Železničář / Hlavní zprávy / ČD railjet vyjel s cestujícími
ČD railjet vyjel s cestujícími
15.5.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Úterý 6. května 2014 se zapsalo do historie moderní železniční dopravy v Česku. Z hlavního nádraží v Praze se na první jízdu s cestujícími vydala jednotka Siemens Viaggio Comfort alias ČD railjet na spoji IC 571 do Břeclavi. Uvedení do zkušebního provozu s cestujícími na vnitrostátních spojích předchází zahájení mezinárodního nasazení z Prahy do Vídně zhruba v polovině června. V půlce prosince pak tryskáč na kolejích, jak bychom mohli obchodní označení volně přeložit, vystartuje naostro v plném počtu sedmi jednotek na společné lince ČD a ÖBB z Prahy do Grazu.
Od dodávky Pendolin v roce 2003 nezažili cestující v dálkové železniční dopravě takovou revoluci. Zbrusu nová souprava, respektující požadavky různých skupin zákazníků, technicky odpovídající konstrukci moderních vozidel, zjednodušující technologii v obratových stanicích koncepcí push-pull. To vše in natura ukázal railjet, první z celkem sedmi kusů pro České dráhy, který 6. května u prvního nástupiště pražského hlavního nádraží čekal na své první cestující.
Skutečnost, že šlo o opravdu klíčový okamžik pro českou železnici, dokazoval nejen nezvykle velký chumel novinářů, ale i sváteční hosté. Mezi nimi nechyběli generální ředitel ČD Daniel Kurucz a ministr dopravy Antonín Prachař. Novinku si nenechal ujít ani šéf správce infrastruktury Jiří Kolář, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty.
Na spoji Brněnský drak
Nešlo však o jednorázovou exhibici pro vyvolené. Po úterním nasazení na veřejném IC 571 Zdeněk Fibich přešla jednotka následující den do zkušebního provozu v podobě zajištění páru IC 572/573 Brněnský drak (Brno hl. n., 6.39 – Praha hl. n., 9.21, resp. Praha hl. n., 16.39 – Brno hl. n., 19.19). Na těchto spojích je cestujícím k dispozici již v konfiguraci určené pro následný ostrý provoz do rakouského Grazu. Zákazníci tedy mohou okusit nejen tradiční první a druhou třídu, ale i horkou novinku ve vlacích Českých drah – oddíl Business. Ten je ve zkušebním provozu bez příplatku pro cestující s jízdním dokladem do 1. třídy. První railjet v barvách českého národního dopravce nezůstane dlouho osamocen. Ještě v průběhu května by měla dorazit další jednotka, která se dle plánu objeví na spojích IC 570/571 Zdeněk Fibich (Břeclav, 12.05 – Praha hl. n., 15.21, resp. Praha hl. n., 12.39 – Břeclav 15.54).
Od poloviny června do Vídně
Dodávky dalších kusů jsou odstupňované zhruba ve dvou- až třítýdenních intervalech. Z vnitrostátního angažmá budou jednotky uvolněny v polovině června, mezinárodní premiérou se stane nasazení na vlacích EC 73/72 Smetana a EC 75/74 Franz Schubert z Prahy do Vídně a zpět. Ze zkušebního režimu railjety přejdou do ostrého provozu v posledním měsíci letošního roku.
Dnem D bude 14. prosinec, kdy poprvé vyjedou pod křídly společného projektu Českých drah a Rakouských spolkových drah se sjednocenou úrovní komfortu a služeb na palubě na spojích označených obchodním jménem ČD railjet, respektive ÖBB railjet, na trase Praha – Vídeň – Graz a zpět. Mezi těmito destinacemi se tak budou cestující setkávat s jednotkami v barvách obou dopravců. Dlouholeté směřování Českých drah do sítě komfortních mezinárodních vlaků přestalo být snem.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »