Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zlínská Karlovka má potenciál k růstu cestujících

Zlínská Karlovka má potenciál k růstu cestujících

21.6.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Omalebné železniční trati ze Vsetína do Velkých Karlovic na Valašsku, slangově zvané Karlovka, se nyní hodně mluví. Jak správce infrastruktury SŽDC, tak dopravce – tedy České dráhy – vedou s Krajským úřadem Zlínského kraje intenzivní jednání o možnostech přeorganizování železniční i autobusové dopravy na této trase, kde vedle sebe vedou trať a silnice.

Zlínská Karlovka má potenciál k růstu cestujících

Zatím bez dopravní integrace

V případě, že se podaří najít řešení, která budou vyhovovat krajskému úřadu a zároveň bude prokázána ekonomická efektivita, by mohlo na trati dojít ke zvýšení traťové rychlosti, zabezpečení mnoha přejezdů, opravě nástupišť či modernizaci zabezpečovacího zařízení ve stanicích. Podle SŽDC je nutné, aby se prokázala nejen ekonomická odůvodněnost investic do modernizace, ale také zda trať bude mít i do budoucna růstový potenciál. To v současné chvíli dokazují mimo jiné zvyšující se počty cestujících v letní i zimní turistické sezoně.

O tom, která koncepce zvítězí, rozhodne objednatel regionální dopravy, tedy Zlínský kraj. Případná investice do železniční infrastruktury musí být ovšem odůvodnitelná, především co se týče míry využití. „Vnímám snahu autobusových dopravců navyšovat své výkony, to je pochopitelné. Ale takovou potřebu máme i my! Na našem krajském centru jsme připraveni se této konkurenci postavit a nesedíme s rukama v klíně,“ říká ředitel KCOD Zlín Ludvík Urban. Dodává, že zná i argumentaci autobusových dopravců, kteří hovoří o nižších finančních nákladech na kilometr oproti dráze nebo hustším počtu zastávek. „To ale přece není zásluha autobusových provozovatelů. Ráz krajiny těžko přetvoříme, vlak opravdu nemůže jezdit ke každému domu a do každého údolí. Železnice je velmi výhodná jako páteřní doprava, ke které svážejí lidi od těch domů a z hor do údolí právě autobusy. Karlovce by určitě pomohl dopravní integrovaný systém, jak jej známe například z Jihomoravského kraje. Tam hraje prim kolejová doprava, tedy železnice a tramvaje. Podmínkou samozřejmě musí být, že vlak bude nejen rychlejším, ale i pohodlnějším způsobem přepravy,“ dodává Urban.

Pomáháme zatraktivnit lokálku

Zlínští hledají všechny možnosti, jak provoz na trati Vsetín – Velké Karlovice zefektivnit a zmodernizovat, aby mohla být efektivní konkurencí autobusové dopravě. V první fázi byly na větší část spojů nasazeny částečně nízkopodlažní Regionovy. Až budou na trati Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí – Kroměříž – Kojetín jezdit další RegioSharky, uvolní se na Karlovku další Regionovy a vozidla řady 810 s přívěsnými vozy 010 zůstanou nasazena při zvýšených přepravách jízdních kol (víkendy, letní prázdniny).

V současné době SŽDC rekonstruuje čekárnu ve Velkých Karlovicích, revitalizací by mělo projít postupně i vsetínské nádraží, kde se na Karlovku přestupuje z regionálních i dálkových spojů. SŽDC také zvažuje způsoby, jak snížit počet přejezdů, kterých je na 25 kilometrech tratě 72.  Jejich redukcí by se doprava pochopitelně zrychlila.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Do Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí drázeDo Krupky přijel po 17 letech pravidelný vlak po Kozí dráze

21.10.2024 - Zástupy místních i turistů se přišly o víkendu 21. a 22. září 2024 podívat na první provozní víkend znovuobnovené trati z Telnice do Krupky. Po této devítikilometrové části takzvané Kozí dráhy projel poslední vlak v roce 2010,… »

Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě Strojírna předvedla první výhybku pro vysokorychlostní tratě

19.10.2024 - Výhybkárna a strojírna (DTVS), která se v Prostějově specializuje na výrobu železničních a tramvajových výhybek, nedávno představila první v tuzemsku sestrojenou výhybku určenou pro vysokorychlostní železniční tratě. Nové… »

Místo přejezdu ve Studénce vznikne podjezdMísto přejezdu ve Studénce vznikne podjezd

17.10.2024 - Správa železnic nahradí přejezd na koridorové trati, kde se v červenci 2015 střetlo Pendolino s polským kamionem a zemřeli tři lidé. Vypsala výběrové řízení na zhotovitele podjezdu ve Studénce. Ten bude určen pro osobní auta,… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika