Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Bechyňka se na konverzi zatím nechystá
24.8.2021 - Železnice spojující Tábor s Bechyní, legendární Bechyňka, se v dalších letech dočká změn. Kromě mnoha stavebních úprav se hovoří i o případné změně trakční soustavy, byť ne okamžité. V České republice unikátní stejnosměrné napájení s napětím 1,5 kV by časem mohlo nahradit konvenční, střídavé 25 kV/50 Hz. Technicky to sice je možné prakticky hned po chystané rekonstrukci, záležet však bude na požadavcích objednatele dopravy a dopravce. Rozhodnutí ale zatím nepadlo. »
Vozidlový park Českých drah ve znamení obnovy
18.12.2020 - Vozidlový park Českých drah čeká v nadcházejících letech další postupná obměna. Na jeho obnovu chystá dopravce vynaložit v nejbližších pěti letech miliardy korun. S prvními vyráběnými vozy či jednotkami se cestující setkají již brzy. Například pět push-pull jednotek zamíří na sever Moravy, jedenatřicet RegioPanterů bude jezdit ve středních, západních, jižních Čechách a na Vysočině. Padesát nových vozů od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation se objeví na Západních expresech z Prahy do Chebu přes Plzeň a na rychlících Krušnohor z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem. České dráhy nedávno uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 60 elektrických jednotek. ČD navíc nechávají modernizovat 16 vozů pro regionální dopravu a soutěží dodavatele na 182 osobních vozů, 160 motorových jednotek pro 120 cestujících, či 90 třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h a další stroje pro mezinárodní linky s rychlostí až 230 km/h. »
Aerodynamika: neznámá i tajemná
1.10.2020 - Takřka od začátku 20. století až dodnes můžeme sledovat rychlý rozvoj leteckého průmyslu, doprovázeného širokým spektrem inženýrských oborů. Jednou z hlavních oblastí je aerodynamika, tedy obor zabývající se studiem proudění vzduchu. Ta hrála v rozmachu tohoto průmyslového odvětví klíčovou roli. Zejména teoretické poznatky z vývoje letadel se ale rychle přenášely i do rozvoje a aplikace v dalších dopravních oborech, železnici nevyjímaje. A významnou úlohu zde mají stále. »
Dopady pandemie: železnice zažila nepoznané
22.5.2020 - České dráhy čelily v souvislosti s pandemií nemoci COVID-19 nové situaci. Musely rychle přijmout řadu opatření a ochránit zdraví svých zaměstnanců a cestujících. Výrazně také seškrtaly seznam spojů dálkové i regionální dopravy. Mezinárodní vlaky byly zrušeny zcela. S čím se společnost musela potýkat, jak se jí daří dostat zpět do normálu a jak jsou na tom ostatní železniční společnosti v Evropě? »
Zvyšování rychlostí na české železnici: 160 km/h
22.4.2020 - Nejvyšší dovolená rychlost osobních automobilů na dálnicích v České republice je 130 km/h. Vlaky na české železnici již řadu let využívají rychlost 160 km/h. Zvykli jsme si na to. Ale byly doby, kdy byla tato rychlost netrpělivě vyhlíženou metou. V současné době ji v Pendolinu nebo railjetu považujeme za samozřejmost. Co ale jejímu příchodu na trati v České republice předcházelo? »
Průzkum: Spokojenost, ale stále je co zlepšovat
19.3.2020 - Názor cestujících je pro České dráhy nesmírně důležitý a také zavazující. Proto si každý rok ve vlacích dálkové dopravy nechávají zpracovat rozsáhlý průzkum spokojenosti. Zákazníci dopravce vnímají jako spolehlivého, rychlého a bezpečného. Slova kritiky nicméně zazněla. Přinášíme podrobné výsledky. »
21.2.2020 - Ještě na konci 30. let patřilo cestování letadlem k drahým, ale především k nejistým dobrodružstvím. Kdo chtěl cestovat na velké vzdálenosti pohodlně a bezpečně, zvolil vlak. Byla to zlatá éra expresů zvučných jmen. Moderní proudová letadla druhé poloviny 20. století však situaci změnila a dálkové expresy postupně končily provoz jeden za druhým. Liberalizace letecké dopravy a lowcostové aerolinky v 90. letech pak zatloukly transevropským expresům poslední hřebíček do rakve. Ale časy se mění. Pod tlakem klimatických změn a snížení emisí CO2 se hovoří o omezení letecké dopravy. Aerolinkám vyrostl i nový konkurent – vysokorychlostní železnice. »
Krátký život turbínových lokomotiv v Československu
23.1.2020 - V době svého vzniku byly na železnici považovány za vhodnou alternativu k elektrické trakci. Od turbínových lokomotiv si mnozí slibovali především úspory tehdy nedostatkové elektrotechnické mědi, ale i oceli a cementu při plánované elektrizaci tratí v tuzemsku. Dva prototypy vyrobila plzeňská škodovka v letech 1958 a 1960. Zkušební provoz zajišťovalo lokomotivní depo v Plzni. Éra těchto hlučných strojů však bohužel netrvala příliš dlouho. »
Masaryčka se stane centrem dění
18.12.2019 - Masarykovu nádraží se díky Českým drahám a jejich partnerům vrací původní noblesní podoba. Mělo by se stát centrem nově vznikajícího bloku moderních budov a zároveň si zachovat statut významného přestupního uzlu mezi vlaky, metrem a tramvajemi. Vše doplní nové Železniční muzeum NTM. Počítá se i s tím, že se sem v budoucnu přesune část pracovníků Generálního ředitelství ČD. »
Zvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/h
4.12.2019 - Důležitou charakteristikou každého vyspělého železničního systému je nejvyšší provozní rychlost a její patřičné využívání. Vyjadřuje atraktivitu železnice ve vztahu k cestujícím i přepravcům. Proto je nezbytné, aby tratě, způsob zabezpečení jízdy vlaků, pevná trakční zařízení, vozidla, ale i jízdní řád či předpisy respektovaly jednotnou hodnotu nejvyšší možné provozní rychlosti. Teprve v takovém případě jsou možnosti železnice optimálně využité. Pochopitelně ale jen na určitou dobu. Vývoj techniky jde totiž stále dopředu, a ani železnice nemůže stát stranou, a tak je její občasný „upgrade“ nezbytností. Jinak by ve svém vývoji ustrnula v minulosti. »