Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Čeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničí

Čeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničí

14.7.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Pandemie koronaviru způsobila řadu komplikací v železniční dopravě, ale zároveň bylo více času na řadu nezbytných školení. Například břeclavští a bohumínští strojvedoucí se tak na praktických zácvicích seznámili s vícesystémovými stroji Vectron, které jsou jinak běžně řazeny pouze na linku z Prahy do Berlína. Momentálně nevyužití provozní zaměstnanci Českých drah z Oblastních center provozu Střed a Západ mohli dokonce zaskočit za své německé kolegy hned na dvou regionálních linkách v Bavorsku a Sasku.

Čeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničí

Speciálně vyškolení čeští strojvedoucí, kteří splňují všechny požadavky pro řízení hnacích vozidel na německých tratích, včetně dopravních předpisů a úřední zkoušky z němčiny, byli na žádost bavorské společnosti Länderbahn GmbH, která mimo jiné provozuje rychlíky Alex spojující Mnichov s Prahou, zapůjčeni na vozbu mezi pohraniční stanicí Furth im Wald a bavorským Schwandorfem. Stalo se tak s ohledem na nedostatek německých strojvedoucích. Hrozilo, že partnerská Länderbahn dopravu po Německu omezí, či dokonce nahradí autobusy. „Německá strana hledala nejsnazší způsob, jak situaci vyřešit. Po dohodě od 17. května, a to pravděpodobně až do první poloviny července, kdy skončí rozsáhlé výluky na Domažlicku a v okolí Chamu, vozí naši zaměstnanci rychlíky Alex v čele s motorovými lokomotivami Herkules po území Bavorska,“ potvrzuje šéfdispečer ČD Lukáš Zástěra.

Vzhledem k tomu, že zaměstnanci Českých drah museli odjíždět v době uzavřených hranic do sousedního Německa, byla přijata opatření, aby se co nejrychleji dostali do a ze zaměstnání. Díky domluvě se zahraničním partnerem se zabezpečila smluvní taxislužba, která dotyčného pracovníka odvezla z Domažlic do stanice Furth im Wald a naopak, zpočátku pochopitelně se zdravotními prohlídkami na obou stranách hranice. V některých případech strojvedoucí museli přespávat ve Schwandorfu tak, aby byla zajištěna vozba posledních a prvních rychlíkových spojů.

Problémy měli i v Sasku

Nepoměrně jednodušší situace nastala u přeshraniční regionální železniční linky U28, která standardně jezdí mezi Děčínem, Bad Schandau, Sebnitz, Dolní Poustevnou a Rumburkem. Tam čeští provozní zaměstnanci vypomáhali od 

6. do 14. června na zkrácené trase vedoucí z Bad Schandau do Sebnitz, kde vedli Desira společnosti DB Regio. Ta jsou jinak v provozu na celé zmíněné česko-německo-české trase. Čeští strojvedoucí zastoupili do úplného otevření hranic saské kolegy, jichž má Německá dráha (DB) velký nedostatek. Podobně jako v Bavorsku by i v tomto případě musel být provoz buď zastaven, nebo nahrazen autobusy, což vzhledem ke členitému terénu nebylo příliš vhodné. Trať mezi Sebnitz a Bad Schandau představuje nejen důležitou regionální spojnici, ale je i vyhledávanou turistickou dráhou, proto byl německý zájem o udržení provozu značný.

Vzhledem k rozdělení linky U28 na tři sektory se čeští strojvedoucí podíleli také na vnitrostátní vozbě mezi Dolním Žlebem a Děčínem, respektive Dolní Poustevnou a Rumburkem českými vozidly řad 810 a 814. Přes Děčín a Bad Schandau shodou okolností jezdí běžně i vícesystémové stroje Vectron řady 193, které mají ČD v dlouhodobém pronájmu na linku Praha – Berlín. Vzhledem k pandemii zůstaly některé stroje pouze jako rezervní, čehož využilo Oblastní středisko provozu Východ k proškolení některých strojvedoucích právě na tuto lokomotivní řadu. Jeden z Vectronů byl zapůjčen během posledního květnového týdne do Břeclavi, odkud vyjížděl na pravidelných expresních spojích mezi Břeclaví a Bohumínem. A tady se rovněž uskutečnil pod dohledem zkušeného pilota zácvik moravských kolegů.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD nasadí nové vozy už příští rok

27.10.2020 - Výroba padesáti moderních osobních vozů pro České dráhy od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation pokračuje. První čtveřice se nyní nachází na testovacím okruhu VUZ v Cerhenicích, další vagony jsou ve fázi… »

Panteři a Žraloci budou mít v Plzni nové zázemíPanteři a Žraloci budou mít v Plzni nové zázemí

26.10.2020 - České dráhy masivně investují do svého technického zázemí. Důkazem je i nedávné zahájení výstavby moderní opravárenské haly v Plzni. Novinka nabídne 400 metrů kolejí, portálový jeřáb a další vyspělé technické komponenty.… »

Žehlička v retro nátěru jezdí na jihu ČechŽehlička v retro nátěru jezdí na jihu Čech

23.10.2020 - Střídavá lokomotiva 210.059, slangově přezdívaná Žehlička, obdržela při celkové vyvazovací opravě v dceřiné společnosti Českých drah DPOV v Přerově retro nátěr. Ten evokuje stejné provedení, v jakém vyjela z výroby v… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika