Železničář / Hlavní zprávy / ČD testují provoz pod dohledem ETCS
ČD testují provoz pod dohledem ETCS
12.8.2022 – autor: PETR SLONEK
ČD jezdí od dubna ve zkušebním provozu pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Přerov – Břeclav. Jízdy osobních vlaků Českých drah pod dozorem jednotného evropského zabezpečovacího systému začaly s celkem třiceti strojvedoucími a využity při nich jsou lokomotivy řady 362.
V druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě v Česku, a proto pokračuje zaškolení strojvedoucích a zvyšuje se zároveň i počet vozidel, která jsou vybavená mobilní částí ETCS.
„Bezpečnost železniční dopravy je pro nás jednoznačnou prioritou a zavádění moderního vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS je součástí našich plánů na její prohloubení,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Nyní máme smluvně zajištěnu montáž palubních jednotek ETCS na více než 400 současných vozidel a závazně jsme objednali 246 nových vozidel, která budou mít instalované ETCS už z výroby. Aktivně se tak připravujeme na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných koridorech od 1. ledna 2025,“ zdůraznil Michal Krapinec.
Školení dalších strojvůdců
Na provoz pod dohledem ETCS se nyní připravují také strojvedoucí v dalších regionech České republiky. Ve výcviku jim pomáhají instruktoři v Olomouci, v Brně, Plzni a v Praze.
Filozofie jízdy pod dohledem ETCS je poněkud odlišná od dosavadních zabezpečovacích systémů. Proto je velmi důležitá příprava a získání zkušeností s provozem pod dozorem nového zabezpečovacího systému. Ten v určitých módech kontroluje jízdu strojvedoucího a předává mu informace o maximální povolené rychlosti, o bodu, kde dochází k této změně, a o brzdné vzdálenosti.
Díky ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti, například její snížení.
Strojvedoucí musí přizpůsobit způsob jízdy a rychlost tak, aby splnil parametry nastavené počítačem zabezpečovacího zařízení, tedy aby například nepřekročil brzdnou křivku. Ta udává, jakým způsobem musí snižovat rychlost, aby bezpečně zastavil nebo zpomalil ke stanovenému bodu, zpravidla k návěstidlu zakazujícímu další jízdu či k omezení rychlosti. V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne nouzovým brzděním.
Využity stroje řady 362
České dráhy pod dohledem jezdí od 19. dubna 2022 v úseku Olomouc – Přerov – Břeclav. Týká se to všech osobních spojů. Využity jsou elektrické lokomotivy řady řad 362.017-6, 362.165-3, 362.033-3, 362.056-4, 362.064-8, 362.027-5, 362.070-5, 362.080-4, 362.082-0, 362.087-9, 362.162-0, 362.023-4 a 362.128-1.
Aktuálně je vyškoleno 30 strojvedoucích v Olomouci a sedm instruktorů v Olomouci, Brně, Plzni a Praze. Předpokládá se, že v další etapě provozu pod dohledem ETCS pojede stroj řady 362 v trase Olomouc – Uničov.
Samotní strojvedoucí za velkou výhodu považují přehledné zobrazení plánovací oblasti, brzdné křivky a zobrazení blížící se cílové rychlosti. Negativní vlastností z hlediska obsluhy vozidla potom je nutná periodická obsluha tlačítka bdělosti.
ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Skládá se ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »