Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
FOTOGALERIE: Nehody tramvají: když se na kolejích umíralo
20.10.2017 - Nehody na železnici se v minulosti nevyhýbaly ani tuzemským tratím. Mnohdy se sice jednalo jen o pomuchlané plechy, nezřídka však při haváriích také umírali lidé, případně si následky karambolů nesli po zbytek života. A to v podobě zranění nebo psychického traumatu. Ale nejen klasická železnice je svědkem těchto nepříjemných událostí, tragédie se stávaly i na kolejích tramvajových.
Německá peáž a zapomenutá obec na Šluknovsku
9.10.2017 - Tajemně znějící slovo peáž, pocházející z francouzštiny, znamená pro železničáře privilegovanou dopravu přes území cizího státu. Jinými slovy: cestující či náklad je provážen přes území cizího státu ve vlastních vozech s vlastním personálem, bez celního a pasového odbavení.
Z bohaté historie maďarských železnic
22.9.2017 - Maďarsko je dnes malým státem, ale jeho předchůdce Uhersko neboli také Uhry, oficiálním názvem Uherské království (maďarsky Magyar Királyság), byl historický mnohonárodnostní státní útvar s maďarskou hegemonií. Do roku 1918 se rozkládal na území dnešního Maďarska a Slovenska a dále v částech dnešních států Chorvatska, Polska, Rakouska, Rumunska, Slovinska, Srbska a Ukrajiny. A má i bohatou historii železniční.
Výměna generací aneb konec Tanečnic
6.9.2017 - Po více než 50 letech služby končí provoz série prvních moderních poválečných elektrických lokomotiv na francouzských tratích. Danseuse neboli Tanečnice, jak se těmto strojům přezdívá, u nás příliš neznáme. Jsou totiž ve stínu mladších „dvoustovkových“ generací, především lokomotiv s výrazně prolamovaným čelem známých pod přezdívkou Nez cassé, česky Zlomený nos. Přesto tyto stroje během svého provozu odvedly pořádný kus práce po celé Francii od služby u dálkových expresů po dopravu nákladních vlaků.
Lesní železnice přežívají jen ve skanzenu
24.8.2017 - Horské oblasti Slovenska byly ještě před pár desetiletími propletené úzkorozchodnými železničkami. Po nich do svahů supěly parní či motorové lokomotivky, aby na zpáteční cestě stáhly do údolí těžký náklad dříví. Průzračné potoky a tiše šumící lesy najdete v oblastech Bystřice a Bílé Oravy stále. Slávu železničářů, dřevorubců a jejich nesmrtelné techniky dnes připomíná jen skanzen Kysuckého muzea ve Vychylovce.