Železničář / Hlavní zprávy / Britové staví vysokorychlostní trať HS2
Britové staví vysokorychlostní trať HS2
28.8.2020 – autor: MARTIN HÁJEK
Britská vláda letos v únoru rozhodla o pokračování projektu novostavby vysokorychlostní trati High Speed 2 (HS2) z Londýna do měst Birmingham, Crewe, Manchester a Leeds. Po dalších přípravách oznámilo 15. dubna britské ministerstvo dopravy formální zahájení prací na první části z Londýna do aglomerace Birmingham/West Midlands.
Britská státní společnost HS2 Limited, jež má stavbu nové rychlodráhy na starosti, pověřila čtyři již dříve vybraná stavební sdružení, aby začala s podrobným plánováním a stavbou. Začaly přípravné práce včetně demolice starých budov a uvolnění stavebních pozemků pro zřízení nových nádraží. První část projektu zahrnuje 225 kilometrů trati mezi nádražími London Euston a Birmingham Curzon Street, které se nachází v centru města. Nicméně birminghamské nádraží se musí postavit znova, protože z původního, které bylo v provozu do roku 1966, existuje pouze vstupní hala. Od birminghamského letiště má z High
Speed2 odbočovat severní větev, jež se u obce Handsacre napojí na stávající západopobřežní hlavní trať (West Coast Main Line – WCML). Nová dráha s nejvyšší rychlostí až 400 km/h povede v tunelech o celkové délce téměř padesát kilometrů a po mostech dlouhých šestnáct kilometrů. Odhadované náklady první části činí 40 miliard liber, tedy zhruba 1,2 bilionu Kč.
Projekt o třech částech
Projekt HS2 je rozdělen do tří částí. První část spojí London Euston a Birmingham/Lichfield, kde bude přípojka na WCML. Práce již začaly a zprovoznění se plánuje na rok 2029. Část druhá, označená písmenem A, propojí Lichfield až po Crewe s další spojkou na WCML. Tuto část nyní projednává britský parlament. V případě souhlasu se očekává zprovoznění v roce 2031. Druhý díl s označením B je plánován z Crewe do Manchesteru/Wiganu a propojí oblast Lichfield – Leeds/Church Fenton, kde vznikne spojka na stávající trať směr York s hlavní tratí (East Coast Main Line). Financování této části ještě není zajištěno. Mělo by být součástí velkého plánu pro rozvoj tratí v severní Anglii. Se zprovozněním nelze počítat dříve než v roce 2033.
V Londýně má začínat trať High
Speed2 na nádraží Euston, ve stávající výchozí a cílové stanici vlaků West Coast Main Line. Proto se eustonské nádraží zcela přestaví a rozšíří. S přípravami se začalo už v roce 2018. V této souvislosti byla založena nová společnost, která má na starosti nejen přestavbu nádraží, ale také vytvoření nové podoby celého městského okolí. Kvůli časové náročnosti se očekává, že po otevření nové rychlodráhy v roce 2029 budou rychlovlaky dočasně začínat a končit na nádraží Old Oak Common v západní části Londýna, kde ve spojení s novou londýnskou východo-západní železniční tratí Crosrail vznikne nové, větší přestupní nádraží. Tím se vytvoří přípoje na stávající železniční linky. Nástupiště pro vlaky z HS2 budou umístěna v podzemí a propojení s nádražím Euston má být do roku 2033 zajištěno prostřednictvím nového, 7,2 km dlouhého tunelu.
Tři páry vlaků do hodiny
Podle návrhu jízdního řádu z letošního dubna pojedou na nové trati tři páry spojů za hodinu mezi nádražími London Old Oak Common a Birmingham Curzon Street. Další tři páry mají mít cíle dále na severu, například v Manchesteru a Liverpoolu. Tyto vlaky využijí traťové spojky na stávající trať West Coast Main Line. Nabídku do soutěže na vysokorychlostní vlaky předložily společnosti Alstom, CAF, Siemens, Talgo a sdružení Bombardier/Hitachi. Na zahájení provozu bude potřeba 54 elektrických jednotek, které musí být přizpůsobeny také jízdě po stávající britské železniční síti. Vlaky je nutné dodat do roku 2028 a vysoutěží se v závěru letošního roku. Zhruba za pět let, po vyřešení pokračování rychlodráhy s označením 2b, by měla následovat další objednávka vysokorychlostních jednotek.
(Zdroj: Eisenbahn Revue 6/2020)
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »