Železničář / Hlavní zprávy / Bechyňka vyhlíží komfortnější vozy
Bechyňka vyhlíží komfortnější vozy
21.9.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Zvýšit komfort cestování na nejstarší elektrifikované trati v republice chtějí České dráhy a Jihočeský kraj. Proto zde 23. srpna otestovaly vozy typu Btn753, které dříve sloužily převážně s motorovými vozy. Cestujícím by nabídly pohodlné čalouněné sedačky, determální skla v oknech, tlačítky ovládané dveře a díky vzduchovému odpružení i výrazně klidnější jízdu.
Vlakové čety pak jistě ocení plně průchozí soupravu. V budoucnu by chtěly ČD nabídnout ještě pohodlnější vlaky. Jedním z možných řešení by mohla být i vlakotramvaj.
Budovatelé dráhy chtěli před 120 lety ukázat výhody elektrického provozu, trať rychle postavit a zároveň ušetřit peníze. Proto zvolili dráhu přimknutou k terénu s velmi malými oblouky. Ten nejmenší má poloměr pouhých 125 metrů. „Tím ale zadělali na problémy příštím generacím. Dnes se vyrábějí mnohem větší a delší vlaky, které však obtížně projíždějí malými oblouky. Ukázalo se to při testech RegioPantera. Jeden jeho vůz je 2x delší než původní Křižíkova Elinka a při průjezdu tím nejmenším obloukem vznikají velké příčné síly mezi tratí a vlakem. Proto zde nelze Pantery nasadit a my hledáme jiná vozidla, s nimiž bychom mohli rychle zlepšit komfort cestování,“ vysvětluje úskalí hledání moderních vozidel pro Bechyňku náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Nejrychleji by kvalitu vozby na jedné z nejspecifičtějších tratí Česka mohly povýšit vagony Btn753. „Od počátku byl konstruován jako mnohem komfortnější oproti dnes na Bechyňce používaným vozům k malým motorákům. Cestujícím nabídnou pohodlné čalouněné sedačky, determální tónovaná stahovací okna a díky běžným podvozkům na vzduchovém odpružení také klidnější jízdu. Především jsou ale kratší, mají na délku necelých 20 metrů, a proto by mohly splnit požadavky na bezproblémový průjezd i těmi nejmenšími oblouky na trati,“ říká Ješeta.
Vlakotramvaj jako varianta?
Zároveň připomíná, že České dráhy zde chtějí dlouhodobě nasadit moderní a komfortní vozidla, která by byla také nízkopodlažní. „V této souvislosti se díváme do zahraničí a zjišťujeme, zda by nebyla k dispozici vhodná moderní vozidla takzvaně z druhé ruky, která by splnila technické a provozní parametry a nabídla komfortnější cestování. Další zvažovanou variantou je pořízení nových vozidel. V takovém případě sledujeme i vývoj vlakotramvají. Kombinují parametry vhodné pro železniční a tramvajový provoz a lze je využívat na místních drahách. Právě tramvajová vozidla snadno projíždí malé oblouky a jsou lehká. Tyto přednosti se přenáší i na vlakotramvaje,“ doplňuje Ješeta.
Do pořízení nízkopodlažních souprav by zde mohly jezdit právě zkoušené osobní vozy řady Btn753, které vyrobila Vagónka Studénka v roce 1997 pro motorové soupravy. Nabízejí až 72 míst k sezení a šest míst pro přepravu jízdních kol. Disponují pohodlnými čalouněnými sedačkami s podhlavníky s uspořádáním 2 + 2. Vozy jsou vybaveny dvěma dvounápravovými podvozky se vzduchovým vypružením. Jejich délka je necelých 20 metrů, a představují tak nejkratší podvozkové vozy v parku Českých drah. Cestujícím nabídnou větší komfort než dnes používané přípojné vozy typu B(D)tax (010). V případě kladného výsledku zkoušek dojde k úpravě vozů Btn753 a místních lokomotiv řady 113 – doplněny budou například o informační systém nebo systém hlášení zastávek na znamení.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »