Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Dvacet let Pendolina na kolejích v Česku Dvacet let Pendolina na kolejích v Česku

25.6.2023 - Psal se červen roku 2003, když do České republiky dorazila první jednotka řady 680. Začal se psát prozatím dvě dekády dlouhý příběh prvních tuzemských rychlovlaků. Přestože jejich pořízení, schvalování a zprovozňování provázela řada nejrůznějších problémů, Pendolina dnes prokazují vysokou míru spolehlivosti i popularity u cestujících – a dodnes neztratila punc výjimečnosti. »

Obnova vozového parku: Jak ČD kráčí do budoucnostiObnova vozového parku: Jak ČD kráčí do budoucnosti

28.5.2023 - Pokud má železnice obstát v konkurenci ostatních druhů dopravy – zejména té individuální – nesmí být její jedinou ambicí pouhý převoz cestujících z jednoho nádraží na druhé. Klíčová jsou zejména tři hlediska: rychlá a kapacitní infrastruktura, síťovost, tedy co možná nejkratší intervaly a dobré přestupní vazby. A konečně komfort na palubách vlaků, stěžejní hledisko pro dopravce. České dráhy si tuto potřebu uvědomují a na dlouhodobou a náročnou cestu komplexní obnovy vozového parku nastoupily již před drahnou dobou. Jak si nyní stojí? »

Poslední CityElefant vyjel z továrny před 10 lety Poslední CityElefant vyjel z továrny před 10 lety

30.4.2023 - Dodnes si na své první setkání s moderní dobou pamatuji. Personifikovala ji pro mě na přelomu tisíciletí jednotka řady 471 v zastávce Neštěmice. Vzhledem k tehdejší podobě osobních vlaků působila jako zjevení – klimatizace, moderní, dvoupodlažní interiér v netypických barvách, po plynulém rozjezdu tiše plula po kolejích… Co je pro nás dnes převážně standardem, bylo tehdy zjevením. Postupem let se řada 471, CityElefant či Ešus, skutečně stala symbolem obnovy vozového parku, a to zejména v okolí hlavního města. Doba však letí neúprosně; od dodání poslední jednotky letos uplyne 10 let. »

Osmsetdesítka mizí z kolejí. Co ji nahradí?Osmsetdesítka mizí z kolejí. Co ji nahradí?

26.3.2023 - Když v roce 1973 vyjely na české koleje z Vagonky Studénka prototypy motorového vozu řady M 152.0 (dnes řada 810), patrně byl málokdo tak smělý, aby těmto lehkým motorovým vozům věštil masivní rozšíření prakticky na všech tuzemských vedlejších tratích a půlstoletí převážně bezproblémového provozu. Přesto je v různých stupních modernizace dodnes potkáváme. Jejich provozní důchod se ovšem nevyhnutelně blíží. Pojďme těmto dělníkům českých lokálek vzdát zasloužený hold a podívejme se, co populární i zatracované motoráky řady 810 nahrazuje a v budoucnu nahradí. »

Podkrušnohorská magistrála směřuje do 21. stoletíPodkrušnohorská magistrála směřuje do 21. století

26.2.2023 - Mohou železniční tratě cestovat? Při pohledu na vývoj trasování dráhy podkrušnohorskou pánví bychom na absurdní otázku mohli dostat překvapivou odpověď – ano. A jak. Důležitá aglomerační spojnice změnila během své existence trasu tolikrát, že by ji její první stavitelé patrně nepoznali. Po letech, kdy sloužila prioritně přepravě uhlí, se však konečně dočkává díky postupné modernizaci důstojnější podoby a snad už trvalé trasy. Pojďme si připomenout její původní podobu zejména mezi Ústím nad Labem, Teplicemi, Mostem a Chomutovem, zavzpomínejme na místa, kde nezůstal pražec na pražci, a nahlédněme do budoucna, abychom zjistili, kdy její technické parametry konečně navštíví současnost. »

Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?

28.1.2023 - O rekonstrukci trati mezi Prahou a Kladnem s výstavbou odbočky k Letišti Václava Havla se hovoří tak dlouho, že se mnozí mezitím stihli narodit, vystudovat a počít další generaci čekatelů na kvalitní spojení hlavního města s největším městem středočeským. Rok 2023 však bude velkým předělem – začne výstavba dvou úseků dráhy, která má potenciál stát se jednou z nejvýznamnějších příměstských tratí v rámci celé ČR. Začátku významných železničních staveb se ale dočkají i jinde. »

Jízdní řád 2023: nové vozy i více vlaků s wi-fiJízdní řád 2023 v regionální dopravě: nové vozy i více vlaků s wi-fi

26.12.2022 - V novém jízdním řádu České dráhy opět vylepší nabídku služeb. Rozšíří se počet vlaků s wi-fi, přibude bezbariérových vozidel, ale i těch, které nabídnou možnost přepravy jízdních kol či napájení elektroniky, jako jsou mobily či notebooky. Oproti letošku se v regionech výrazně nemění počet spojů. Dopravce jich vypraví denně v průměru 6 736 a ujedou během roku zhruba 118 milionů kilometrů. V některých krajích se také objeví nová vozidla. Například na Moravě nahradí nové RegioPantery dosluhující elektrické jednotky řady 460 a soupravy lokomotiv s osobními vozy z 90. let. Vyjedou na trati z Olomouce do Uničova a Šumperka a později pak i v Moravskoslezském kraji. »

Jízdní řád 2023 přinese zrychlení i nové spojJízdní řád 2023 přinese zrychlení i nové spoje

28.11.2022 - Provoz na železničních koridorech v Česku příští rok zrychlí až o desítky minut. České dráhy počítají například se zkrácením jízdní doby mezi Prahou a jižními Čechami, postupně by měly zrychlit také spoje z metropole na Moravu. Národní dopravce zároveň spustí nové linky z Prahy do Vídně přes Tábor, do Curychu přes Drážďany a Basilej, rozšíří se přímé spojení Prahy a Krakova a na severu bude novou cílovou stanicí německé přístavní město Rostock. Více spojů pojede do Žiliny. Nový jízdní řád začne platit od neděle 11. prosince. »

Tratě, které (snad) neřekly poslední slovoTratě, které (snad) neřekly poslední slovo

29.10.2022 - Diskutuje-li se nyní o budoucnosti tuzemské železnice, týká se to převážně budování vysokorychlostních tratí či rekonstrukcí koridorů. Z pohledu intenzity přepravních proudů jde o téma stěžejní. Zapomínat bychom ale neměli ani na kvalitativní podstatu dráhy – její síťovost. Funkční a moderní systém regionálních tratí je pro celek nezbytný. Bohužel v mnoha českých luzích se nemluví o tom, jak takzvané lokálky modernizovat a zvýšit jejich atraktivitu. My se však vydáme opačným směrem a podíváme se, kde se naše místní dráhy daří vracet do provozu. »

Bariéry na železnici odstraňujeme už 35 letBariéry na železnici odstraňujeme už 35 let

7.9.2022 - V Česku žije zhruba 1,2 milionu lidí se zdravotním postižením. Mezi osoby s omezenou schopností pohybu a orientace nepatří jen lidé odkázaní při pohybu na vozík, senioři, nebo nevidomí a slabozrací spoluobčané. Tato skupina zahrnuje také těhotné ženy, osoby s kočárky, malé děti, ale také lidi s dočasně sníženou schopností pohybu v důsledku úrazu nebo nemoci. Bezbariérové cestování se proto týká více lidí, než si většina veřejnosti myslí. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika