Železničář / Hlavní zprávy / ČD Komunikátor zrychlil přenos zpráv
ČD Komunikátor zrychlil přenos zpráv
24.4.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Vlakové čety a dispečeři Českých drah spolu už několik měsíců komunikují přes novou mobilní aplikaci ČD Komunikátor. Ta především usnadnila a zrychlila tok informací mezi oběma skupinami provozních zaměstnanců a nahradila běžné telefonování. Jen za poslední dva měsíce se přes ni vyměnilo přes 34 tisíc zpráv.
![ČD Komunikátor zrychlil přenos zpráv](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/komun712.jpg)
Mobilní chatovací aplikace Českých drah ČD Komunikátor sklízí úspěchy. Dokazuje to statistika, kterou národní dopravce nedávno zveřejnil. Systém, jenž zrychlil komunikaci mezi vlakovými četami a dispečery ČD, si za poslední dva měsíce na svůj účet připsal 34 214 přenosů zpráv, v průměru tedy 590 denně. Aplikace se navíc může pyšnit devětadevadesátiprocentní úspěšností doručení – ocitne-li se vlak mimo mobilní datový signál, dokáže systém informaci zakódovat do SMS zprávy a odeslat z „dostupnější“ hlasové sítě.
„Denně vypravujeme přes sedm tisíc vlaků a kromě půl milionu cestujících jsou ve vlacích stovky průvodčích a vlakvedoucích. Mohou se stát různé události a vlaková četa potřebuje rychle informovat dispečerský aparát a naopak. Každý průvodčí má nyní chytrý telefon s nahranou aplikací,“ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Aplikace už se při mimořádných událostech osvědčila a kromě provozních zaměstnanců dostali přesné a pohotově poskytnuté informace především cestující. „To je na celé věci nejpodstatnější,“ podotkl Štěpán.
Jak celý unikátní projekt elektronizace provozní a krizové komunikace funguje? Uživatel si vybere z pětice témat a jejich dalších podtémat, zadá například číslo vlaku a další potřebné identifikační údaje, popíše mimořádnost a systém vše automaticky odešle kompetentním osobám. Oznámení je doprovázeno silným vyzváněcím tónem. „Apka“ navíc zašle zprávu o přečtení.
Zvládne fotky i video
Specialisté ČD začali chatovací systém testovat minulý rok o prázdninách. „Vyhodnocovali jsme rychlost zprávy a automatické odezvy, kvalitu pokrytí a prostupnost serveru. Snažili jsme testovat systém zátěžově, tedy v co možná největším počtu lidí, a soustředili jsme se zejména na úseky, kde není kvalitní pokrytí datovým i hlasovým signálem mobilních operátorů,“ vysvětlil tehdy Ondřej Málek, supervizor z Regionálního pracoviště Zákaznického personálu ČD v Brně. Sám se zapojil do zkoušek, stejně jako několik desítek jeho kolegů z celé republiky.
Nyní jsou do projektu zapojeni všichni průvodčí, dispečeři osobní dopravy ČD, pracoviště centrálního zákaznické ho servisu a krizový tým. „Počítáme, že dále připojíme pokladny, e-shop a portál In Karet. ČD Komunikátor je napojen na informační systém pro podporu operativního řízení DISOD. Respektuje tedy trasu vlaku a konkrétní personál na spoji,“ řekl Roman Menc, web manager společnosti ČD a jeden z tvůrců systému.
Další články této rubriky
Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet
26.7.2024 - V rámci přípravy ComfortJetů do zkušebního provozu se na konci května s novými vlaky seznámili také zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Během prohlídky oceňovali… »
Polovina vozidel ČD už je klimatizovaná
22.7.2024 - Už více než 1 600 osobních vozů nebo jednotlivých článků elektrických a motorových jednotek Českých drah je na počátku léta vybaveno klimatizací. Klimatizované vozy a jednotky aktuálně obsluhují nejfrekventovanější spoje na… »
Na Královéhradecku vyjede 40 nových jednotek
16.7.2024 - V Královéhradeckém kraji vyjede 40 zcela nových jednotek za čtyři miliardy korun. České dráhy mohly investovat do moderních vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní… »