Železničář / Zpravodajství / Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách
Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách
13.5.2013 – autor: VĚRA ČERNÁ
Předposlední dubnové úterý se na Slovanském ostrově v Praze konalo 149. Žofínské fórum – tentokrát na téma Nákupní trendy 2013. Generálním partnerem této akce se staly i České dráhy. Žofínské fórum se koná několikrát ročně a představuje setkání odborníků ze stejné zájmové skupiny, kteří si vyměňují zkušenosti a názory. Nenásilná forma sdílení, diskuze a interakce tak pomáhají poučit se z úspěchů či neúspěchů ostatních z branže a porovnat vlastní postupy s tipy, jak k dané problematice přistupují jinde.
Značná omezení pro sektorového zadavatele
Velkou informační hodnotu dodala dubnovému fóru široká paleta přednášejících, manažerů nákupu ryze českých společností či nadnárodních korporací, například Raiffeisenbank, Nestlé, Black & Decker, MV ČR a mnoho dalších. Ředitel nákupu Českých drah Filip Potůček přišel s prezentací, která byla věnována problematice zadávání veřejných zakázek z pohledu sektorového zadavatele. Posluchači se dozvěděli, že sektorový zadavatel je specifickým subjektem, který se víceméně rekrutuje z podniků, jež prošly v rámci privatizačních procesů transformací ze státních organizací. Jejich typické činnosti bývají pro náš stát strategicky významné. Jedná se především o oblast vodárenství, plynárenství, energetiku, dopravu apod. Sektoroví zadavatelé jsou vystaveni přímé konkurenci subjektů nově vstoupivších na trh, ale zároveň jsou zatíženi desetiletími hospodaření v komunistickém režimu a navíc jsou vázáni přísnou legislativou.
„U sektorového zadavatele často dochází k situaci, kdy je poměrně obtížné pro celý management nákupu skloubit požadavky tržního chování s předpisy upravenými pro veřejné zadávání. Důraz je kladen na co nejúspornější vynakládání prostředků, dodržení předepsaných postupů a zajištění účasti co nejširšímu spektru dodavatelů. S ohledem na logickou odpovědnost těchto institucí vůči daňovým poplatníkům je také kladen důraz na transparentnost a informace o veřejných zakázkách dostupné široké veřejnosti. Naopak u běžných tržních subjektů je funkce nákupu jednou z významných konkurenčních výhod,“ uvedl ve svém příspěvku Filip Potůček, který zároveň otevřel otázku, jak lépe řešit současnou konzervativní restrikci sektorových zadavatelů tak, aby se efektivněji mohli přizpůsobit tržnímu prostředí v České republice i v rámci Evropské unie.
Trendem jsou e-aukce
V živé diskuzi pak na dotaz, jak konkrétně se ČD přizpůsobují konkurenčnímu prostředí, Filip Potůček reagoval: „České dráhy si po hospodářských výsledcích před rokem 2010 uvědomily, že potřebují změnit způsob nákupu a přijmout nové přístupy včetně posledních trendů. Těmi jsou například i e-aukce, přičemž jsme se během dvou let dostali mezi nejvýznamnější uživatele elektronických aukcí v rámci nejen veřejného sektoru, ale i celé soukromé sféry.“
Na otázku, co by měly České dráhy dělat, aby se o nich psalo v médiích více pozitivně, Filip Potůček odpověděl: „Za mého působení v ČD jste neměli možnost přečíst si jedinou zprávu v médiích, která by kritizovala náš způsob nakupování. A důvod je prostý – postupujeme tak, jak nejlépe v zájmu Českých drah můžeme a v souladu se zákonem. Navíc výsledky úspor našeho odboru velmi významně přispívají k celkovému hospodářskému výsledku společnosti.“
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »