Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Vylepšené „velkoprostory“ míří do zkušebního provozu
9.9.2015 - První dva prototypy modernizovaných velkoprostorových vozů řady Bdpee231 Českých drah z produkce Pars nova Šumperk (člen skupiny Škoda Transportation) budou nasazeny ve zkušebním provozu. Cestující se s nimi budou moci setkat v dálkové dopravě na trati Praha – Plzeň – Cheb. Po ukončení zkušebního provozu s cestujícími, které se očekává v průběhu letošního podzimu, by měly být zařazeny do souprav dálkových spojů na linkách Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda a Praha – České Budějovice – Linz. »
Noční spoje na Slovensko hrají barvami omlazených lůžkových vozů
9.9.2015 - Od poloviny srpna jsou postupně do souprav spojů EuroNight 444 a 445 Slovakia zařazovány modernizované lůžkové vozy řady WLABmee200 NG společnosti WAGON SERVICE travel. Vozy zakoupila tato slovenská společnost od ruského národního dopravce RŽD, kde nosily označení WLABmee62, v červnu 2015. Vozy následně podstoupily modernizaci, repasi a technické revize v ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava. Nyní je již využívají naši cestující, přičemž servis na jejich palubách poskytuje společnost Wagon Slovakia Košice. »
Na přejezdu v Rájci-Jestřebí zkoušejí kamerové sdílení
26.8.2015 - Na frekventovaném železničním přejezdu ve stanici Rájec-Jestřebí na jižní Moravě se od minulého roku postupně zkouší nový kamerový systém. Je sice „jen“ bezpečnostním doplňkem, ale má svoji nezastupitelnou roli při identifikaci nehod či přestupků všech účastníků silničního provozu. Takových přejezdů s kamerami je sice v tuzemsku celá řada, ale z rájeckého, jako úplně prvního v České republice, může data využívat nejen správce železniční infrastruktury, ale současně také policie. »
Naše tiskárna v Olomouci sází na nový výkonný stroj
12.8.2015 - Nedávná ekonomická krize silně zasáhla také polygrafický trh a zákazníci mají častěji zájem o menší náklady tisků, než tomu bylo v minulosti. To nahrává tiskárnám, které dokážou přizpůsobit technologie novému trendu. Objemy zakázek často nejsou výhodné pro tisk ofsetovou technologií na velkých a výkonných strojích, ale spadají spíše už do oblasti digitálního produkčního tisku, který má před sebou, ať už v laserové nebo injektové podobě, slibnou budoucnost. Jedna z takových tiskáren je součástí Zásobovacího centra Českých drah a sídlí v Olomouci. »
Železniční uzel v Břeclavi září novotou, vlaky zrychlily
12.8.2015 - Na jednom z nejdůležitějších tuzemských železničních uzlů skončila druhá etapa celkové rekonstrukce. Díky ní zmizelo pověstné úzké hrdlo, které bylo příčinou pomalých jízd osobních i nákladních vlaků. Navíc se traťový úsek mezi Břeclaví a Modřicemi, resp. Lanžhotem, řídí dálkově od 30. března z centrálního dispečerského pracoviště v Přerově a ze všech nácestných stanic, s výjimkou Vranovic, zmizeli výpravčí. »
Systém ETCS Level 2: nový šperk Zkušebního centra VUZ
29.7.2015 - Další etapa modernizace Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi byla dokončena. Na konci června byla do provozu slavnostně předána technologie ETCS L2, která rozšířila první úroveň instalovanou již v letech 2003–2004. VUZ nyní svým zákazníkům nabízí možnost provádět zkoušky mobilních částí v úrovních L0, L1 a L2 včetně přechodů mezi nimi, čímž rozšířil spektrum nabízeného know-how o nejméně viditelnou, ovšem velmi významnou součást poptávaných testů. »
Hliníková čísla mizí z lokomotiv, nastává soumrak cedulí
10.7.2015 - Plechové smaltované, později odlévané tabulky s číslem patřily po desítky let neodmyslitelně na čela a boky vozidel. V poslední době je ale nahrazuje označení samolepicími číslicemi aplikovanými přímo na skříň stroje. Důvod? Sběratelská horečka a náklady na nahrazení stále častěji mizících tabulek nově odlitými. Cena za materiál a práci na jednu tabulku se pohybuje v řádech tisíců korun. Nastává soumrak klasických lokomotivních „cedulí“? »
Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla
8.7.2015 - Hned zkraje roku 2005 se na kolejích ve zkušebním provozu objevila ruská motorová jednotka typu RA 731, v Česku vedená jako 835. Pronajaté vozidlo prošlo testy na tehdejším Železničním zkušebním okruhu a na tratích v okolí Prahy a zejména Brna, kde také zakotvila. První vlak řízený strojvedoucím Miroslavem Trávníčkem odjel druhé únorové pondělí (14. 2. 2005) po poledni z Brna hl. n. do Bohutic a mohl začít zkušební provoz s cestujícími. »
Pantery na jihu Moravy si získaly srdce cestujících i posádky
17.6.2015 - RegioPantery se staly nejmodernějšími regionálními vozidly v Jihomoravském kraji. Cestující oceňují především jejich vysoký komfort a posádky i strojvedoucí zase příjemné pracovní prostředí. Po dodávce poslední sedmé jednotky se tak linka S2 IDS JMK z větší části stala bezbariérovou a díky novým vlakům si železnice nachází další zákazníky. Tato nová generace vozidel národního dopravce se stává vlajkovou lodí na jihu Moravy, k níž v krátké době přibyde další flotila podobných rychlíkových jednotek typu InterPanter. »
Tajemná čísla na vozidlech připomínají kód Enigmy
3.6.2015 - Také obdivujete mozky britských vědců, kteří byli schopni za druhé světové války prolomit „nerozluštitelný“ německý kód šifrovacího stroje Enigma? Nebo jste snad amatérskými „šifrology“? Pak teď zpozorněte! I železnice má svou „Enigmu“, se kterou se denně setkáváme, avšak rozumí jí málokdo. Na mysli máme označování vozidel. Jako reakci na čtenářské dotazy jsme se pokusili sestavit „dešifrovací“ tabulku a do tajů písmen a čísel vás zasvětit. Následující text ale rozhodně nepatří k oddychovým! »