Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Cestování na západ Česka zrychlí

Cestování na západ Česka zrychlí

6.12.2018 – autor: JOSEF HOLEK

České dráhy představily ve vládním salonku pražského hlavního nádraží nový jízdní řád, platný od 9. prosince. Největší změnou je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut. Tím vlak dále posiluje svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům. Novinek doznají i trasy z metropole na Moravu a na Slovensko. Více vlaků také nabídne wi-fi.

Cestování na západ Česka zrychlí

S úderem půlnoci z 8. na 9. prosince začne platit nový jízdní řád 2019. České dráhy vypraví pod svou značkou denně v průměru více než 7 200 spojů. Za rok najedou skoro 129 milionů kilometrů. Hlavní novinkou je zrychlení cestování na západ země, větší kapacitu nabídnou spoje mezi Prahou a Moravou. Pokračovat bude modernizace rychlíkových a regionálních souprav i zavádění moderních služeb. Wi-fi připojení k internetu poskytne o čtvrtinu vlaků více než letos, přičemž touto službou bude disponovat již každý druhý dálkový spoj. „Rozsah nabídky, počet spojů, nabízených míst ve vlacích i vzdálenost, kterou naše vlaky ujedou v novém jízdním řádu, je mírně vyšší. Denně vypravíme v průměru o 182 spojů více a celkově najedou naše spoje o 3,7 mil. kilometrů více než v končícím jízdním řádu,“ vysvětlil Michal Štěpán, náměstek generálního ředitele pro obchod. 

Největší změnou v novém jízdním řádu je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. „To je díky otevření ejpovických tunelů. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut a vlak tak dále posiluje svou konkurenceschopnost vůči cestě autem nebo autobusem na dalších trasách,“ zdůraznil Štěpán.  Na rychlíky z Prahy do Klatov a Železné Rudy ČD nasadí komfortnější soupravy. „Dosavadní vozy bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagony 2. třídy s klimatizací a větším počtem elektrických zásuvek nebo s většími stoly pro práci,“ uvedl náměstek.

Pojede více Pendolin

Více místa nabídnou vlaky z Prahy na Moravu a na Slovensko. Rostoucí počet cestujících si vynutil již od září několik etap posílení místních expresů a rychlíků. ČD se díky dokončení oprav a modernizace vlaků SC Pendolino vrátí k modelu s dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidají další posilové expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy. Místo dosavadních spojů IC tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků IC z Ostravy hl. n. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin pojede navíc z ostravského hlavního nádraží posilový spoj SC Pendolino, jenž zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl. n. a v Zábřehu na Moravě.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Například místo pátečního posilového vlaku EC Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak IC Opavan. V opačném směru doplní sezonní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia nový vlak s provozem v pracovní dny. V neděli posilový vlak EC Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový IC Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagony z Opavy. Z jižní Moravy posílí kapacitu poslední spoj Metropolitan z Budapešti a Bratislavy, který bude nově pokračovat každý den z Brna až do Prahy.

Povinné rezervace?

Kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu ve spojích mezi Prahou a Ostravskem národní dopravce zvažuje rozšíření povinné rezervace na všechny komerční dálkové spoje, které v této relaci jezdí. Také v ostatních dálkových vlacích ve všech relacích České dráhy doporučují navzdory masivnímu posílení vlaků o stovky míst včasnou rezervaci. Podle počtu rezervovaných míst ad hoc přidávají další posilové vozy. Každá využitá rezervace je pro ČD důležitou informací o obsazení vlaku, a pokud je většina míst s předstihem rezervovaná, mohou, pokud je to technicky a provozně možné, přidat další posilové vozy.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Budoucnost železnice? Bez hodnocení bezpečnosti nepředstavitelnáBudoucnost železnice? Bez hodnocení bezpečnosti nepředstavitelná

26.1.2022 - Problematika zabezpečovací a sdělovací techniky je ve Výzkumném Ústavu Železničním (VUZ) tradičním oborem. V historii se pracovníci VUZ zabývali i vývojem zabezpečovací a sdělovací techniky, aktuálně se VUZ zaměřuje zejména… »

Na Lipenku zkušebně vyjely PanteryNa Lipenku zkušebně vyjely Pantery

25.1.2022 - Moderní elektrické jednotky RegioPanter Českých drah vyjely na trať spojující jihočeský Rybník s Lipnem nad Vltavou. Zatím však nepravidelně, pouze ve zkušebním režimu. V plánu je nicméně pravidelný provoz a přímé spojení… »

České dráhy z opravárenství udělají byznysČeské dráhy z opravárenství udělají byznys

24.1.2022 - Zejména ČD budou zanedlouho sloužit už dvě správkárenské haly. Po objektu v maloměřickém OCÚ nová hala vyrostla také v Plzni. Opravárenství by se mělo v nejbližších letech stát další významnou obchodní činností národního… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika