Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ČD pořídí až 90 elektrických lokomotiv

ČD pořídí až 90 elektrických lokomotiv

19.8.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

České dráhy vyhlásily soutěž na dodávku až 90 moderních elektrických lokomotiv pro rychlost 200 km/h a provoz v Česku a ve střední Evropě. Národní dopravce uzavře s vítězem výběrového řízení rámcový kontrakt, z něhož hned objedná v 1. etapě dodávku 40 strojů. Ty budou využívány ve vnitrostátní i mezistátní dálkové dopravě. Součástí soutěže je i zajištění desetiletého full service.

ČD pořídí až 90 elektrických lokomotiv

Jak uvedl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský, firma soutěží dodávku moderních elektrických lokomotiv, které zajistí dlouhodobou konkurenceschopnost dopravce na středoevropském železničním trhu a nahradí dosluhující stroje ze 70. let. „Ty už nemá cenu modernizovat ani vybavovat systémem ETCS, na který v blízké době přejde naše železnice na hlavních koridorech. Nové lokomotivy vyjedou na tratě nejdřív za tři roky,“ řekl Nebeský.

„Lokomotivy budou vícesystémové, takže je můžeme bez omezení používat nejen na mezinárodních výkonech, ale především po konverzi trakčního napájení ze 3 kV na 25 kV 50 Hz, které už začalo na Slovensku a v brzké době začne také v České republice. Stroje budou z výroby vybavené vlakovou částí zabezpečovače ETCS, což řeší zavádění tohoto systému na našich tratích. Navíc je pořízení moderní techniky hospodárnější než instalovat ETCS do starých dosluhujících vozidel,“ zdůraznil Nebeský.

Tím však výčet pozitiv nekončí. „Posílíme také náš park o vozidla, která mohou naplno využít současnou i budoucí rychlost koridorů u nás a v zahraničí, tedy 160 km/h i chystaných 200 km/h. A v neposlední řadě snížíme počet lokomotivních řad, což se pozitivně projeví v nákladech na údržbu, pořizování náhradních dílů, v zaškolení personálu nebo v disponibilitě vozidel,“ vyjmenoval generální ředitel další důvody a přednosti plánovaného nákupu moderních lokomotiv.

Nové lokomotivy budou třísystémové (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC), vybavené evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS i národními systémy pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Jejich výkon bude nejméně 6 000 kW, což umožní dopravit zhruba desetivagonový rychlík o hmotnosti až 450 tun na stoupání 6 promile stálou rychlostí 200 km/h. Elektrodynamická brzda umožní fungovat v režimu rekuperace. To znamená, že při brždění vyrábí elektřinu, kterou vrací do elektrické sítě, a snižuje tak energetickou náročnost drážní dopravy a zvyšuje její pozitivní dopady při ochraně životního prostředí. Řídicí systém umožní komunikaci více lokomotiv a lokomotiv s řídicími vozy navzájem tak, aby mohly být využívány i u souprav typu push-pull. 

Dodán i full service

České dráhy poprvé poptávají s pořízením moderních vozidel také zajištění full service od dodavatele. Postupují tak i jiné velké železnice a dopravci v zahraničí. „V případě těchto moderních inter­operabilních lokomotiv má pro nás full service řadu nepopiratelných výhod. Především je to velmi vysoká disponibilita na úrovni až 98 %. Dále je to snadná dostupnost náhradních dílů a rychlé odstranění závad, které se mohou při intenzivním provozu vyskytnout. Přitom chceme, aby byl full service zajištěn v souladu se současnými trendy v našich provozech a našimi zaměstnanci. Tím zajistíme vysoký profesní růst a perspektivní zaměstnání pro desítky techniků v Oblastních centrech údržby a zároveň dobré využití našich provozů,“ řekl náměstek pro provoz a člen představenstva Českých drah Michal Kraus. Vítěz soutěže tak bude zajišťovat pro České dráhy také údržbu na dobu 10 let s opcí na další pětileté období.

České dráhy mají v současnosti celkem 294 elektrických lokomotiv sedmnácti různých typů. U stejnosměrných a střídavých lokomotiv je průměrný věk 35 až 42 let. V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978 a střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Alstom slaví, může koupit svého rivala

9.10.2020 - Francouzský výrobce vlaků Alstom koupí svého kanadského rivala, firmu Bombardier Transportation. Firmy informaci potvrdily v tiskové zprávě s tím, že plánovanou transakci již schválila Evropská komise. Spojením obou společností… »

V Polsku budují nové tratě a letištní terminálV Polsku budují nové tratě a letištní terminál

8.10.2020 - V sousedním Polsku začala vznikat nová významná evropská letecká křižovatka pro navazující či začínající lety do většiny částí Asie. Stavba velkého letiště nedaleko polské metropole Varšavy zároveň zajistí komfortní… »

Karel Otava: Odmítám výraz „Nejde to“Karel Otava: Odmítám výraz „Nejde to“

7.10.2020 - Renesanční muž či vizionář. Tak bychom mohli označit zkušeného železničáře, starostu Lysé nad Labem, odborného poradce a místopředsedu Výboru pro dopravu Středočeského kraje Karla Otavu. Už jako mladý výpravčí navrhl… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika