Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / České dráhy investují miliony do boje s graffiti

České dráhy investují miliony do boje s graffiti

28.7.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Vandalismem jedinců, kteří spreji, fixy či noži ničí vlakové soupravy, trpí cestující na železnici stále ve větší míře. Poničené interiéry i exteriéry převážně příměstských jednotek však nejsou problémem pouze estetickým, ale též ekologickým a provozním. ČD proto společně s Prahou a Středočeským krajem představily soubor opatření, kterými chtějí zákazníkům opět zajistit důstojné podmínky na cestách.

České dráhy investují miliony do boje s graffiti

Zkraje je třeba vysvětlit, jak současný stav nastal. Vzedmutí vandalských útoků totiž staví dopravce, tedy České dráhy, a objednatele, v tomto případě Prahu a Středočeský kraj, před velmi nelehká rozhodnutí: odstraňovat graffiti a další vandalské projevy co nejrychleji, ale za cenu enormních nákladů a snižování kapacity vlaků, nebo primárně udržovat v provozu co nejvíce jednotek, které budou postupně v čím dál horším stavu?
Situace ovšem zejména po pandemii covidu a dalším vzedmutí sprejerského vandalismu dospěla tak daleko, že je třeba ji řešit ihned a jinak, prostá pravidelná údržba už přestala stačit. Průměrná doba čištění a zprovoznění poničených vlaků totiž přesáhla kapacity a možnosti dílen, kvůli čemuž poškozené jednotky přibývají rychleji, než kolik jich při provozních možnostech stihnou dílny zprovoznit.
Pro představu – České dráhy za rok 2023 zatím vyčistily interiéry 68 a exteriéry 64 jednotek. Což početně téměř odpovídá všem CityElefantům, které v Praze a Středočeském kraji jezdí. „Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba 10 milionů korun,“ upozorňuje Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Přesto to nestačí, aktuálně je i přes dílčí zlepšení situace více než polovina CityElefantů v regionu poničená graffiti. Čištění jedné soupravy přitom znamená celodenní odstavení a nasazení pracovníků depa a jednotka pak logicky chybí v provozu.

Za čisté vlaky
České dráhy proto ve spolupráci s hlavním městem a Středočeským krajem připravily soubor opatření, která by během léta měla situaci ve své komplexnosti zásadně zlepšit. Část z nich bude technologická, tedy aplikace antigraffiti nátěrů a fólií, díky kterým jdou znečištěná místa umýt výrazně rychleji a snáze, dále výrazné rozšíření kamerových systémů a zabezpečení areálů dep a nádraží, kde se vlaky odstavují.
Současně se prohlubuje spolupráce s Policií ČR i bezpečnostními agenturami, které nově začínají používat hlídky se speciálně vycvičenými psy. „Inspiraci k jejich zapojení jsme našli v zahraničí, kde se hlídky se psy velmi osvědčily. A naše prvotní zkušenosti naznačují, že budou mít úspěch i u nás, ostatně první vandaly jsme díky nim již chytili přímo při činu,“ říká Jiří Ješeta.
Velkým tématem je boj s vandalismem ve vlacích samozřejmě i pro objednatele dopravy. „Nehodláme se smířit s žádným druhem vandalismu,“ vzkazuje radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký. „Chceme, aby byla veřejná doprava čistou a slušnou záležitostí. Dali jsme dohromady několik opatření a postupů, jejichž cílem je dopadení pachatelů, jejich odsouzení i náhrada škody. Nejedná se o žádné umění, ale o prachsprostý vandalismus. Jde o ničení cizího majetku, který slouží veřejnosti.“

Ekologické hledisko
A podobně mluví za hlavní město i náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. „Pro metropoli je prioritou, aby bylo zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů. Věřím, že díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, se to zlepší,“ slibuje si zmírnění dopadů vandalismu na odstavování poničených souprav. 
Zmiňuje zároveň další neméně důležitý problém spojený s graffiti. „Odlakovač, který se v tomto případě musí použít na odstranění nápisů z vlakových souprav, je navíc chemická látka, která není lehce odbouratelná v přírodě,“ doplňuje Zdeněk Hřib. Na čištění jednoho CityElefantu je totiž potřeba až 40 kilogramů chemických látek na bázi benzylalkoholu a také 2 000 litrů vody.
Celá kampaň, která má za cíl vrátit cestujícím čisté vlaky, však samozřejmě něco stojí. A není to málo, konkrétně až 230 milionů korun. Peníze vydané na odstraňování vandalismu a jeho prevenci by přitom mohly být užitečné jinde – například pro provoz dalších vlaků nebo pořízení moderních jednotek. Za stejné peníze lze například pořídit dvě zcela nové jednotky RegioFox. Mimochodem – první z nich dorazila v první polovině června na testy do Prahy. A hned se stala terčem sprejerů… 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz MoraviíČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz Moravií

21.6.2024 - České dráhy budou i nadále zajišťovat provoz na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče/Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav –… »

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika