Železničář / Hlavní zprávy / Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let
Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let
26.7.2023 – autor: PETR SLONEK
Nejstarší elektrifikovaná trať v někdejším Rakousku-Uhersku oslavila na konci června významné jubileum. Dráha z Tábora do Bechyně píše historii už 120 let. Na trať vyjela legendární elektrická lokomotiva Elinka M 400.001 z roku 1903 a připraven byl bohatý program. Na tradiční nostalgické jízdy s Elinkou a lokomotivou bývalé řady E 422.0 zvanou Bobinka se veřejnost může těšit i o prázdninách.
Čtyřiadvacet kilometrů dlouhá trať mezi Táborem a Bechyní, u jejíhož zrodu stál známý vynálezce a konstruktér a továrník František Křižík, patří k jihočeským unikátům. Provoz na ní začal 21. června roku 1903 a stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. A stejné výročí oslavila i Elinka. Hlavní oslavy kulatého 120. výročí organizátoři přichystali na sobotu 24. června. Program začal v Táboře ranním obřadem požehnání Elinky. Poté vůz vyrazil společně s historickými vagony z muzea Českých drah směrem do Bechyně. Po celou dobu jízdy byl ve vlaku i František Křižík, oděný stejně jako strojvedoucí v dobovém kostýmu.
Stanice Sudoměřice u Bechyně se pro slavnostní den přejmenovala na původní název Sudoměřice-Černice, aby se tak lépe navodila dobová atmosféra. Otevřena byla historická remíza s modelovým kolejištěm a muzejní lokomotivou Koloběžkou. Ve stanici byl přistavený výstavní vagon s expozicí o historii železnice.
Primát Bechyňky
Trať se pyšní významným prvenstvím: nikde jinde na našem území nebyl elektrifikovaný provoz na veřejné trati zahájen dříve. Hlavní zásluhu na vybudování trati má vizionář František Křižík. Družstvo bechyňské dráhy se už koncem 19. století několik let marně domáhalo železničního spojení z Bechyně do Tábora. Ale teprve počátkem roku 1896 se sněm Království českého usnesl, že převezme záruku za stavbu této dráhy, která byla původně projektována pro parní provoz. První zkušební jízda se uskutečnila po pouhém roce stavby 1. června 1903 a slavnostní jízda, která zahájila provoz na trati, se odehrála 21. června 1903.
Provoz zajištovaly nejprve dva elektrické motorové vozy z roku 1903, k nimž v roce 1905 přibyl třetí a v roce 1908 čtvrtý. Ty byly později označeny jako EM 400 (001 a 002) a měly shodnou konstrukci. Třetí a čtvrtý vůz (003 a 004) se konstrukčně odlišovaly od předchozích dvou. Dodnes provozuschopné vozidlo s označením M 400.001 je od roku 1974 součástí sbírky NTM. První dva kusy byly vagonkou Ringhoffer v Praze na Smíchově a firmou vynálezce Křižíka.
Trať z tábora do Bechyně čeká oprava. Podle náměstka generální ředitele ČD Jiřího Ješety se ale nepočítá se změnou trakce. Potřeba je zmodernizovat zastávky a vyměnit některé sloupy.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »