Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy letos převezmou 22 Vectronů
České dráhy letos převezmou 22 Vectronů
10.3.2024 – autor: PETR SLONEK
České dráhy na přelomu ledna a února od leasingové společnosti RSL převzaly další čtyři lokomotivy Siemens Vectron. Jedná se o první stroje z letošní dodávky. Park hnacích vozidel se v roce 2024 rozšíří o dalších 22 nových strojů. Na konci roku tak bude dopravce mít celkem 61 lokomotiv Siemens.
Od prosince 2025 je také plánovaná dodávka 50 moderních interoperabilních lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h, které budou přímo v majetku Českých drah.
„Letos budeme pokračovat v obnově lokomotiv pořízením nejmodernějších interoperabilních strojů Siemens Vectron prostřednictvím leasingu. Do konce roku jimi nahradíme starší lokomotivy bez ETCS na tratích, kde bude provoz pod dohledem nového zabezpečovacího zařízení od 1. ledna 2025 povinný. Zároveň zajistíme našim strojvedoucím lepší pracovní podmínky na nových lokomotivách splňujících náročné požadavky evropských norem TSI a cestující určitě ocení výkonnost nových lokomotiv, které tak snáze dosáhnou maximální rychlost a v případě potřeby mohou také lépe zkracovat případná zdržení na trase,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Dopravce má v současné době Vectrony nasazeny na 34 turnusových dnech. Denně ujedou více než 32 tisíc kilometrů. „Jezdí s vlaky od Flensburgu na německo-dánských hranicích až po Budapešť, do Varšavy i do Žiliny. Jak během roku dorazí další lokomotivy, budeme je nejprve využívat v rámci celé Skupiny ČD na různé výkony včetně nákladní dopravy, a pak jimi začneme postupně nahrazovat už 46 let staré stroje řady 151 na spojích z Prahy do Bohumína a Žiliny. Nejpozději od prosincové změny jízdního řádu nahradí také lokomotivy 380 na spojích do Budapešti,“ vyjmenoval letošní nasazení Vectronů člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Konec lokomotivní řady 151
U starších lokomotiv řady 151 se počítá s jejich úplným odstavením z provozu. V současnosti jich mají České dráhy celkem 12 a nasazují je z depa v Bohumíně do devíti turnusových dní. Řada 380 se s jízdním řádem 2025 přesune na jiné tratě bez výhradního provozu s ETCS. Půjde především o vlaky na linkách Praha – České Budějovice – Linec. Fanoušci tak mají poslední sezonu, kdy mohou zachytit lokomotivy řady 151 v čele expresů na 3. koridoru a stejně tak lokomotivy řady 380 na 1. koridoru. V rámci modernizace vozidlového parku ČD půjde o vyřazení další celé řady starších vozidel z provozu.
Lokomotivy Siemens Vectron ČD nasazují na vlaky Berliner z Prahy do Flensburgu, Kielu, Hamburku a Berlína, Canopus do Lipska, Metropolitan do Budapešti, na spojích Západní expres, Krušnohor a Slovácký expres z Prahy přes Plzeň do Chebu, z Chebu do Ústí nad Labem, z Ústí nad Labem do Prahy, z Prahy do Starého Města u Uh. Hradiště a na vlaku Báthory Budapešť – Břeclav – Bohumín – Varšava. Jezdí i v čele některých vlaků Praha – Ostrava – Žilina a Bohumín – Varšava. Maximální rychlost je 200 km/h. Mohou jezdit na tratích v Německu, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku. Jsou vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »