Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISS
24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur, které nyní nasadila do provozu. Jezdí po tratích v Bratislavském, Trnavském, Nitranském a Žilinském kraji a určeny jsou pro regionální dopravu. »
Do Gotthardského tunelu se vrátí více osobních vlaků
22.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) připravují od března výrazné zlepšení železniční dopravy v Gotthardském tunelu. Provoz v něm je po loňském srpnovém vykolejení nákladního vlaku omezen a stále se pracuje na jeho opravě. Nyní tunelem bude moci alespoň o víkendech projíždět více osobních vlaků. Tím by se měla uspokojit rostoucí poptávka po dopravě mezi severem a jihem Švýcarska. »
Italské rychlovlaky Frecciarossa propojí Řím s Mnichovem
28.2.2024 - Italské vysokorychlostní jednotky Frecciarossa budou od roku 2026 zajišťovat pravidelné přímé denní spojení mezi Římem a Mnichovem. Stane se tak díky dohodě mezi společností Trenitalia a jejich partnerem, německým dopravcem DB. »
V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
26.2.2024 - V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v budoucnu provádět servis flotily vlaků ICE 4. Dvoukolejný objekt byl vybudován za pouhých 20 měsíců a postupně v něm najde práci až 1 200 lidí. »
Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin
25.2.2024 - Dopravce PKP Intercity podepsal smlouvu se společností Newag na nákup 63 elektrických vícesystémových lokomotiv s opcí na dalších 32. Součástí je také poskytování kompletního servisu po dobu pěti let. Je to poprvé, kdy dopravce i výrobce uzavřeli tak velkou zakázku na jednu sérii vozidel. Hodnota kontraktu představuje téměř 2,3 miliardy polských zlotých. Dodávky se uskuteční v letech 2026 až 2029. »
Zlomené nosy se vydaly na poslední jízdu
30.1.2024 - Lokomotivy přezdívané pro svůj charakteristický vzhled jako Nez cassé neboli Zlomený nos definitivně končí u nizozemských státních drah NS. Při této příležitosti zorganizoval spolek železničních fanoušků Stichting NVBS-Excursies spolu s NS International a s DB speciální rozlučkovou jízdu a výstavu lokomotiv řady 1700 různých dopravců. »
Po korutanské části Koralmbahn už jezdí vlaky
28.1.2024 - Po zhruba šestadvaceti letech výstavby Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začátkem prosince uvedly do běžného provozu s cestujícími první část dráhy Koralmbahn mezi stanicemi Klagenfurt a St. Paul im Lavanttal v Korutanech. Regionální vlaky zatím mohou projíždět po 50 kilometrech nové trati. Kompletně bude tato největší dopravní stavba v zemi hotová na konci roku 2025. »
Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj
27.1.2024 - Po devíti letech vyjel první přímý noční vlak mezi Berlínem, Bruselem a Paříží, tvořený staršími vozy Nightjet ÖBB. Původní spoj byl zrušen v roce 2014. Linka zatím jezdí třikrát týdně, od podzimu 2024 bude v provozu denně. Provozují ji společně Deutsche Bahn (DB), rakouské ÖBB, francouzské SNCF a belgický dopravce NMBS/SNCB. »
Slováci vylepšili svůj vozový park
2.1.2024 - Cestující na středním a východním Slovensku se mohou v regionální dopravě těšit na pohodlnější a komfortnější jízdu. Národní dopravce, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), nedávno dokončil rozsáhlou obnovu osobních vozů. Jde o modernizaci pětatřiceti starších vozů řad Bdt a také o dodávku sedmnácti zcela nových Bdmpz. Díky tomu ZSSK získal celkem dvaapadesát moderních vozů. »
Gotthardský tunel se po vykolejení vlaku zprůjezdní až v září 2024
28.12.2023 - Švýcarské dráhy SBB připustily, že opravy Gotthardského úpatního železničního tunelu, které jsou nutné po nedávném vykolejení nákladního vlaku, potrvají déle, než se původně očekávalo. Podle nejnovějších prognóz by měly skončit až v září příštího roku. »