Železničář / Hlavní zprávy / ČD nasadí na linku R17 modernizované vozy
ČD nasadí na linku R17 modernizované vozy
3.10.2017 – autor: JOSEF HOLEK
První ucelená souprava modernizovaných vozů řad A, B, Bee a BDs vyjela na linku R 17 z Prahy do Českých Budějovic. Národní dopravce vlak představil i vedení Středočeského a Jihočeského kraje. Renovací postupně projde více než 75 vozů. Celá flotila bude hotová do tří měsíců. České dráhy krokem reagují na kritiku krajských představitelů.
České dráhy vysílají z Prahy na jih Čech modernizované rychlíkové soupravy. Bezmála osmdesátce vozů řad A, B, Bee a BDs proto dopřeje omlazovací kúru. V polovině září prezentovalo vedení ČD první ucelenou soupravu zástupcům Jihočeského a Středočeského kraje. Kompletně faceliftovaná flotila se na rychlíkové spoje z Prahy do Českých Budějovic vypraví do tří měsíců. „Naším cílem je vylepšovat dálkovou dopravu i ve vnitrozemí. V minulosti jsme se totiž více soustředili na příměstské linky anebo zahraniční spoje. Segment nebyl opomíjen, jen pro něj nebylo vyčleněno tolik finančních prostředků,“ vysvětlil Pavel Krtek, generální ředitel a předseda představenstva ČD.
Vozy ČD opravují v DKV
Renovaci si národní dopravce zajišťuje vlastními silami. Konkrétně se na ní podílí Depa kolejových vozidel v Plzni a Praze. Z vozů mizí koženková sedadla, celkovou revitalizací prochází toalety včetně speciálního polepu s dobře známou zelenou a modrou koupelnou. „Práce zahrnují i seřízení oken a dveří, hloubkové vyčištění interiérů a revize centrálního zavírání dveří. Do vozů instalujeme i bezpečnostní oranžová LED světla u vstupních dveří,“ vyjmenoval Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za úsek osobní dopravy. Za modernizaci desítek osobních vozů zaplatí ČD zhruba 15 milionů korun, do jednoho vagonu investují 250 až 300 tisíc korun. „V polovině září bylo modernizováno bezmála dvacet vozů,“ doplnil Štěpán.
„Modernizací souprav se cesta stane atraktivnější a příjemnější. Středočeský kraj usiluje o to, aby vlaky jezdilo stále více lidí, zejména těch, kteří nyní používají auta,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. Podpořit proto hodlá vznik P+R parkovišť. „Kraj nyní prověřil přes sto lokalit pro vznik. Je to jedna z možností, jak řidiče můžeme k přesednutí do vlaku motivovat,“ dodala. Jen letos dal její kraj na železniční dopravu 1,6 miliardy korun, příští rok má v plánu počty spojů mezi Prahou a středočeskými městy navýšit.
S renovovanou vozbou na lince R17 ČD počítají v následujících dvou letech. Poté společnost pořídí dalších padesát moderních vozů, které nasadí na spoje linky Ex 3 z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Vozový park, který nyní zajišťuje vozbu těchto vlaků kategorie EuroCity, přejde primárně na vlaky do Českých Budějovic. V případě nynějších investic národní dopravce promptně zareagoval na kritiku obou krajů na nasazování starších koženkových vozů. „Jsem velmi ráda, že České dráhy splnily to, na čem jsme se dohodli. Budoucnost integrované dopravy je v železnici,“ uvedla Pokorná Jermanová.
Na jih Čech třemi trasami
Rychlíky linky R17 vyráží z pražského nádraží v Holešovicích ve dvouhodinovém, respektive hodinovém taktu a pokračují přes hlavní nádraží do Vršovic a dále do Benešova, Olbramovic, Tábora, Plané nad Lužnicí, Soběslavi, Veselí nad Lužnicí a Českých Budějovic. Na jih Čech začaly minulý rok zajíždět i Jižní expresy. Ty však zastavují jen v Táboře a mají již moderní vozy. Kromě toho spojují metropoli s jižními Čechy i rychlíky linky R26. Z Prahy však motorové soupravy nemíří do Českých Budějovic přes Benešov, nýbrž směrem na Beroun, Zdice, Příbram, Písek a Protivín.
Úspěšné Jižní expresy i spoj do Curychu
Jižní expresy, které začaly jezdit s platností aktuálního jízdního řádu na linkách do Českých Budějovic, Lince anebo Českého Krumlova, si cestující oblíbili. Mnozí si na spoje zvykli natolik, že už je využívají k pravidelným cestám. Úspěšné zůstává i noční spojení do švýcarského Curychu, vedené právě přes České Budějovice a Linec. ČD umožnily cestujícím využívat výhody rychlého spojení a šetřit čas strávený na cestě. Například při denním dojíždění z Tábora do Prahy může zákazník ČD nově ušetřit až deset hodin času za měsíc. Zároveň se ale nijak nezvýšila cena v těchto relacích. Cestu vlaky zvládají za hodinu a osmapadesát minut, resp. za hodinu a jedenáct minut, pokud cestujete jen do Tábora. Jinde expresy nestaví.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »