Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zkouškám v ZC Velim nahrála mírná zima

Zkouškám v ZC Velim nahrála mírná zima

17.5.2016 – autor: DANIEL LOS

Začátek nového roku se nesl ve znamení pokračujících oprav. Nové hlavní výhybky č. 1 a 2 na Velkém zkušebním okruhu (VZO) sice byly usazeny již před Vánoci, přesto bylo nutné dokončit některé úpravy včetně přípravy na montáž ohřevů výhybek a vyřídit nezbytnou administrativu, aby Drážní úřad mohl zápisem do Průkazu způsobilosti UTZ zabezpečovacího zařízení povolit opět provoz bez omezení.

Zkouškám v ZC Velim nahrála mírná zima

Prvním vozidlem, které okusilo jízdu přes nové výhybky rychlostí 100 km/h, byla symbolicky muzejní Bardotka T478.1010 řízená ředitelem pro zkušebnictví Milošem Klofandou. Při absenci okruhové elektrické lokomotivy 124.601-6, která byla toho času na pravidelné roční defektoskopii, to byla jednoznačná volba. Kdo by čekal, že zákazníci budou mít vlažný zimní rozjezd, byl na omylu. Nebýt výluky, tak se dost možná jezdilo hned od 4. ledna. Takto se první letošní jízdní směna na VZO uskutečnila hned další pondělí 11. ledna ráno.

Pozvolný rozjezd vystřídal čilý ruch

Zákazníci se tak soustředili na stacionární zkoušení vozidel. Oba zástupci německého Siemensu využili tuto méně exponovanou dobu, aby zaškolili české strojvedoucí nejprve z obsluhy elektrické jednotky ICx a poté i lokomotiv Vectron. Francouzský Bombardier podruhé a naposledy poslal tentokrát svou osmivozovou jednotku Regio2N na soustružení dvojkolí do DPOV Přerov před oficiálními hlukovými zkouškami.

Hned ve druhém lednovém týdnu byl zájem o jízdy na VZO vysoký. Elektrická jednotka ICx ze Siemensu pokračovala s náročným programem, který obnáší nejen jízdní zkoušky na obou zkušebních okruzích, ale i množství stacionárních zkoušek včetně pravidelně se opakující instalace aktualizace softwaru a jeho následné testování.

Pozadu nezůstal ani lokomotivní projekt. Na začátku roku zůstávaly ve ZC tři lokomotivy Vectron, záhy ale stroj 170.020-9 ZC Velim opustil a následoval své stejnosměrné kolegyně do Polska.

Začátkem února přijely dva nové stroje – střídavá verze Vectronu 192.961-1 a stará známá vícesystémová lokomotiva 193.823-2. Ta již na zkušebním okruhu u Cerhenic najezdila mnoho kilometrů. Ve druhém únorovém týdnu se uskutečnily zkoušky k získání povolení provozu v ČR. A 25. února byly předány novému majiteli, dopravci EP Cargo, který je součástí skupiny Energetického a průmyslového holdingu.

Bombardier testoval jednotky R2N

Náročný zkušební program měl i francouzský Bombardier, který pokračoval začátkem roku se dvěma jednotkami R2N. Ve druhém lednovém týdnu byla desetivozová jednotka naložena závažím o hmotnosti 95 tun a během jednoho týdne se uskutečnily brzdové a hlukové zkoušky, testy elektromagnetické kompatibility včetně zkoušek dvou spojených jednotek ve vícenásobné trakci a to jak jízdní, tak stacionární. A 21. února desetivozová jednotka R2N odjela zpět do domovského závodu v Crespin, zatímco osmivozová zůstává ve ZC zhruba do začátku června.

Podobně jako francouzský Bombardier měla i jeho švýcarsko-německá odnož na začátku ledna ve zkouškách dvě osmivozové jednotky TWINDEXX. Zkoušky tohoho vlaku patří k náročným. Za první dva zimní měsíce byly provedeny kromě jiného zkoušky různých funkcí zabezpečení vlaku, například jak jednotka reaguje po rozjezdu na nesprávně uzavřené a zajištěné dveře, nebo zkoušky funkce tzv. „mrtvého muže“ (deadman), což je v podstatě naše tlačítko bdělosti.

Lokomotivy TRAXX v pozadí

Trochu ve stínu elektrických jednotek stojí jediný lokomotivní projekt Bombardieru – zkoušky elektrických lokomotiv TRAXX. Co se týče výměny strojů ve zkouškách, patří tento zákazník k nejaktivnějším. Vždyť v lednu a únoru bylo ve ZC Velim k vidění šest různých lokomotiv. Provedeny byly hlavně systémové testy, ladění softwaru a ověřovací zkoušky těchto strojů s označením AC3, ať už na verzi pro DB Regio (ř. 147), nebo pro DB Schenker (ř. 187). V únoru doplnil dvě lokomotivy ř. 187 starší kolega „AC trojek“, vícesystémový TRAXX 186.325-7. Při jeho pobytu ve ZC se odzkoušela ZMS a WTB komunikace, což jsou testy vícečlenného řízení při spojení několika lokomotiv (v tomto případě tří), kdy jsou veškeré funkce lokomotiv zařazených do soupravy ovládány ze stanoviště jedné lokomotivy. Na konci února byly ve ZC Velim tři lokomotivy ř. 187, konkrétně 187.100-3, 187.104-5 a 187.105-2.

Pendolino ze Studénky na kolejích

Poprvé od tragické nehody ve Studénce v červenci 2015 se alespoň část poškozené jednotky 680.003 opět projela po kolejích vyšší rychlostí. České dráhy se nakonec rozhodly oba vozy, které byly nárazem do kamionu nejvíce poškozeny, znovu zprovoznit. U čelního vozu to ale znamená výrobu v podstatě nového vozu, opraven musí být i první vložený vůz. Tato oprava se uskuteční v dílnách firmy Alstom v italském Saviglianu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika