Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Polská výpomoc u nejrychlejšího EuroCity
1.3.2013 - Na našich kolejích se setkáváme nejen s Taurusy ÖBB, ale nově i se stejnými stroji polského dopravce PKP Intercity. Ty jsou předurčeny pro vedení nejrychlejšího vlaku EuroCity 110 Praha, který má v některých úsecích téměř shodné jízdní doby jako Pendolino. Husarů, jak se polským Taurusům říká, má však polský dopravce málo, a tak je někdy nahrazují stroje EP09. »
Rekonstrukce Staré Paky rozmotala letitý gordický uzel
20.2.2013 - Bolestivé místo železnice v Podkrkonoší bylo odstraněno. Stanice Stará Paka byla až do loňského listopadu jedním z posledních uzlů bez odjezdových návěstidel s ručně stavěnými výhybkami. Dnes tu nad bezpečností bdí elektronické stavědlo a doprava se výrazně zrychlila. Dva roky trvající radikální modernizace ale přinesla také nutnost změnit zažité zvyky cestujících i železničářů. »
Zabezpečovací zařízení sovětského typu omezují nasazení Taurusů
24.1.2013 - Pronajaté rakouské lokomotivy řady 1216.2 budou pro České dráhy zřejmě ještě nějaký čas hrát důležitou roli. Pro reálné využití Taurusů v provozu je ale potřeba získat povolení od správce infrastruktury. Někde se to podaří, jako v případě úseku mezi Kolínem a Brnem přes Havlíčkův Brod, jinde už je to komplikovanější, jako na trati 231 z Prahy do Kolína přes Lysou nad Labem. »
V olomouckém depu se zaměřili na podvozky Görlitz
9.1.2013 - V olomouckém depu kolejových vozidel najdeme v rámci Českých drah výjimečné pracoviště, které se – jako jediné v republice – zaměřuje na opravy a zlepšení chodových vlastností podvozků typu Görlitz u rychlíkových vozů. Osmnáct zdejších pracovníků musí při své činnosti dbát především na přesnost. »
Jak se rodí RegioPantery aneb šelmy v nedbalkách
20.12.2012 - Nová vozidla pro regionální dopravu si poměrně rychle budují renomé pohodlných vlaků. Aby si cestující mohli užít jejich nízkopodlažnost, komfort či připojení k internetu, musí technici odvést stovky hodin různorodé práce. Více než sto tisíc součástek a šedesát kilometrů kabeláže projde rukama zaměstnanců Škody Transportation při montáži jednoho RegioPantera. Vydali jsme se proto přímo do Plzně, abychom vám přinesli pohled z výroby. »
Poslední vyrobená Regionova opustila brány závodu v Šumperku
20.12.2012 - Po sedmi letech skončila v Šumperku výroba motorových Regionov, které vznikaly z asi 30 let starých vozů řad 810 a 010. V pořadí 237. jednotku ve středu 12. prosince odevzdali zástupci společnosti Pars nova dopravci. Regionální vozidla nyní jezdí na tratích ve všech krajích republiky, přičemž zajišťují výkon necelé třetiny všech osobních vlaků Českých drah. »
Přenosné osobní pokladny ušly za osm let pořádný kus cesty
6.12.2012 - První přenosná osobní pokladna – známá pod zkratkou POP – byla v podmínkách Českých drah testována v provozu již před třinácti lety. Nyní slouží vlakovým četám už pátá generace těchto miniaturních počítačů a tiskáren v jednom, přičemž od letošního března POPky jedou naplno v produktivním režimu on-line. »
Deset českých Peršingů zamířilo do polského pronájmu
22.11.2012 - S pořízením nových vozidel musí České dráhy řešit otázku, jak využít donedávna nepostradatelná vozidla, která se ocitla na „vedlejší koleji“. Deset Peršingů řady 163 proto bylo pronajato polskému dopravci Przewozy Regionalne, který je bude provozovat po příští čtyři roky. »
Mohou elektromobily pomoci železnici?
8.11.2012 - Takzvaná čistá mobilita patří k nejdiskutovanějším tématům dopravy budoucnosti. Přestože se týká zejména individuální a městské dopravy, neboť železnice je už nyní nejekologičtějším dopravním prostředkem, ve svém důsledku může mít velký dopad i na ni. Prolnutím železnice a elektromobilů či elektrokol by totiž měl vzniknout zcela nový dopravní systém, jehož vedlejším produktem může být i zvýšení zájmu o cestování vlakem. »
Tlačíme na zvyšování rychlosti na koridoru pro dálkové i regionální spoje
25.10.2012 - O zvyšování rychlosti na tratích se obvykle hovoří v souvislosti s jejich modernizací. České dráhy ale přiměly správce infrastruktury ke změnám i bez rozsáhlých stavebních úprav. Od 1. listopadu tak některé vlaky pojedou rychleji mezi Českou Třebovou a odbočkou Zádulka. Obdobně se stalo v minulých letech i na dalších úsecích. »