Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách

Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách

13.5.2013 – autor: VĚRA ČERNÁ

Předposlední dubnové úterý se na Slovanském ostrově v Praze konalo 149. Žofínské fórum – tentokrát na téma Nákupní trendy 2013. Generálním partnerem této akce se staly i České dráhy. Žofínské fórum se koná několikrát ročně a představuje setkání odborníků ze stejné zájmové skupiny, kteří si vyměňují zkušenosti a názory. Nenásilná forma sdílení, diskuze a interakce tak pomáhají poučit se z úspěchů či neúspěchů ostatních z branže a porovnat vlastní postupy s tipy, jak k dané problematice přistupují jinde.

Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách

Značná omezení pro sektorového zadavatele

Velkou informační hodnotu dodala dubnovému fóru široká paleta přednášejících, manažerů nákupu ryze českých společností či nadnárodních korporací, například Raiffeisenbank, Nestlé, Black & Decker, MV ČR a mnoho dalších. Ředitel nákupu Českých drah Filip Potůček přišel s prezentací, která byla věnována problematice zadávání veřejných zakázek z pohledu sektorového zadavatele. Posluchači se dozvěděli, že sektorový zadavatel je specifickým subjektem, který se víceméně rekrutuje z podniků, jež prošly v rámci privatizačních procesů transformací ze státních organizací. Jejich typické činnosti bývají pro náš stát strategicky významné. Jedná se především o oblast vodárenství, plynárenství, energetiku, dopravu apod. Sektoroví zadavatelé jsou vystaveni přímé konkurenci subjektů nově vstoupivších na trh, ale zároveň jsou zatíženi desetiletími hospodaření v komunistickém režimu a navíc jsou vázáni přísnou legislativou.

„U sektorového zadavatele často dochází k situaci, kdy je poměrně obtížné pro celý management nákupu skloubit požadavky tržního chování s předpisy upravenými pro veřejné zadávání. Důraz je kladen na co nejúspornější vynakládání prostředků, dodržení předepsaných postupů a zajištění účasti co nejširšímu spektru dodavatelů. S ohledem na logickou odpovědnost těchto institucí vůči daňovým poplatníkům je také kladen důraz na transparentnost a informace o veřejných zakázkách dostupné široké veřejnosti. Naopak u běžných tržních subjektů je funkce nákupu jednou z významných konkurenčních výhod,“ uvedl ve svém příspěvku Filip Potůček, který zároveň otevřel otázku, jak lépe řešit současnou konzervativní restrikci sektorových zadavatelů tak, aby se efektivněji mohli přizpůsobit tržnímu prostředí v České republice i v rámci Evropské unie. 

Trendem jsou e-aukce

V živé diskuzi pak na dotaz, jak konkrétně se ČD přizpůsobují konkurenčnímu prostředí, Filip Potůček reagoval: „České dráhy si po hospodářských výsledcích před rokem 2010 uvědomily, že potřebují změnit způsob nákupu a přijmout nové přístupy včetně posledních trendů. Těmi jsou například i e-aukce, přičemž jsme se během dvou let dostali mezi nejvýznamnější uživatele elektronických aukcí v rámci nejen veřejného sektoru, ale i celé soukromé sféry.“

Na otázku, co by měly České dráhy dělat, aby se o nich psalo v médiích více pozitivně, Filip Potůček odpověděl: „Za mého působení v ČD jste neměli možnost přečíst si jedinou zprávu v médiích, která by kritizovala náš způsob nakupování. A důvod je prostý – postupujeme tak, jak nejlépe v zájmu Českých drah můžeme a v souladu se zákonem. Navíc výsledky úspor našeho odboru velmi významně přispívají k celkovému hospodářskému výsledku společnosti.“


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Do Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí drázeDo Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí dráze

21.10.2024 - Zástupy místních i turistů se přišly o víkendu 21. a 22. září 2024 podívat na první provozní víkend znovuobnovené trati z Telnice do Krupky. Po této devítikilometrové části takzvané Kozí dráhy projel poslední vlak v roce 2010,… »

Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě

19.10.2024 - Výhybkárna a strojírna (DTVS), která se v Prostějově specializuje na výrobu železničních a tramvajových výhybek, nedávno představila první v tuzemsku sestrojenou výhybku určenou pro vysokorychlostní železniční tratě. Nové… »

Místo přejezdu ve Studénce vznikne podjezdMísto přejezdu ve Studénce vznikne podjezd

17.10.2024 - Správa železnic nahradí přejezd na koridorové trati, kde se v červenci 2015 střetlo Pendolino s polským kamionem a zemřeli tři lidé. Vypsala výběrové řízení na zhotovitele podjezdu ve Studénce. Ten bude určen pro osobní auta,… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika