Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Záplavy v roce 1997: když voda zabíjela
9.8.2017 - Začalo to nenápadně několika bouřkami, které dorazily večer po prosluněném pátku. Následným víkendovým lijákům zpočátku nikdo nevěnoval pozornost. To, co však déšť nakonec přinesl, nečekal nikdo. V některých místech spadlo během tří dnů tolik srážek, co jindy za půl roku. Hladiny Odry a Moravy se zvedly až k úrovni pětisetleté vody. Voda zaplavovala zahrady, silnice, železniční trati a drala se i do domů a bytů. Tak začala v červenci 1997 na Moravě jedna z nejhorších povodní v novodobé historii země.
Vzpomínka na sutinové železnice
26.7.2017 - Mnozí jistě dobře znají dočasné železnice z první poloviny minulého století v podobě úzkorozchodek využívaných při stavbách silnic, přehradních nádrží, ale i cukrovarnické, lomové či lesní dráhy. Téměř na všechny existují dodnes památky ať v podobě skanzenů, různých muzeí nebo zachráněných artefaktů či zbytků drážního tělesa. Jsou ovšem i dočasné železnice, na které by svět nejraději zapomněl a na něž už žádné vzpomínky, vyjma fotografií, snad ani neexistují. Říkalo se jim sutinové železnice.
Mezi Lipníkem a Bohumínem se jezdí 170 let
14.7.2017 - Železnice spojuje Ostravsko s okolními kraji už 170 let. Slavnostní vlak, který zahájil provoz na takzvané Severní dráze císaře Ferdinanda, přijel do Ostravy a Bohumína 1. května roku 1847. V současnosti je celé Ostravsko jedním z nejdůležitějších železničních uzlů u nás. V Bohumíně se nachází také druhé nejvýznamnější depo osobních souprav v tuzemsku.
Fotogalerie: První vlak IC u nás vyjel před 25 lety
7.7.2017 - Dnes už je považujeme za samozřejmost, na začátku 90. let však vlaky kategorie IC představovaly určitý posun v komfortu. Od první jízdy spoje IC na našem území nedávno uplynulo neuvěřitelných pětadvacet let. V neděli 31. května 1992 čtvrt hodiny po poledni se na cestu vydal první vlak kategorie InterCity na síti Českých drah. Z pražských Holešovic vyrazil pod číslem 174 a s názvem Porta Bohemica do Hamburku na severu Německa.
Nezapomínejme na hrdinství železničářů za války
30.6.2017 - Železnice se v období naší okupace stala prvním důležitým místem střetu nacistické mašinérie s odhodláním českého národa nesmířit se s německou nadvládou. Drtivá většina železničářů se zapojila do různých sabotážních akcí. Každé úspěšné narušení provozu fašistům dělalo velké problémy v zásobování válečných front. Němci proto vynaložili značné úsilí na likvidaci odboje, nikdy se jim však nepodařilo odpor železničářů zcela zlomit. Jejich hrdinství dnes připomíná celkem 181 jmen na pamětních deskách umístěných na nádražích a zastávkách po celém Jihomoravském kraji.