Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Druhý život motorových vozů řady 854
15.1.2018 - V Česku nenajdeme mnoho železničních vozidel, která by ve větším rozsahu prošla rozsáhlou modernizací znamenající prodloužení jejich životnosti. Existují ale výjimky – jednou z nich jsou motorové vozy řady 854. Tyto robustní stroje vznikly na přelomu 60. a 70. let 20. století a i po třech desítkách let se jevily jako univerzálně využitelná vozidla. Všechny v té době existující motoráky, označené původními řadami M296.1 a M 296.2 a lidově zvané jako Catry, dostaly v 90. letech šanci na další provozní život. Loni oslavily již dvacet let od nasazení prvního z nich do provozu. »
Trans Europ Expressy vyjely před 60 lety
24.8.2017 - Měly konkurovat nastupující letecké dopravě a moderním automobilům při boji o movité zákazníky z řad manažerů, obchodníků, politiků, umělců a dalších prominentů. Od první jízdy luxusních mezistátních expresů letos uběhlo už 60 let. Na železnici vyrazily v době, kdy se podařilo odstranit nejvážnější škody po světové válce, a kdy Evropa zažívala hospodářský boom. Ve stejné době startovala i evropská integrace. Vzniklo Evropské hospodářské společenství, zárodek budoucí Evropské unie. Ideální čas pro zavedení evropských expresů. »
Fotogalerie: Třicet let elektroniků aneb příběh univerzálních dříčů
23.6.2017 - Příběh deseti dieselelektrických lokomotiv řady 743, u nichž byl poprvé využit elektronický regulátor spalovacího motoru, a díky čemuž také získaly přezdívku Elektronik, možná na první pohled nevoní dálkami nebo lámáním rekordů. Jejich přínos je skryt spíše v rutinní službě všedních dnů, a vyniká výjimečnou univerzálností a spolehlivostí. V něčem však výjimečný bezesporu je: tyto stroje znamenaly definitivní konec využívání Abtovy ozubnice v pravidelném provozu na naší nejstrmější železniční trati z Tanvaldu do Harrachova. Elektronici se tady poprvé objevili před třiceti lety. »
Fotogalerie: Skromný čtyřkolák slaví stovku
22.6.2017 - Jakkoli se to může zdát poněkud zvláštní a těžko uvěřitelné, první, ale i druhá světová válka, přinesly nebývalý rozvoj dopravy. Pro železnici i pro železniční průmysl představovaly oba tyto kruté konflikty překvapivě velký rozmach. A tak není divu, že právě před sto lety byla v lokomotivce Breitfeld a Daněk ve Slaném vyrobena lokomotiva 170.323 (později u ČSD jako 434.0148). »
Na letiště vlakem, ale ne hned
10.4.2017 - Frankfurt, Londýn, Mnichov, Atlanta, Tokio, nově Vídeň, ale také Drážďany, Varšava, nebo Ostrava. Co mají tato města společného? Železniční spojení center s mezinárodním letištěm. Po bok těchto sídel by se měla za čas přidat i Praha. O vybudování železnice na letiště v Ruzyni a modernizaci trati do Kladna se mluví už od 90. let. Po letech přešlapování se snad konečně začíná blýskat na lepší časy. »
Železniční tunely: romantiku vystřídala rychlost
21.2.2017 - Jen máloco dává železnici tak romantickou podobu jako tunely. Stavitelé je budovali zejména na vrcholech horských masivů, aby jimi co nejvíce snížili výšku, do které musí vlak k jejich překonání vystoupat. Stavěly se ale i v úzkých údolích vodních toků se strmými břehy a ostrými meandry, aby se železnici podařilo co nejlépe zakomponovat do původního reliéfu krajiny. »
Fotogalerie: Spolehlivé Kredence sloužily přes půl století
2.12.2016 - Snad každá železniční správa v historii provozovala vozidlo, které se díky designu či provozní spolehlivosti stalo skutečnou legendou na kolejích. Zmínit můžeme například známé německé motorové jednotky řady VT 18.16, pozdější řady 175, které u nás dlouhá léta zajišťovaly mezinárodní spoj Vindobona. U nás můžeme za vozy s přívlastkem legendární označit poválečné motorové vozy M 262.0 (později označené řadami 830 a 831), které nejenže jezdily na většině tehdejších neelektrifikovaných tratí, ale vydržely v provozu neuvěřitelných šedesát let. »
Zrod cyklostezek aneb druhý život železnice
11.11.2016 - Co se zrušenými tratěmi? Jednou z možností je vybudování cyklostezky, v Česku již vcelku obvyklá praxe. Výrazný a veskrze malebný krajinotvorný prvek nadále plní účel dopravní cesty a může přispět i k rozvoji turistiky a cestovního ruchu. A v neposlední řadě je pozemek alespoň zakonzervován pro případné obnovení železnice. Drážní budovy pak mohou nově sloužit coby ubytovny či půjčovny kol. Jak celý proces zprovoznění stezky vypadá? »
Stejnosměrný či střídavý? Dvojvládí na tratích skončí
25.10.2016 - Čeká nás to v budoucnu také. O změně napájecí soustavy ze stejnosměrné na střídavou se u nás mluví stále častěji. Touto cestou se už například vydalo sousední Slovensko. A i v jiných evropských státech se jasně ukázalo, že pro potřeby neustále se rozvíjející železniční sítě a rostoucí výkony je daleko vhodnější právě střídavé napájení. »
Malé Bobiny: skvělé pomocnice na Lipně
27.9.2016 - Když se koncem 40. let rozběhly práce na přípravě stavby lipenské přehrady, bylo nutné řešit i další otázky spojené s jejím vznikem. Vymyslet se musel způsob návozu stavebního materiálu pro budování přehradní hráze, která 45 kilometrů dlouhé vodní dílo zakončuje. Úloha připadla na tehdy významně preferovanou železnici, a tak už v roce 1948 vznikla objednávka na čtyři elektrické lokomotivy původní řady E 422.0 – později označené číslicí 100, jimž železničáři přezdívají Kapesní nebo také Malé Bobiny. »