dopravy. Po Německu a Rakousku tak budeme třetí zemí ve střední Evropě, kde se stane dobrá dostupnost mobilního signálu pro telefonování a přenos dat uvnitř vlaků samozřejmostí. To posílí konkurenční výhodu Českých drah a železnice proti individuálnímu motorismu,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Podle předsedy představenstva ČD - Telematiky Jana Hobzy se tímto krokem zvýší komfort cestujících ve vlacích. „Pilotní testovací provoz této soupravy poslouží především k ověření kvality mobilního signálu při využití technologie opakovače a k získání zpětné vazby od cestujících,“ doplnil.
Instalace v režii ČD-T
Vlastní instalaci zařízení, kompletní konfiguraci a oživení a bezproblémový provoz dodaných technologií zajišťuje ČD - Telematika. Společnost tak zúročuje dlouholeté zkušenosti s nasazováním, údržbou a provozem obdobných technologií v rámci drážního prostředí, jako je instalace palubní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS, montáž technologie pro bezdrátovou komunikaci v evropském drážním standardu GSM-R, kabinových rádií pro strojvedoucí, informačních systémů a dalších.
„Technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím, a instalace vyžaduje individuální technické řešení pro každý typ nebo provedení železničního vozidla a samostatné typové schválení Drážním úřadem,“ upozornil člen představenstva ČD - Telematiky Tomáš Businský. „Jeden opakovač může zajistit pokrytí signálem až čtyř jednotlivých spřažených vozů,“ dodal.
Přenos i zesílení signálu
Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagonů, výstupní výkon signálu případně zesílit. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace stejného výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu.
Použitá technologie podporuje široké pásmo frekvencí využívaných mobilními operátory na území ČR i v zahraničí, a to nejen v aktuálně nasazovaných 5G frekvencích. Celé řešení se skládá z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, který v rámci testu bude pracovat ve frekvenčních pásmech 800, 900, 1800, 2 100 a 2 600 MHz, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R/ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu. V případě testovaného railjetu Českých drah je využita technologie tzv. vyzařovacích kabelů, nicméně samotné řešení umožňuje i případné využití interních antén. Taková konfigurace je vhodná především pro vlaky, jejichž vnitřní vybavení či použitý materiál neumožňují distribuci signálu pomocí vyzařovacího kabelu.
Jednotku railjet vybavenou opakovačem mobilního signálu ČD nasadily na vytížené dálkové lince Ex3 z Prahy přes Brno a Břeclav dále do Vídně a Grazu. Soupravu cestující poznají díky informačním plakátům uvnitř vozu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »