Železničář / Zpravodajství / Začíná oprava trati z Karlštejna do Berouna
Začíná oprava trati z Karlštejna do Berouna
5.11.2023 – autor: PETR SLONEK
V úseku mezi Karlštejnem a Berounem už v listopadu začíná rozsáhlá rekonstrukce. Stavební práce budou zahrnovat kompletní obnovu 7,1 kilometru dlouhého úseku, což s sebou přinese i velký dopad na železniční dopravu. S dokončením se počítá v roce 2026.
Správa železnic nedávno podepsala smlouvu na rekonstrukci trati mezi Karlštejnem a Berounem. Stavbu provedou společnosti Elektrizace železnic Praha a SWIETELSKY Rail CZ a hodnota zakázky je bezmála 2,3 miliardy korun.
„Vzhledem k velmi vysokému vytížení tohoto koridorového úseku bylo důležitým kritériem veřejné zakázky co nejmenší omezení provozu. Do soutěže se přihlásil jeden uchazeč a nabídl provedení prací s nižší potřebou výluk, než předpokládal projekt, navíc bez úplného přerušení provozu,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Součástí nabídky zhotovitele byly pohotovostní služby pro případ mimořádných událostí.
Jednokolejný provoz
Stavbaři budou pracovat za jednokolejného provozu. Díky opatřením se kolem pracovních míst zavede vyšší rychlost projíždějících souprav, a to 80 kilometrů v hodině namísto běžně používaných 50 kilometrů v hodině. Stavba se nachází ve složitém území Chráněné krajinné oblasti Český kras, s velmi omezeným přístupem na staveniště v úzkém údolí řeky Berounky. Na zastávce Srbsko dělníci vybudují bezbariérová nástupiště a podchod. Pro zvýšení bezpečnosti provozu je plánována sanace a zajištění skalních masivů nad tratí zejména v okolí obce Tetín. Vybudování nové odbočky Lom přibližně v polovině úseku zajistí vyšší kapacitu trati a tím i pravidelnější provoz vlaků. Traťová rychlost se po aktivaci evropského zabezpečovače ETCS zvýší na 120 kilometrů v hodině.
Omezení vlaků
První výluky na trati se uskuteční od 5. do 16. listopadu a od 2. do 9. prosince 2023, a to vždy přes den od 8:30 do 18:30 hodin. V rámci nich se dělníci budou věnovat přípravným pracím, které zahrnují například terénní úpravy. Po dobu těchto výluk České dráhy plánují několik opatření. Spoje linky R16 Praha – Plzeň – Klatovy budou mimořádně zastavovat ve stanicích Srbsko a Karlštejn pro nástup a výstup cestujících. Příměstská linka S7 z Prahy do Berouna bude v úseku Karlštejn ‒ Beroun odřeknuta. Naopak linka Ex6 Praha – Plzeň – Cheb pojede dál bez omezení.
Výluky budou pokračovat po Novém roce v rozsahu až 180 dní. Pro tato omezení nicméně dojde k úpravě aktuálního jízdního řádu. Správa železnic nyní nastalá omezení řeší jak s Českými drahami, tak ostatními dopravci a objednateli dopravy, aby mohl být sestaven odpovídající dopravní model.
Další články této rubriky
ČD Cargo nasadilo svůj první duální Vectron
15.5.2024 - Park hnacích vozidel naší dceřiné společnosti ČD Cargo posílila na začátku dubna lokomotiva s číslem 248.082. Jedná se o Vectron Dual Mode od výrobce vozidel Siemens, tedy o lokomotivu stejného typu, jakou ČD Cargo testovalo ve… »
České dráhy v Benešově předvedly první RegioPanter pro PID
14.5.2024 - V železniční stanici Benešov u Prahy a v přilehlém autobusovém terminálu se třetí dubnovou sobotu uskutečnil Regionální den PID. Téměř po celý den se návštěvníci mohli svézt historickými autobusy a speciálními vlaky.… »
12.5.2024 - Obměna vozového parku Českých drah podněcuje potřebu další modernizace údržbového zázemí. V případě chebského depa znamená výstavba nové opravárenské haly nutnost rozloučit se s původní severní výtopnou z předminulého… »