Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Plzeňský železniční badatel mapuje krásy historiePlzeňský železniční badatel mapuje krásy historie

22.5.2014 - Ke kolejím, které znamenají svět, si přivoněl v první třídě. U souseda v lavici, který byl ze železničářské rodiny. Naopak nikdo z příbuzných Miroslava Petra u dráhy nepracoval, ale pod stromeček mu kdysi rodiče nadělili modely s rozchodem 32 milimetrů. Skutečným vlakem jezdil jen na výlety nebo pozoroval nové elektrické lokomotivy ve Škodovce. Přesto se z něj stal autor dlouhé řady článků a knih s železniční tematikou. »

Životní inspirací jsou pro něj umění, příroda a dráhaŽivotní inspirací jsou pro něj umění, příroda a dráha

9.5.2014 - Zájem o železnici u Jaromíra Vévody vzbuzoval od dětských let strýc Josef, který byl strojvedoucím i velkým cestovatelem současně. Od deseti let tak malý Jaromír absolvoval jízdy na mašinkách, spával na drážních nocležnách a vstával například ve čtyři hodiny ráno k motoráčku na trase Rakovník – Karlovy Vary. Další mocnou inspirací pro něj byly knížky Bohumila Hrabala, který svou profesní dráhu začínal jako výpravčí. »

Německý strojvedoucí pravidelně zajíždí s vlaky do PrahyNěmecký strojvedoucí pravidelně zajíždí s vlaky do Prahy

24.4.2014 - Potkat u nás na lokomotivě strojvedoucího, jehož rodným jazykem není čeština, nepředstavuje nic zvláštního. Od roku 2004 strojvedoucí DB zajíždějí hluboko do českého vnitrozemí. Jedním z nich je i Marco Meinhardt z Drážďan. Jeho vyprávění o nákaze železnicí i životních peripetiích se podobá příběhům kolegů z ČD, s nimiž se navíc často stýká i mimo práci. Jeho příběh ukazuje, že láska k železnici je silnější než jazyková bariéra. »

Řešitel stížností cestujících umí odhalovat lidské osudyŘešitel stížností cestujících umí odhalovat lidské osudy

8.4.2014 - Když se něco vymyká našemu chápání, říkáme, že jde o věc mezi nebem a zemí. Ovšem jsou mezi námi tací, jejichž intuice se nespokojí se sladkou nevědomostí. Patří mezi ně i Pavel Serňuk, jeden ze členů týmu, jehož pracovní náplní je řešení stížností a podnětů cestujících Českých drah. Výklad z karet, snů, numerologie, zkrátka ezoterika, patří k jeho koníčkům. Jak nakládá s tímto pěstovaným uměním? »

Úspěšný konstruktér, který vtiskl tvary BardotceÚspěšný konstruktér, který vtiskl tvary Bardotce

27.3.2014 - Když chtěl Zdeněk Klézl konstruovat motorové vozy, v tehdejším Výzkumném ústavu kolejových vozidel ho odmítli vzít. Prý že je kapitalista. Kádrovák se totiž v posudku zmínil, že mu říkají baron von Ajznbón. Přezdívka přitom údajně vznikla kvůli tomu, že ho jednou vyprovázela pěkná holka na Wilsonovo nádraží a jeho kolegové pak z recese rozhlásili, že ho viděli s baronkou. Aspoň tak to slavný konstruktér dnes vypráví. »

Poetickou krásu parního provozu zachytil v poslední chvíli Poetickou krásu parního provozu zachytil v poslední chvíli

13.3.2014 - Psal se rok 1965. Bylo mu pět let, když poprvé stanul u mohutných kol parní rychlíkové lokomotivy. Se zatajeným dechem sledoval elegantní linie, na jejichž horní partie ani pořádně nedohlédl. Obdivoval množství ojnic, trubek, poslouchal tiché oddychování kompresoru a nasával jeho vůni. Od toho okamžiku nevynechal jedinou příležitost sledovat ty nádherné stroje při práci. Pokaždé to pro něj byl hluboký zážitek. Když Drahomír Švestka povyrostl, parních krasavic začalo znatelně ubývat. Řekl si proto, že by nebylo od věci vzácné okamžiky zachytit a uchovat pro sebe i pro ostatní. »

Strojvedoucí nákladních vlaků propadl modelařině Strojvedoucí nákladních vlaků propadl modelařině

27.2.2014 - Už si ani nepamatuje, zda si jako první oblíbil modelovou nebo skutečnou železnici. Vlakům ale Lukáš Košťál propadl již v útlém dětství, prý už ve čtyřech letech. V Roztokách u Jilemnice, na samotě nad zářezem tratě, kde měla domek jeho tetička, se z okna díval na trať vzdálenou asi půl kilometru s přejezdem a cinkajícími závorami. Když se rozezvučely, počkal, až se souprava dostane na přejezd, a pak utíkal na zahradu, odkud měl lepší výhled, pozorovat parní vlak někdy až se třemi supícími Štokry. »

Strojvedoucí z Plzně spojuje tvůrčí práce na webu Strojvedoucí z Plzně spojuje tvůrčí práce na webu

13.2.2014 - Na začátku šlo o nápad šestadvacetiletého Josefa Kulaviaka, který pracuje jako strojvedoucí Českých drah v plzeňském depu. Před dvěma lety přišel na to, že by se svým o dva roky starším kamarádem a současně strojvedoucím ze společnosti ČD Cargo Michalem Pelíškem mohl vytvořit společné praktické webové stránky pro kolegy z obou dopravních společností. Své dílo zprovoznili na apríla roku 2012. »

Učí stevardy v Pendolinu nejen servis, ale i technické ovládáníUčí stevardy v Pendolinu nejen servis, ale i technické ovládání

30.1.2014 - Pětadvacetiletý Rostislav Kuča z Ostravy se před šesti lety upsal železnici. Ta se mu stala nejen prostředkem k obživě, ale především jeho obrovským hobby. Vyučený kuchař ze Střední školy společného stravování v ostravské Hrabůvce dnes pracuje jako interní lektor JLV pro vlaky SuperCity Pendolino. Nové zaměstnance zaškoluje a současné seznamuje s novými technologiemi či s nabídkami v jídelních menu. »

Filmař, který si jízdou na mašině uskutečnil dětské sny Filmař, který si jízdou na mašině uskutečnil dětské sny

15.1.2014 - Strojvedoucího Filipa Janušku zná asi velké množství milovníků filmových příběhů lokomotiv. Jeho amatérské snímky jsou velmi populární a jednoduše se dají najít na serveru YouTube. Mladého strojvedoucího z Břeclavi lze zahlédnout nejen na silných strojích, kterými vede vlaky EuroCity do Prahy, ale i na motoráčcích směrem na Kúty nebo Znojmo. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika