Železničář / Hlavní zprávy / ČD převzaly prvního RegioPantera pro PID
ČD převzaly prvního RegioPantera pro PID
6.5.2024 – autor: PETR SLONEK
České dráhy převzaly první jednotku RegioPanter pro PID. Veřejnosti se nový vlak poprvé představil na Regionálním dni PID v Benešově u Prahy 20. dubna. Jedná se o první z celkem dvaadvaceti jednotek, které letos zamíří na tratě v Praze, ve Středočeském a Ústeckém kraji. Jezdit budou na linkách S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora.
Kapacitu příměstských vlaků rozšíří v rámci PID o 4 950 míst k sezení na zhruba 27 tisíc. Jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené wi-fi. První cestující by měly začít vozit v průběhu května. „Do prosince společně s Prahou a Českými drahami postupně nasadíme 22 nových jednotek, které obslouží spoje na linkách S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora a navýší kapacitu elektrických souprav v PID o skoro pět tisíc dalších míst k sezení. Na tratích Středočeského kraje jezdí anebo brzy budou i další moderní vlaky. Konkrétně jde o jednotky RegioFox a RegioSpider,“ uvedl radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
„Motorové vozy RS1, které lidé znají pod označením RegioSpider, pak nasadíme na linkách z Benešova do Vlašimi, z Benešova přes Olbramovice do Sedlčan a z Olbramovic do Tábora, kde nahradí motorové vozy řady 810 a RegioNovy,“ doplnil ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah Jakub Goliáš.
Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety dopravce letos uskuteční největší obnovu regionálních a dálkových vlaků od svého vzniku. „Nasadíme 440 vozidel, která nabídnou přes 22 tisíc míst k sezení v nových, klimatizovaných vlacích určených pro bezbariérové cestování osob na vozíku, s wi-fi nebo s možností využívat a dobíjet cestovní elektroniku během jízdy. Velká část míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních jednotek CityElefant a RegioPanter v PID tak překročí 90 kusů a cestujícím nabídnou celkem skoro 27 tisíc míst k sezení,“ zdůraznil.
Do Kralup, Ústí a Kolína
Prvního RegioPantera převzaly ČD od výrobce v půlce dubna a poté na něm začal zácvik strojvedoucích, vlakvedoucích a dílenského personálu v Centru údržby Praha jih, kde o ně budou technici pečovat. Na první polovinu května je plánován zácvik na jednotce v provozu. První Panter PID bude obsluhovat v závislosti na školeních osobní vlaky linky S4 zhruba mezi
9. a 15. hodinou a obslouží až tři páry spojů mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou.
Od prosince 2024 budou vlaky nasazeny na linky S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, kde budou spoje ve špičce v úseku Praha – Kralupy nad Vltavou – Praha vedeny ve dvojité trakci s kapacitou až 450 míst k sezení a v méně frekventovaném úseku Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem – Kralupy nad Vltavu bude pokračovat jen jeden RegioPanter. Druhou obsluhovanou linkou je R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora, která v novém konceptu nabídne celodenní rychlé cestování ze všech měst a obcí mezi Poříčany a Kolínem do hlavního města.
„Nové vlaky na kralupské trati nahradí část CityElefantů, které budeme moci využít na potřebnějších tratích z Prahy do středních Čech. Díky zdvojování jednotek nabídneme ve špičkách více míst než nyní. V Panterech jsme rozšířili také počet míst v první třídě, což pomůže nalákat z aut do vlaků i náročnější cestující,“ tvrdí ředitel ROPID Petr Tomčík.
Dvaadvacet jednotek řady 640.2 RegioPanter pro PID je součástí kontraktu na výrobu 60 vlaků pro ČD. Jejich maximální rychlost je 160 km/h. Od jednotek pro jiné regiony se odlišují v interiéru, kde je na přání zákazníka vyšší počet míst 1. třídy. U RegioPanterů PID se nachází na obou koncích vlaku v oddílech za stanovištěm strojvedoucího a nabízejí dohromady 16 míst k sezení, což je dvojnásobek oproti ostatním jednotkám stejné řady. Celkem mají RegioPantery PID 225 míst k sezení.
Další články této rubriky
Skupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionů
6.10.2024 - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Tržby vzrostly meziročně o více než 1 mld. Kč a provozní zisk EBITDA o… »
ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů
1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »
ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína
27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »