Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

18.3.2021 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS Foto: ZSSK

Slovenský dopravce ZSSK postupně nasazuje do provozu elektrické jednotky řady 660 a 661 od Škody Transportation a ŽOS Trnava. V okolí Žiliny už jich v současnosti jezdí deset. I kvůli novým jednotkám se na Slovensku loni v prosinci uskutečnilo velké stěhování kolejových vozidel, s nadsázkou řečeno „od Tatier k Dunaju“.

 ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

Vhistorii ZSSK se jedná o dosud největší zakázku na celkem 25 elektrických jednotek, které jsou známé i na českých kolejích pod názvem InterPanter. Moderní soupravy vyrobilo konsorcium firem Škoda Transportation a opravny ŽOS Trnava. ZSSK objednala jednotky ve dvou různých provedeních, a to 13 kusů tříčlánkových jednotek s délkou 80 m a s kapacitou 247 sedících cestujících a 12 kusů čtyřčlánkových jednotek s délkou 106 m a s kapacitou 343 míst k sezení. Maximální rychlost všech jednotek činí 160 km/h. Nové vlaky dopravce postupně nasazuje do provozu na linkách zejména v okolí Žiliny, především na osobních vlacích na trasách Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca – Zwardoń (PL) a Žilina – Liptovský Mikuláš.
„Po pandemii a rekonstrukci žilinského okruhu bude těchto pěta­dvacet Panterů skvělou kostrou  regionální dopravy v okolí Žiliny,“ uvedl Filip Hlubocký, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK.

Zakázka za miliardy
Zakázka na dodání 25 moderních elektrických jednotek byla vysoutěžena s cenou bezmála 160 milionů eur (cca 4,3 miliardy Kč), přičemž větší část této sumy pokrývají protředky z fondu Evropské unie, 23 milionů eur poskytla slovenská vláda ze státního rozpočtu a 1,65 milionu eur představují vlastní zdroje ZSSK.
Nové vlaky splňují všechny normy TSI, jsou vybavené klimatizací, elektrickými zásuvkami, wi-fi či USB porty pro nabíjení drobné elektroniky cestujících. Kromě moderních vymožeností pro cestující nesmíme opomenout ani výhody pro samotného provozovatele, které spočívají v úsporách nákladů na údržbu a provoz jednotek. Lepší adhezní vlastnosti umožní další zkrácení jízdních dob. ŽOS Trnava zároveň přiznává, že tato česko-slovenská spolupráce je velice přínosná i pro slovenský průmysl. Montážní práce vložených vozů, montáž, oživení a zkoušky ucelených jednotek se odehrávají právě v Trnavě, odkud už putují k zákazníkovi. Po počátečních zpožděních v dodávkách způsobených koronavirovou krizí zatím vše běží podle plánu.

Nově z Bratislavy do Komárna
Pro ZSSK byl prosinec důležitý ještě díky další novince. Od nového GVD, tedy od 13. 12. 2020, na regionální, neelektrifikované trati z Bratislavy do Komárna převzal provozování osobní dopravy ve spolupráci s rakouskou společností ÖBB. Kontrakt byl zatím podepsán na dva roky. Rozsah objednaných výkonů podle smlouvy ve veřejném zájmu zůstal zachován a předání výkonů v polovině prosince se uskutečnilo bez komplikací. Mezi Bratislavou a Komárnem nyní jezdí dva typy souprav: jedna s lokomotivou Herkules a dvěma vozy Bdteer ZSSK (vybaveny klimatizací a wi-fi), dvěma vloženými vozy Bmpz-l od ÖBB a řídicím vozem Bmpz rovněž od rakouských drah.
Druhý typ soupravy se skládá z lokomotivy řady 754 ZSSK a dvou klimatizovaných vozů Bdteer a dvou Bdtmeer bez klimatizace. Mezi Dunajskou Stredou a Komárnem se ZSSK rozhodla nasadit motorové jednotky 840 (Delfín), které jsou klimatizované. Aby se tak mohlo stát, musela ZSSK tyto moderní jednotky stáhnout z Podtatranské trati Poprad – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený Potok – Tatranská Lomnica. Místo nich nasadila jednotky 813.1, které zmodernizovali pracovníci ŽOS Zvolen. Jsou vybavené klimatizací částečně nízkopodlažní. Ty však tamní výkony pokryjí pouze z 60–70 procent, na zbylé vlakové spoje používá ZSSK starší motorové vozy řady 813 zvané Bageta.
Trať mezi Bratislavou a Komárnem patří mezi nejvytíženější jednokolejné neelektrifikované tratě v celé Evropě. ZSSK v návaznosti na již zažité služby na této trati rozhodla i pro hlášení zastávek v maďarštině, neboť v této části Slovenska žije početná maďarská menšina. Hlasatelkou v maďarském jazyce ve vlacích se stala Éva (Vica) Kerekes.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.33

Další články této rubriky

 Láska k vlakům ho přivedla k Sergejům Láska k vlakům ho přivedla k Sergejům

5.4.2021 - Patří k těm, kteří nejsou na železnici na první pohled příliš vidět, a cestující o něm zpravidla ani neví. Přesto je jeho profese nezastupitelná. Strojvedoucí Petr Proft vyrostl na nádraží a život jeho celé rodiny je spojený s… »

Testy nových vozů se chýlí k závěruTesty nových vozů se chýlí k závěru

2.4.2021 - České dráhy začnou ve druhé polovině roku nasazovat na linky mezi Prahou a Chebem nejmodernější vlaky z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Postupně na tyto linky vyjede 10 pětivozových souprav, každá s… »

Další posila lokomotivního parku ČD CargoDalší posila lokomotivního parku ČD Cargo

1.4.2021 - ohledem na rostoucí objem přeprav v zahraničí potřebuje ČD Cargo pro jejich plné pokrytí stále více interoperabilních lokomotiv. Jejich flotilu dnes tvoří 12 lokomotiv řady 383 Vectron, kterou v lednu letošního roku doplnilo sedm… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika