Železničář / Hlavní zprávy / Cestování na západ Česka zrychlí
Cestování na západ Česka zrychlí
6.12.2018 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy představily ve vládním salonku pražského hlavního nádraží nový jízdní řád, platný od 9. prosince. Největší změnou je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut. Tím vlak dále posiluje svou konkurenceschopnost vůči autům a autobusům. Novinek doznají i trasy z metropole na Moravu a na Slovensko. Více vlaků také nabídne wi-fi.

S úderem půlnoci z 8. na 9. prosince začne platit nový jízdní řád 2019. České dráhy vypraví pod svou značkou denně v průměru více než 7 200 spojů. Za rok najedou skoro 129 milionů kilometrů. Hlavní novinkou je zrychlení cestování na západ země, větší kapacitu nabídnou spoje mezi Prahou a Moravou. Pokračovat bude modernizace rychlíkových a regionálních souprav i zavádění moderních služeb. Wi-fi připojení k internetu poskytne o čtvrtinu vlaků více než letos, přičemž touto službou bude disponovat již každý druhý dálkový spoj. „Rozsah nabídky, počet spojů, nabízených míst ve vlacích i vzdálenost, kterou naše vlaky ujedou v novém jízdním řádu, je mírně vyšší. Denně vypravíme v průměru o 182 spojů více a celkově najedou naše spoje o 3,7 mil. kilometrů více než v končícím jízdním řádu,“ vysvětlil Michal Štěpán, náměstek generálního ředitele pro obchod.
Největší změnou v novém jízdním řádu je zrychlení dopravy mezi Prahou a městy na západě Čech. „To je díky otevření ejpovických tunelů. Zkrácení cestovních časů je o více než 10 minut a vlak tak dále posiluje svou konkurenceschopnost vůči cestě autem nebo autobusem na dalších trasách,“ zdůraznil Štěpán. Na rychlíky z Prahy do Klatov a Železné Rudy ČD nasadí komfortnější soupravy. „Dosavadní vozy bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagony 2. třídy s klimatizací a větším počtem elektrických zásuvek nebo s většími stoly pro práci,“ uvedl náměstek.
Pojede více Pendolin
Více místa nabídnou vlaky z Prahy na Moravu a na Slovensko. Rostoucí počet cestujících si vynutil již od září několik etap posílení místních expresů a rychlíků. ČD se díky dokončení oprav a modernizace vlaků SC Pendolino vrátí k modelu s dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidají další posilové expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy. Místo dosavadních spojů IC tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků IC z Ostravy hl. n. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin pojede navíc z ostravského hlavního nádraží posilový spoj SC Pendolino, jenž zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl. n. a v Zábřehu na Moravě.
Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Například místo pátečního posilového vlaku EC Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak IC Opavan. V opačném směru doplní sezonní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia nový vlak s provozem v pracovní dny. V neděli posilový vlak EC Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový IC Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagony z Opavy. Z jižní Moravy posílí kapacitu poslední spoj Metropolitan z Budapešti a Bratislavy, který bude nově pokračovat každý den z Brna až do Prahy.
Povinné rezervace?
Kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a garanci komfortu ve spojích mezi Prahou a Ostravskem národní dopravce zvažuje rozšíření povinné rezervace na všechny komerční dálkové spoje, které v této relaci jezdí. Také v ostatních dálkových vlacích ve všech relacích České dráhy doporučují navzdory masivnímu posílení vlaků o stovky míst včasnou rezervaci. Podle počtu rezervovaných míst ad hoc přidávají další posilové vozy. Každá využitá rezervace je pro ČD důležitou informací o obsazení vlaku, a pokud je většina míst s předstihem rezervovaná, mohou, pokud je to technicky a provozně možné, přidat další posilové vozy.
Další články této rubriky
Mezinárodní ČD spoje zajíždí do 120 destinací
30.3.2025 - Mezinárodních spojů ČD přibývá. Letos dopravce vypravuje celkem 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezonní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích – v Německu, Rakousku,… »
V jídelních vozech Českých drah začalo jaro
25.3.2025 - V jídelních vozech Českých drah odstartovalo jaro. Alespoň tedy na talíři. Na začátku března totiž do jídelních vozů ČD Restaurant se servisem JLV dorazila nová sezonní nabídka, která svým zaměřením vyhlíží nejnadějnější… »
ČD navýšily počet bezbariérových spojů
20.3.2025 - Počet bezbariérových vlaků Českých drah díky loňské rekordní dodávce nových vozidel vybavených pro cestování osob na vozíku a lidí s handicapem opět vzrostl. Dopravce má v současnosti ve svém parku bezmála 900 vozů a jednotek… »