Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Železniční cestovatelé oslavili třicátiny

Železniční cestovatelé oslavili třicátiny

8.7.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Na začátku bylo neformální setkání několika lidí, kteří rádi projížděli tehdejší tratě. Dnes je tu KŽC, kde vedle sdružení cestovatelů funguje i obchodní společnost v oblasti osobní železniční dopravy a nostalgie. Kulaté třicáté výročí si v Lovosicích v pátek 5. června připomněly desítky hostů, zakládajících a významných členů. Sobotní zvláštní jízdy byly připraveny pro širokou veřejnost. České dráhy byly jedním z hlavních partnerů oslav.

Železniční cestovatelé oslavili třicátiny

Tím asi nejatraktivnějším vlakem byla souprava čtyř „ypsilonových“ vozů v nátěru 70. až 80. let tažených Bardotkami T 478.2065 a 1215. Právě tato souprava vyjela v pátek jako slavnostní „protokolár“ z pražského Masarykova nádraží po levobřežní labské trati do Lovosic, hosty od Ústí nad Labem dopravily Kredence řady M 262.1 s krátkými Balmy. V sobotu to klasická souprava vzala „provozním odklonem“ přes Straškov, kde ji protisměrně doplnily „Dvěstědvaašedesátky“, a v regionu to rázem vypadalo skoro jako v období, kdy byl dnes již legendární klub založen.

Vedení a zakladatelům KŽC přijela poblahopřát ke kulatinám řada významných hostů. Náměstek hejtmana Ústeckého kraje Stanislav Rybák, starosta Roudnice nad Labem Vladimír Urban, starosta Lovosic Milan Dian a starosta Litoměřic Ladislav Chlupáč kromě gratulací poděkovali za to, že se KŽC daří zachraňovat tratě v regionu. Člen představenstva ČD Michal Štěpán připomněl spolupráci s KŽC na poli osobní dopravy. „Nostalgie se musí dělat srdcem, přeji všem lidem z KŽC, aby sklidili, co zaseli,“ řekl a vyslovil se pro další propojení know-how v nostalgii. Antonín Blažek, generální ředitel VUZ, si také nenechal ujít příležitost popřát klubu mnoho zdaru při záchraně vozidel a vyzdvihl přínos soukromého muzejníka na poli železniční nostalgie. Na dění okolo založení klubu zavzpomínal jeden ze zakládajících členů „projížděčů“ tratí Pavel Surý, dnes generální ředitel SŽDC.

Zachránili celkem 36 kolejových vozidel

V současnosti, jak uvedl Bohumil Augusta, jednatel a spolumajitel KŽC Doprava, má klub 220 členů, jejichž aktivitou je stále poznávání domácích a nově i zahraničních drah. Podle metodických pokynů KŽC je pravidelně udělován titul Mistr dráhař. Bohumil Augusta se v projevu svěřil s pocitem zadostiučinění po překonání třech krizí rozpadu přes diskuze, zda jen projíždět tratě a publikovat, anebo se posunout dál, do profesionální podoby až po současné fungování zájmového sdružení, dopravce a obchodní společnosti. „Děláme železniční nostalgii a od roku 2005 úspěšně bojujeme za záchranu regionálních tratí. Výsledkem je 33 provozních vozidel, 63 zaměstnanců a také 23 zachráněných regionálních tratí z 26, které měly skončit v období let 2010 až 2012,“ uvedl. Hosté se pak zvláštním vlakem vydali na vlečky Lovochemie a čížkovické cementárny coby věrné připomínky projížděčství.

Motoráky nabídly výlety po lokálkách Středohoří

Projížděči tratí si přišli na své v sobotu. Osmsetdesítkami bylo možné zajet na obě zmíněné vlečky. Motorové vozy řady 810, 830 a 831 vyrazily také do Třebenic města, Litoměřic města nebo do Chotiměře, tedy na trať, která je aktuálně vyloučena kvůli obřímu sesuvu půdy v úseku Chotiměř – Radejčín. V Lovosicích bylo možné zajít do Kinematovlaku ČD či detailně prozkoumat většinu vozidel KŽC Doprava. Ve vedru přišlo vhod občerstvení v pojízdné „Bixovně“ či nádražní restauraci, v níž také zájemci mohli zalistovat kronikami, které bohatou historii sdruženou do tří písmen zaznamenávají.

JAK TO ZAČALO

Vše odstartoval rozhovor s Miroslavem Hrdličkou otištěný v prosinci 1984 v tehdejším Mladém světě. Ten se vyznal ze své lásky k železnici a svěřil se s cílem projít všechny tratě provozované osobní dopravou v tehdejším Československu. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Koncem dubna 1985 se v Uherském Hradišti sešlo několik nadšenců (Jiří Pechač, Petr Mitáček, Pavel Surý, Karel Stepek, Mirek Hrdlička) a další setkání tamtéž v červnu bylo spojeno s prohlídkami LD Přerov a TSS Hulín a projížďkou lokálky do Vizovic. Milan Kubíček se stal prvním předsedou KŽC. V dubnu 1987 vyšlo první číslo tiskového orgánu Dráhař.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika