Železničář / Zpravodajství / Ze Šumperka vyjíždějí nové vozy pro dálkové spoje
Ze Šumperka vyjíždějí nové vozy pro dálkové spoje
20.2.2013 – autor: MARTIN HARÁK
V šumperské společnosti Pars nova doslova před několika dny dokončili první modernizovaný vůz nové řady Bdmpee Českých drah. Celkem zde vznikne 40 vozů této řady určených pro mezistátní dálkové spoje především do Žiliny a Mnichova. Cestující se v nich postupně svezou v průběhu letošního a příštího roku i rychlostí až 160 km/h.
Na začátku loňského prosince uzavřely České dráhy se společností Pars nova smlouvu na modernizaci 40 osobních vozů řady Bmee na novou řadu Bdmpee. U vozů, které byly vyrobeny na přelomu osmdesátých a devadesátých let, se změní nejen technické vybavení, ale především interiér. Zakázka za téměř 700 milionů korun má být realizovaná do 32 měsíců od podpisu smlouvy. První vůz nové řady již v Šumperku vznikl a v těchto dnech prochází testováním.
Úprava pro domácí i zahraniční zákazníky
Cestující určitě ocení novinky, které vozy úpravami získají, ať už se jedná o klimatizaci, moderní přehledný informační a rezervační systém, zásuvky pro notebooky, vakuové toalety nebo držáky na kola. Původní uspořádání s oddělenými oddíly pro cestující se mění na otevřený velkoprostorový oddíl s minimálně 80 místy k sezení. Zásadní změnou prochází i elektrická výzbroj včetně osvětlení, podvozky a brzdový systém. Vozy jsou určeny pro náročný mezinárodní provoz. Především pak pro německé tratě je nainstalována další bezpečnostní magnetická kolejnicová brzda a nově je dosazena veškerá elektrická výzbroj včetně osvětlení. První vozy, které budou upraveny na maximální rychlost 160 km/h, se objeví na dálkových spojích Českých drah ještě letos. Vozy by měly být postupně nasazovány z Prahy přes Ostravu do Žiliny a také na mezistátních spojích z Prahy do Mnichova.
„Jsme velmi rádi, že jsme tento tendr vyhráli a uspěli v mezinárodní konkurenci. Takto zajistíme práci lidem v regionu, který je dlouhodobě sužován vysokou nezaměstnaností,“ řekl k zakázce předseda představenstva společnosti Pars nova Tomáš Ignačák. Ve firmě pracuje přibližně 800 lidí, což ji řadí mezi nejvýznamnější zaměstnavatele na Šumpersku. Prototyp modernizovaného osobního vozu nyní jezdí po zkušebním okruhu ve Velimi. „Naším cílem je uvést první vozy do zkušebního provozu již během jarních měsíců a následně zahájit sériové dodávky. Termín předání prvních dvaceti kusů do ledna 2014 splníme,“ dodává Tomáš Ignačák.
Končí výroba Syslů
Důležitým výrobním, ale především vývojovým projektem šumperských zaměstnanců se stal i řídicí vůz řady 961, přezdívaný Sysel, který navázal na dříve dodávané vozy řady 954. Nový řídicí vůz, který vznikl zcela zásadní přestavbou osobního vozu Bdt, je určen jak pro regionální, tak dálkovou dopravu. Dodávka se již blíží ke konci a poslední z 34 vozů bude Českým drahám předán letos v květnu.
Dalším projektem, blížícím se ke svému závěru, je remotorizace s částečnou modernizací motorových vozů řady 842. V roce 2009 uzavřela společnost Pars nova s Českými drahami smlouvu na modernizaci 37 vozů z první poloviny devadesátých let, které jsou v areálu šumperské firmy postupně rekonstruovány. Jedná se především o remotorizaci, dosazení řídicího systému se zařízením automatické regulace rychlosti a automatického vedení vlaku, ale také například o výměnu zesílených náprav a nových nápravových převodovek. Do vozů je současně dosazen například nový vakuový systém WC s retenční nádrží či gelové baterie. Nová je také elektrokabeláž a širší dveře zavazadlového prostoru. V kabině strojvedoucího je instalována klimatizace a cestující dostali nové čalounění sedadel a audiovizuální informační systém.
Zaměřeno také na lokomotivy
Modernizací v Pars nově procházejí v současnosti vybrané stejnosměrné elektrické lokomotivy řady 163 na dvousystémové stroje řady 363.5 určené pro společnost ČD Cargo. Navíc v loňském roce uzavřela Pars nova smlouvy na hlavní opravy čtyřiceti elektrických dvousystémových lokomotiv řad 362 a 363 pro České dráhy. Opravy potrvají až do roku 2015. V šumperském závodě procházejí dále opravou motorové vozy řady 854. „Podílíme se subdodavatelsky i na výrobě nových vozidel, a to především dodávkami podvozků pod elektrické jednotky vyráběné v ostravském podniku Škoda Vagonka. Současně je realizována výroba běžných podvozků pro dvoupodlažní jednotky řady 675, které Škoda Vagonka dodává pro Ukrajinské železnice,“ uvádí tisková mluvčí Pars nova Michaela Linhartová.
O ŘADĚ Bdmpee
• Cena kontraktu je 695,6 milionu korun bez DPH.
• Předmětem je modernizace 40 vozů původní řady Bmee.
• Zakázka má být hotova do července 2014, prvních 20 vozů do ledna 2014.
• Modernizace zahrnuje především nové podlahy, obložení, okna, osvětlení, toalety, elektrické zásuvky, klimatizaci, brzdy a podvozky a vybudování velkoprostorového uspořádání sedadel.
• Upravené vozy jsou určené pro mezistátní dálkové spoje především na tratích Praha – Mnichov a Praha – Ostrava – Žilina.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »