Železničář / Hlavní zprávy / Cestu přes Brno zkomplikuje výluka
Cestu přes Brno zkomplikuje výluka
22.3.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Na začátek léta se připravuje největší výluka v historii Brna. Potrvá celých sto dní – od 3. června až do 10. září a železniční doprava na hlavním nádraží při ní dozná významných změn. Většina vlaků bude zastavovat buď v Králově Poli, Židenicích nebo na stanici Brno dolní nádraží nedaleko autobusového terminálu Zvonařka. Omezení se týká nejen desítek tisíc lidí, kteří do Brna pravidelně přijíždí, ale i turistů.
Výluka, která navazuje na tu z roku 2013, se opět dotkne průjezdu brněnským hlavním nádražím. Stavbaři budou pracovat na pražském viaduktu přes Křenovou ulici pod první a druhou traťovou kolejí a také modernizovat čtvrté nástupiště s přilehlou šestou kolejí. Musí pročistit štěrkové lože pod oběma traťovými kolejemi, vyměnit pražce i kolejnice a obnovit trakční vedení. U viaduktu dělníci snesou svršek a položí nové kolejové lože. Při té příležitosti se připraví na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení, která se plánuje v letech 2018 až 2019. Také čtvrté nástupiště dozná úplné proměny, neboť se chystá výměna střešního krytu, ale i litinových sloupů včetně dlažby, kolejnic a osvětlení. Po opravě se bude podobat druhému a třetímu peronu, které už revitalizací prošly. Podle investora akce, SŽDC, je stavba nutná jak z dopravního, tak i technického hlediska, a to bez ohledu na to, v jaké poloze bude v budoucnu umístěno brněnské hlavní nádraží. Bez těchto důležitých oprav by dnešní nádraží nemohlo dále sloužit.
Obnoví se dolní nádraží
A jak se tato výluka dotkne železnice? Mezinárodní vlaky z Prahy a Břeclavi budou přijíždět a odjíždět z dolního nádraží, kam se z hlavního nádraží zavede náhradní autobusová doprava. Navíc mezinárodní spoje EuroCity a railjet Praha – Brno – Wien/Budapest linky Ex3 budou ve směru do Prahy zastavovat ve stanici Brno-Židenice a na dolním. Vlaky z Prahy zároveň pojedou o 4 minuty dříve.
Rychlíkové spoje linky R9 z Prahy a Havlíčkova Brodu ukončí jízdu v Brně-Králově Poli a náhradní dopravu zajistí posílená tramvajová linka, v době souběhu s výlukou Řikonín – Vlkov cestující použijí autobusy, které pojedou ze Žďáru nad Sázavou do Brna. Regionální linka S3 Žďár nad Sázavou – Tišnov – Brno – Vranovice – Břeclav by podle plánů měla jezdit v pracovních dnech pouze v půlhodinovém taktu, spoje jedoucí po 15 minutách budou v úseku Brno – Tišnov během výluky zcela zrušeny. Jižní větev linky S3 začne na brněnském hlavním nádraží, severní větev zamíří přes Brno dolní nádraží do stanice Modřice. V Brně dolním nádraží, respektive Židenicích navíc ukončí jízdu vybrané spěšné vlaky od České Třebové. Regionální spoje linky S2 ve směru z Březové nad Svitavou, Letovic a Blanska rovněž skončí v Brně-Židenicích a jižní úsek z Brna do Sokolnice a Křenovic obslouží oddělené spoje, které vyjedou z hlavního nádraží.
Provoz zkomplikují další výluky
Aby toho nebylo málo, tak se na Brněnsku od 1. července do 31. srpna uskuteční ještě další dvě velké výluky. Na „brodské“ trati bude kvůli stavebním pracím v úseku Vlkov u Tišnova – Tišnov zavedena místo regionálních spojů náhradní autobusová doprava. O víkendu autobusy pojedou až do Brna-Králova Pole, odkud dále cestující použijí městskou hromadnou dopravu. Ve stejném termínu bude kvůli rekonstrukci stanice Kuřim v úseku Brno-Královo Pole – Kuřim – Tišnov jednokolejný provoz, takže vlaky linky S3 budou v úseku Tišnov – Brno dolní nádraží – Modřice jezdit podle výlukového jízdního řádu v odlišných časových polohách.
Na srpen se rovněž plánuje nepřetržitá výluka Brno hlavní nádraží – Sokolnice-Telnice – Křenovice. Během omezení nepojede jižní větev regionální linky S2, kterou nahradí jak autobusové linky Integrovaného dopravního systému JMK, tak náhradní autobusová doprava ČD ze Sokolnic a Chrlic do Brna hlavního nádraží.
Dopravní podnik města Brna hodlá navíc zajišťovat po celou dobu výluky dvě posilové tramvajové linky P2 a P6. Linky P2 propojí brněnské hlavní nádraží se Starou Osadou, resp. zastávkou Kuldova v blízkosti stanice Brno-Židenice. Linka P6 pojede z Nových sadů kolem hlavního nádraží až do dopravního terminálu u královopolského nádraží.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »