Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD railjet vyjel s cestujícími

ČD railjet vyjel s cestujícími

15.5.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Úterý 6. května 2014 se zapsalo do historie moderní železniční dopravy v Česku. Z hlavního nádraží v Praze se na první jízdu s cestujícími vydala jednotka Siemens Viaggio Comfort alias ČD railjet na spoji IC 571 do Břeclavi. Uvedení do zkušebního provozu s cestujícími na vnitrostátních spojích předchází zahájení mezinárodního nasazení z Prahy do Vídně zhruba v polovině června. V půlce prosince pak tryskáč na kolejích, jak bychom mohli obchodní označení volně přeložit, vystartuje naostro v plném počtu sedmi jednotek na společné lince ČD a ÖBB z Prahy do Grazu.

ČD railjet: tryskáč na kolejích odvezl první cestující

Od dodávky Pendolin v roce 2003 nezažili cestující v dálkové železniční dopravě takovou revoluci. Zbrusu nová souprava, respektující požadavky různých skupin zákazníků, technicky odpovídající konstrukci moderních vozidel, zjednodušující technologii v obratových stanicích koncepcí push-pull. To vše in natura ukázal railjet, první z celkem sedmi kusů pro České dráhy, který 6. května u prvního nástupiště pražského hlavního nádraží čekal na své první cestující.

Skutečnost, že šlo o opravdu klíčový okamžik pro českou železnici, dokazoval nejen nezvykle velký chumel novinářů, ale i sváteční hosté. Mezi nimi nechyběli generální ředitel ČD Daniel Kurucz a ministr dopravy Antonín Prachař. Novinku si nenechal ujít ani šéf správce infrastruktury Jiří Kolář, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty. 

Na spoji Brněnský drak

Nešlo však o jednorázovou exhibici pro vyvolené. Po úterním nasazení na veřejném IC 571 Zdeněk Fibich přešla jednotka následující den do zkušebního provozu v podobě zajištění páru IC 572/573 Brněnský drak (Brno hl. n., 6.39 – Praha hl. n., 9.21, resp. Praha hl. n., 16.39 – Brno hl. n., 19.19). Na těchto spojích je cestujícím k dispozici již v konfiguraci určené pro následný ostrý provoz do rakouského Grazu. Zákazníci tedy mohou okusit nejen tradiční první a druhou třídu, ale i horkou novinku ve vlacích Českých drah – oddíl Business. Ten je ve zkušebním provozu bez příplatku pro cestující s jízdním dokladem do 1. třídy. První railjet v barvách českého národního dopravce nezůstane dlouho osamocen. Ještě v průběhu května by měla dorazit další jednotka, která se dle plánu objeví na spojích IC 570/571 Zdeněk Fibich (Břeclav, 12.05 – Praha hl. n., 15.21, resp. Praha hl. n., 12.39 – Břeclav 15.54). 

Od poloviny června do Vídně

Dodávky dalších kusů jsou odstupňované zhruba ve dvou- až třítýdenních intervalech. Z vnitrostátního angažmá budou jednotky uvolněny v polovině června, mezinárodní premiérou se stane nasazení na vlacích EC 73/72 Smetana a EC 75/74 Franz Schubert z Prahy do Vídně a zpět. Ze zkušebního režimu railjety přejdou do ostrého provozu v posledním měsíci letošního roku.

Dnem D bude 14. prosinec, kdy poprvé vyjedou pod křídly společného projektu Českých drah a Rakouských spolkových drah se sjednocenou úrovní komfortu a služeb na palubě na spojích označených obchodním jménem ČD railjet, respektive ÖBB railjet, na trase Praha – Vídeň – Graz a zpět. Mezi těmito destinacemi se tak budou cestující setkávat s jednotkami v barvách obou dopravců. Dlouholeté směřování Českých drah do sítě komfortních mezinárodních vlaků přestalo být snem.        


Průměrné hodnocení (20 hlasů): 4.25

Fotogalerie

Další články této rubriky

Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletníFlotila Lišek na Plzeňsku je kompletní

11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »

České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících víceČeské dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více

7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »

Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanicePod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice

3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika