Železničář / Zpravodajství / Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav
Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav
11.10.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Evropský vlakový zabezpečovač ETCS bude v Česku v běžném provozu od podzimu 2014. I touto jednou větou by se dal popsat slavnostní akt, který proběhl v Kolíně ve čtvrtek 27. září a byla při něm zahájena stavba s oficiálním názvem Koridor E: traťové zařízení ERTMS v České republice. Odbýt tuto událost jen pár větami by ale byla velká škoda, neboť se jedná o další milník české infrastruktury.

Když je evropská technologie v českých a moravských rukách
Úspěch pilotního projektu otevřel dveře k výstavbě ETCS na nejvytíženějším úseku 1. železničního koridoru a také k uvolnění evropských prostředků na jeho financování. Prvním úsekem, kde bude vystavěn ETCS Level 2, je trať z Kolína do Břeclavi přes Českou Třebovou včetně všech dopraven. Výjimku tvoří pouze uzel Brno. Náklady stavby, kterou financuje SŽDC, dosahují 623,9 milionu korun, přičemž až polovinou přispěje Evropská unie v rámci programu TEN-T. Zhotovitelem, který instaluje evropskou technologii, ovšem vyrobenou domácími firmami, je sdružení České technologie pro ETCS, vedené společností AŽD Praha.
Druhá úroveň (Level 2), která bude instalována mezi Kolínem a Břeclaví, pracuje se systémem tzv. pevných balíz umístěných v kolejišti. K tomu, aby zabezpečovač správně fungoval, musí být zřízeny také radioblokové centrály (RBC), které komunikují prostřednictvím radiové sítě GSM-R s vozidlovou částí a jsou napojeny na traťová a staniční zabezpečovací zařízení. Tyto centrály mají být ve finálním stavu umístěny v plánovaném centrálním dispečerském pracovišti (CDP) v Praze (RBC pro Kolín, úsek Kolín – Pardubice, Pardubice, úsek Pardubice – Česká Třebová a samotná Česká Třebová). Další RBC budou instalovány v CDP Přerov (centrála pro úsek Česká Třebová – Brno, úsek Brno – Břeclav a pro Břeclav).
„V první fázi bude do konce letošního roku realizována příprava prvního úseku Záboří nad Labem – Řečany nad Labem – Přelouč s dočasně umístěnou RBC v Přelouči. Celý systém bude spuštěn koncem roku 2014,“ řekl na zahájení stavby generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Samotná realizace traťové části ETCS je pouze prvním krokem k mnohem bezpečnějšímu systému. Ten druhý musí udělat dopravci instalací mobilní části ETCS do svých vozidel.
Co čeká dopravce?
Vzhledem k tomu, že náklady na tento krok jsou poměrně vysoké a mohou dosáhnout až 10 milionů korun za jednu instalaci, lze oprávněně očekávat, že vlaků, které pojedou pod dohledem ETCS, bude za dva roky mizivé procento. Správce infrastruktury sice počítá s dlouhým obdobím pro pokrytí zmiňovaného úseku také stávajícím národním zabezpečovačem LS, ovšem lze logicky předpokládat, že bude postupně ETCS preferovat. Doufejme proto, že Evropská unie bude podobně štědrá také v otázce vybavení vozidel nezbytným zařízením, jinak se Česko bude honosit sice moderním, ale nevyužitým zabezpečovačem.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »