Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Jiří Ješeta: Do deseti let bude většina vlaků na západní úrovni
23.3.2023 - Těžké léto, lepší podzim a velmi pozitivní vývoj v letech následujících čeká podle Jiřího Ješety osobní dopravu Českých drah, kterou má jako náměstek generálního ředitele a člen představenstva na starost. Kritickou situaci se zpožděnými dodávkami vagonů z údržby má pomoci řešit celý soubor opatření od pronájmů po zrychlené dodání části ComfortJetů, vzhledem k celoevropské situaci v opravárenství se ale uspokojivé zklidnění situace dá čekat až na konci léta. Zmínil se také o tom, kdy se dočkáme prvních bateriových jednotek nebo jak se České dráhy snaží bojovat s útoky vandalů ve svých vlacích, jejichž četnost se neustále zvyšuje. „Zatěžuje nás to extrémně,“ říká. »
Petr Tomčík: Již nyní v Praze řešíme, jak vlaky pojedou po roce 2030
23.2.2023 - Veřejná doprava je organický celek, který se neustále vyvíjí. Odhadovat, co se v ní stane za rok, není jednoduché. Ředitel Regionálního organizátora pražské integrované dopravy Petr Tomčík ale musí se svým týmem vidět ještě mnohem dál. Zatímco běžný smrtelník se pohybuje po Praze první městskou železniční linkou S49, on již v plánech počítá s tratí do Kladna, dvoukolejným Branickým mostem nebo novými tratěmi v pražském podzemí, po nichž jezdí vlaky, které teprve míří do výroby. Co tedy Pražany i dojíždějící obyvatele ze středních Čech a návštěvníky hlavního města v nejbližší i vzdálenější budoucnosti v případě veřejné dopravy čeká? »
Vladimír Janoušek: Nová hala v Plzni umožňuje jiný styl práce
24.1.2023 - Počet nových vozidel v parku ČD v posledních letech rychle narůstá. Oceňují to jak cestující, tak vlakové čety. Moderní vozidla ovšem vyžadují také moderní údržbové zázemí. Teprve to – v čele s kvalifikovanými zaměstnanci – dokáže zajistit jejich bezproblémový provoz. To si dobře uvědomují i v Plzni, kde se sžívají s novou halou údržby. „Úplně jiný styl práce,“ oceňuje ji ředitel OCÚ Západ Vladimír Janoušek. »
Jan Hobza: ČD - Telematice se daří, zvýšení nákladů unese
22.12.2022 - Do čela dceřiné společnosti Českých drah ČD - Telematika nastoupil Jan Hobza v srpnu letošního roku a byl to pro něj skok do dobře rozjetého vlaku. I přes obecně nepříznivou situaci v důsledku pandemie COVID-19 a ruské vojenské agrese na Ukrajině je pro společnost rok 2022 v dobrém smyslu rekordní. „Jsme ekonomicky velmi stabilní firma,“ ujišťuje Hobza v rozhovoru. V něm dále popisuje zásadní důležitost projektu instalace vlakového zabezpečovače ETCS nebo plány na další rozvoj ČD - Telematiky. »
Adam Svojanovský: ČD Bus snižuje náklady na náhradní dopravu
24.11.2022 - Náhradní autobusová doprava za vlaky Českých drah se logicky netěší velké popularitě mezi cestujícími. Při mnohých rekonstrukcích infrastruktury je však nezbytná. Cílem pochopitelně je, aby měla co nejvyšší úroveň funkčnosti a komfortu. K tomu má pomoci nová dceřiná firma Českých drah – ČD Bus. Ta se má stát koordinátorem i garantem kvality náhradní autobusové dopravy a zároveň také pomůže zásadním způsobem snížit její náklady. Jak to lze uskutečnit, vysvětluje předseda představenstva ČD Bus Adam Svojanovský. »
Michal Krapinec: Zlepšit obsazenost vlaků mohou investice do vozidel
24.10.2022 - Cena energií je největším rizikem pro hospodaření Českých drah. Právě nevídaný růst cen vstupů se negativně podepsal na ekonomických výsledcích společnosti. Nejen o tom, jak tento problém řešit, ale i o možnosti zdražení jízdného či obhajobě výkonů jsme hovořili s předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD Michalem Krapincem. »
Lukáš Svoboda: Musíme změnit systém financování železniční doprav
23.9.2022 - Dokončení finančního auditu, obhajoba ratingu, aktualizace strategie financování a především nutnost řešit rostoucí ceny energií. Nejen tyto úkoly musel po dubnovém nástupu do funkce začít řešit nový člen představenstva Českých drah odpovědný za řízení ekonomických útvarů Lukáš Svoboda. Prozradil také, kde dopravce hodlá hledat další finanční zdroje. »
Radka Drápelová: Prioritou je poskytování obligatorního vzdělávání
22.8.2022 - Po odchodu Blanky Havelkové do představenstva Českých drah se Radka Drápelová na konci zimy stala po předchozím působení ve vedení Dopravního vzdělávacího institutu (DVI) novou předsedkyní této dceřiné společnosti. V rozhovoru prozradila, na co se zaměřila po nástupu do funkce předsedkyně představenstva nejdříve, jaké jsou plány firmy do budoucna, zda se osvědčila dětská skupina Sovička či jak hodlá DVI rozvíjet aktivity na poli dopravní psychologie. Zároveň zdůraznila, že i po změně vedení se pokračuje ve vytyčené strategii. Za prioritu pak považuje poskytování kvalitního obligatorního vzdělávání ve Skupině ČD. »
Blanka Havelková: Oblast lidských zdrojů je v dnešní době klíčová
25.7.2022 - Získání nových zaměstnanců, udržení stávajících a urychlení nástupního procesu. To jsou jen některé úkoly, které po svém letošním nástupu do představenstva Českých drah začala řešit náměstkyně generálního ředitele ČD pro lidské zdroje Blanka Havelková. V rozhovoru se ale zmínila například i o tom, jak nedávná doba pandemie ovlivnila pracovníky či zda může být pro firmu přínosem práce z domova. »
Martin Kupka: Otevřený trh přináší řadu příležitostí i výzvy
23.6.2022 - O budoucí roli železniční dopravy v tuzemsku, výstavbě vysokorychlostních tratí či úloze státu coby stoprocentního vlastníka Českých drah jsme hovořili s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Zmínil se také o dalším vývoji Jednotného státního tarifu či objednávání dopravy na regionálních tratích. Z pozice ministerstva je podle něj nutné, aby se s kraji mnohem více diskutovalo a koordinovala se dopravní obslužnost. »