Železničář / Hlavní zprávy / ČD objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h
ČD objednaly 50 Vectronů pro rychlost 230 km/h
6.5.2022 – autor: PETR SLONEK
České dráhy podepsaly v závěru března smlouvu se společností Siemens Mobility ČR smlouvu na nákup padesáti lokomotiv Siemens Vectron MS pro maximální rychlost 230 km/h. Součástí kontraktu je full servis na 15 let. Určeny jsou pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. Dopravce je nasadí na spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Dodávány by měly být postupně od prosince 2025.
Nové stroje budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, například Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 km/h.
Vectrony je možné používat nejen k tažení netrakčních jednotek či souprav osobních vozů, ale i k jejich sunutí v módu push-pull. Výhodou je snadný a rychlý obrat vlaků v koncových stanicích, na hlavových nádražích či v úvraťových stanicích. To zvyšuje produktivitu vozidel i personálu, šetří čas cestujících a zjednodušuje provoz.
S ComfortJety i railjety
„S lokomotivami Vectron od Siemensu máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet a mohou jezdit i s českými railjety,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety se nové Vectrony uplatní na linkách Praha – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť. „Všude tam je už zavedena nebo se chystá zavedení rychlosti 230 km/h. Díky moderním vlakům na rychlých tratích chceme oslovit další zákazníky, nabídnout alternativu k autům a letadlům s vysokým podílem produkce CO2 a současně posílit postavení železnice jako důležitého, moderního a pro životní prostředí šetrného dopravního systému ve Evropě,“ uvedl Ješeta.
Pořízení Vectronů ocenil generální ředitel Siemens Mobility Roman Kokšal. „Jsem rád, že ČD vstupují do epochy dopravy vlaků rychlostí 230 km/h s netrakčními jednotkami z platformy Viaggio Comfort a s lokomotivami Siemens Vectron. Rychlá a pohodlná doprava cestujících bezemisní a energeticky nenáročnou železnicí je v době, kdy je vnímána potřeba zbavit dopravu od závislosti na spalování fosilních paliv, velmi důležitým krokem,“ upozornil.
Použitelné ve více zemích
Lokomotivy pro České dráhy vzniknou v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci budou lokomotivy vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.
Společnost Siemens Mobility již prodala 1 327 lokomotiv Vectron celkem 61 zákazníkům. Vectrony dosud najely více než 500 milionů kilometrů a jsou v současné době schválené pro provoz v Belgii, Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Dánsku, Finsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku, Švýcarsku a Turecku.
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »