Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Lanové dráhy, které se v minulosti honosily nálepkou ČSDLanové dráhy, které se v minulosti honosily nálepkou ČSD

9.9.2016 - V souvislosti s oslavami 80 let od zahájení provozu dráhy na Ještěd možná leckoho napadne, že pod národního železničního dopravce patřily i další lanovky. Kdy a komu byly prodány? Zanikly, nebo se na nich stále dá svést? A v jakých částech Československa vlastně jezdily? Pojďte se s námi ponořit do dávné i nedávné minulosti a připomenout si osudy šesti lanových drah, z toho jedné pozemní, které byly provozovány pod hlavičkou ČSD a některé z nich i v devadesátých letech pod značkou ČD. »

Břasy jako kolébka moderní přepravyBřasy jako kolébka moderní přepravy

31.8.2016 - Okolí dnešních západočeských Břas, které byste nalezli na Rokycansku, se před více než sto lety pyšnilo moderní přepravou zboží i cestujících. Díky uhelným dolům a průmyslovým závodům na ně navazujícím zde během několika desetiletí vznikly mnohé železniční a lanové dráhy. »

ŠRT: Půlstoletí provozu na rozchodu 1 520 mmŠRT: Půlstoletí provozu na rozchodu 1 520 mm

12.8.2016 - Širokorozchodná trať mezi slovenskými Maťovcemi a Haniskou pri Košiciach letos oslavila padesáté narozeniny. Téměř devadesát kilometrů kolejí o rozchodu 1 520 bylo vybudováno v rekordním tempu. Rok a půl po zahájení stavby tudy proudily do ocelového srdce Slovenska miliony tun železné rudy. Za jakých okolností vznikla? Při putování podél trati nás doprovázel pamětník výstavby a košický stavební inženýr Jozef Smatana. »

130 let sklářské lokálky aneb příběh dráhy s tuhým kořínkem130 let sklářské lokálky aneb příběh dráhy s tuhým kořínkem

29.7.2016 - Necelých čtyři a půl kilometru. Tolik měří lokálka, která před 130 lety vznikla proto, aby ještě více proslavila um českých sklářů. A podobně jako tato typicky česká komodita zažily i koleje této dráhy vzestupy i pády, lokálka byla oslavována i upadala v zapomnění. Nakonec přežila a své 130. výročí oslavila trať z České Kamenice do Kamenického Šenova navzdory nástrahám všech režimů i žabomyším válkám zachránců a „zachránců“. Jen místo skla vozí turisty a lovce nevšedních zážitků. »

Alžbětín si připomněl 25 let od otevření hraniceAlžbětín si připomněl 25 let od otevření hranice

20.7.2016 - Přesně před pětadvaceti lety byl po mnoha krušných letech komunistické vlády znovu otevřen železniční hraniční přechod mezi Železnou Rudou-Alžbětínem a obcí Bayerisch Eisenstein. Začátkem června si tuto událost připomněli zdejší obyvatelé i železniční nadšenci. České dráhy na místo vyslaly speciální retro vlak. »

Plecháče brázdily trati na Slovensku 10 letPlecháče brázdily trati na Slovensku 10 let

17.6.2016 - Dlouhých deset let se jižním a středním Slovenskem proháněly typické střídavé lokomotivy řady 242, jimž se také říká Plecháče. České dráhy půjčovaly na Slovensko tyto stroje formou vyrovnávky výkonů v letech 2004 až 2014, kdy naopak na tuzemských tratích duněly legendární dvousystémové mašiny řady 350 z Rušňového depa Bratislava. Vozba řady 242 na Slovensku je ale již minulostí, naopak Gorily řady 350 se u nás ještě turnusově objevují, byť v mnohem menší míře než v dobách nedávných. »

Turbínovky: hlučné lokomotivy s krátkým životemTurbínovky: hlučné lokomotivy s krátkým životem

31.5.2016 - Před 50 lety se uzavřela jedna z mimořádných kapitol v historii našich železnic. Zrušena a zlikvidována byla zkušební turbínová lokomotiva TL659.002 – jediná, kterou měly bývalé ČSD krátce v inventárním stavu. Dva prototypy vyrobila plzeňská ŠKODA v letech 1958 a 1960. Zkušební provoz zajišťovalo lokomotivní depo v Plzni. »

Ostravan slaví sedmdesátkuOstravan slaví sedmdesátku

20.5.2016 - Expres spojující Ostravsko s Prahou jezdil bez přestávky od konce války až do poloviny prosince 2011, a po krátké pauze nyní zase jezdí. Jaká se na něm vystřídala technika a co by nemělo chybět v jeho životopisu? A proč slaví kulatiny teprve nyní, když po Ostravě pojmenované spojení začalo fungovat už v roce 1945? »

Pod měděnou pavučinou německých trolejíPod měděnou pavučinou německých trolejí

9.5.2016 - Za 2. světové války byla nouze o drahé kovy. Proto se například pro potřeby německého zbrojního průmyslu tavily kostelní zvony a vše, co mělo něco společného s mědí. Němci ovšem tolerovali použití měděných drátů pro stavby, které považovali za válečně důležité. Patřily mezi ně i trolejové sítě, pod nimiž se pohybovala hnací vozidla, mnohdy nesoucí na kapotách ideologický znak Třetí říše. »

Hlavní nádraží v Berlíně slaví první kulatinyHlavní nádraží v Berlíně slaví první kulatiny

22.4.2016 - Zní to neuvěřitelně, ale až do roku 2006 neměl Berlín nikdy v historii hlavní nádraží. Do té doby neexistoval středobod, v němž by se spojovaly všechny železniční tratě vedoucí do německé metropole. Dlouhé desítky let museli cestující překonávat značné vzdálenosti, pokud se potřebovali dostat z jednoho nádraží na druhé kvůli přestupu a další cestě jiným směrem. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika