Železničář / Hlavní zprávy / ČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz Moravií
ČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz Moravií
21.6.2024
České dráhy budou i nadále zajišťovat provoz na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče/Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav – Šakvice). O provozovateli vlaků Moravia na příštích deset let rozhodli krajští radní letos 6. března. Nedávno zástupci úřadu s ČD podepsali smlouvu.
České dráhy tak navážou na své dosavadní působení v regionu. „O veřejnou zakázku projevili zájem tři dopravci, přičemž nejnižší cenu nabídly právě České dráhy. Provozované jednotky ujedou zhruba 4, 5 mil. vlakových kilometrů ročně. Cena za jeden kilometr jízdy jednou jednotkou vychází na 44,60 Kč. Oproti původním předpokladům tak Jihomoravský kraj výrazně ušetří,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha, který za kraj smlouvu ve čtvrtek 16. května podepsal.
České dráhy, které v nabídkovém řízení uspěly proti RegioJetu a Arrivě, na sebe berou roli dopravce, což znamená, že zajistí provoz jednotek podle krajem nastaveného jízdního řádu.
„Těší nás další vítězství v takto velké a specifické soutěži a rádi zajistíme provoz elektrických vlaků Moravia i v dalších deseti letech. Smlouva na provoz jihomoravských příměstských vlaků z naší strany počítá zejména se strojvedoucími a dispečery, ale zajistíme také další služby související například s plánováním jízdního řádu, zásobením jednotek vodou, čištěním vlaků, navazující údržbou nebo náhradní dopravou, a to přesně tak, jak požaduje Jihomoravský kraj,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Bez vlakového doprovodu
„Zároveň ale tento kontrakt pro nás představuje úplně novou výzvu na železnici v České republice, protože u nás poprvé budou tak dlouhé a kapacitní vlaky na frekventovaných tratích operované zcela bez vlakového doprovodu. Znamená to nastavit řadu nových pravidel pro zajištění bezpečnosti a informovanosti cestujících a zároveň se postarat o stovky současných zaměstnanců, kteří o cestující ve vlacích a na stanicích dosud pečovali. Všem chceme pomoci novou náročnou situaci vyřešit a připravujeme pro každého z nich nabídku nového uplatnění na jiných vlacích ČD mimo Moravie nebo v jiných nedostatkových profesí ve společnosti, například jako strojvedoucí nebo opraváři kolejových vozidel. I proto jsme připravili pro tyto zaměstnance speciální rekvalifikační kurzy a také nabídku volných míst v regionu v rámci Skupiny ČD. V krajním případě vypomůžeme našim zkušeným a kvalifikovaným pracovníkům s hledáním nového zaměstnání mimo České dráhy,“ řekl u příležitosti podpisu smlouvy náměstek Ješeta.
Opravy, údržbu a čištění jednotek Moravia bude zajišťovat v rámci full servisu jejich výrobce Škoda Transportation, smlouvu se společností má kraj na 30 let.
Celkem 37 elektrických jednotek Moravia pořídil Jihomoravský kraj za 6,5 miliardy Kč. Šest jednotek je dvouvozových, 31 čtyřvozových. V provozu jsou všechny od loňského léta. Na páteřních linkách IDS JMK převezou 10 milionů cestujících ročně.
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »