Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
19.5.2023 – autor: PETR SLONEK
České dráhy a Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) upozornily správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na špatný stav infrastruktury v zemi. Vyzvaly společnost k rychlé nápravě. ŽSR v reakci na dopis ČD špatný stav tratí připouští a zároveň upozorňuje, že podnik je ze strany státu podfinancován. Také slovenské ministerstvo dopravy uznalo výhrady ke stavu železnice.
Českým drahám místy až tristní stav infrastruktury způsobuje zvýšené náklady na údržbu vozů, které jezdí na Slovensku, a také zpoždění vlaků. ČD proto vyzvaly ŽSR k nápravě a k harmonogramu oprav, který zaručí odstranění závad.
„Problematický stav slovenských železnic má dopad i na České dráhy. Během loňského roku například dorazilo včas z Košic do Čech v průměru jen jedno z deseti Pendolin ČD. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli označit 16 problematických úseků na dvou trasách, a vyzývali jsme slovenského správce železnic k nápravě,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
AROS poukázal na „katastrofální stav železniční infrastruktury v zemi“. Důsledkem podle asociace je, že tranzitní nákladní vlaky objíždějí Slovensko a rozvoz zboží z Vídně zákazníkům na západním Slovensku zajišťují kamiony místo vlaků prostřednictvím terminálu v Dunajské Stredě, která leží zhruba 45 kilometrů od Bratislavy.
Státní ŽSR poukázaly na nedostatek peněz a na vytváření dluhu v souvislosti s odkládanou údržbou. „Okolní správy infrastruktury, například v Česku či Rakousku, disponují množstvím financí i na investice z vlastních zdrojů. Doufáme, že při tvorbě rozpočtu na další roky budou zohledněny naše požadavky a že budeme schopni realizovat potřebné úkony na zlepšení stavu infrastruktury,“ uvedly ŽSR. V reakci na dopis ČD připravuje návrh opatření.
Státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť řekl, že s výhradami ke stavu železniční infrastruktury lze souhlasit. Dluh na údržbě tratí vyčíslil na 400 milionů eur (9,5 miliardy Kč) a investiční dluh na několik miliard eur, což podle něj nelze napravit v průběhu několika let. AROS tvrdí, že vykolejení Pendolina ČD na začátku března v Žilině způsobil právě špatný stav kolejí a výhybek.
Další články této rubriky
Nové terminály zrychlí nákup jízdenek
22.4.2024 - Cestující se již mohou ve vlacích Českých drah setkat s novými prodejními terminály. Prvním krajem, kde byla nová generace zařízení MOPAJ (MObilní Prodejní Automat Jízdenek) instalována, se stal Zlínský kraj. Postupně budou… »
S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál
15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »
ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024
11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »