Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Okuliarnik aneb sága rodu Brejlovců na SlovenskuOkuliarnik aneb sága rodu Brejlovců na Slovensku

31.3.2016 - Kdo by je neznal. Charakteristická čelní okna decentně vsazená do vystupující horní části kabiny lemované precizně formovanou obrubou, zatímco spodní polovina ustupuje směrem dolů k hlavnímu rámu lokomotivy, a tím ještě více zvýrazňuje typické a nepřehlédnutelné „brýle“. Řeč je o motorové lokomotivě původní řady T 478.3, od roku 1988 označované jako řada 753. Oblíbené stroje se rozjely po kolejích nejen v Česku, ale i sousedním Slovensku. A právě za nimi se nyní vydáme. »

200 km/h? Z Brna do Přerova v roce 2023200 km/h? Z Brna do Přerova v roce 2023

16.3.2016 - Dvousetkilometrová rychlost na tuzemské železnici dostává hmatatelnější obrysy. Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti modernizace trati Brno – Přerov přes Vyškov a Kojetín. Celková délka dosahuje 67 kilometrů a dvoustovkou budou vlaky jezdit po dvou traťových kolejích prakticky v celém úseku. Pro stávající jednokolejnou trať jde o radikální proměnu, která přinese zásadní průlom v kvalitě a rychlosti cestování, stejně jako v propustnosti. Přesto se už nyní objevují hlasy, že v dlouhodobém výhledu budou dvě traťové koleje nedostačující. »

Tyristorové Žehličky: 35 let mizejících spořivekTyristorové Žehličky: 35 let mizejících spořivek

2.3.2016 - Nestaly se zosobněním síly, nevozily expresy zvučných jmen ani netrhaly těžkotonážní rekordy. Něčím však dalece převyšovaly své vrstevnice. Asi nejdokonalejším ztělesněním elektrické posunovací lokomotivy v Česku je stejnosměrná řada 111, vyráběná pod původním označením E 458.1 v plzeňské Škodovce v letech 1981 a 1982. Žehličky, které dodnes vynikají úsporností, letos slaví své pětatřicáté narozeniny. »

Nádražní haly ukrývají umělecké skvosty i povrchní kýčeNádražní haly ukrývají umělecké skvosty i povrchní kýče

22.2.2016 - Za uměleckými předměty nemusíte chodit jen do galerie nebo muzea. Často se vyskytují i na veřejných prostranstvích, v případě železnice v nádražních halách, respektive na staničních budovách či v jejich těsné blízkosti. »

Evropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného prouduEvropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného proudu

21.2.2016 - Již na konci předminulého století nadchly výkony prvních elektrických vozidel na zkušebních tratích svět. Realizace čisté železnice bez kouře a sazí se zdála být na dosah ruky, jenže konkrétní technické řešení se stalo jablkem sváru politických, mocenských i technických kruhů. Evropa okouzlená elektrickými vlaky se rozdělila na stejnosměrnou a střídavou, navíc v několika mutacích. Pestrou směsici systémů se v Evropě vedle Francie vyznačovalo zejména Československo. »

Chytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníkaChytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníka

19.2.2016 - O informačních systémech používaných na nádražích jsme vás podrobně informovali v Železničáři již několikrát. Jaká jsou tajemství těch vlakových, si ukážeme nyní. Do daleké minulosti se už ale vracet nebudeme, takže směrové tabule připevněné na vozech vynecháme. Naše pozornost se soustředí na elektronickou současnost. »

Liberalizace trhu na železnici: Brusel mění názorLiberalizace trhu na železnici: Brusel mění názor

17.2.2016 - Není to tak dávno, co se na půdě Evropské unie vedly poměrně vášnivé debaty o osudu tzv. IV. železničního balíčku. Jedná se o zatím poslední souhrn návrhů nové respektive novelizované legislativy EU se zásadním dopadem na celý evropský železniční trh. Předmětem diskuzí bylo zejména to, jestli bude liberalizace trhu veřejné železniční dopravy v členských státech Unie povinná, či nikoli. »

Nesplněný sen o českém rychlovlakuNesplněný sen o českém rychlovlaku

3.2.2016 - V roce 1991 pořádala italská firma Fiat Ferroviaria propagační turné jednotky ETR 450 s naklápěcími skříněmi po evropských železnicích. Řada zemí měla v té době zájem zvyšovat rychlost, avšak bez nákladné výstavby nových nebo náročné modernizace starých tratí. Patřilo mezi ně také tehdejší Československo. Pendolino ETR 450 se u nás projelo po trati Pardubice – Olomouc a tato akce se stala předehrou pro největší výzvu a záhy největší zklamání v porevoluční historii naší železnice. »

Ganz: příběh maďarských maratonců v české kotliněGanz: příběh maďarských maratonců v české kotlině

20.1.2016 - Motorové vozy a jednotky, vyráběné maďarskou strojírnou Ganz, byly charakteristické unikátním řešením podvozkových skupin. Navíc byla tato vozidla typická svým karosářským provedením. Design vozidla s oválnými okny vznikl již koncem třicátých let minulého století pro argentinské železnice. Několik řad motorových vozů a jednotek Ganz bylo v provozu i u nás, využívány byly ve vnitrostátním i v mezinárodním provozu. »

Vlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanciVlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanci

6.1.2016 - Začátkem devadesátých let se v aglomeraci západoněmeckého Karlsruhe podařilo úspěšně prosadit do života projekt dvousystémové městské tramvaje, která navazuje na železnici bez zbytečných přestupů. Později se objevily další podobné projekty i v dalších městech, například v Saarbrückenu, Chemnitzu či Kasselu, ale také ve francouzském Mulhouse a dalších regionech Francie. Systém, který dostal anglické pojmenování Tram-Train, se u nás ujal pod názvem vlakotramvaj. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika