Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav

Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav

11.10.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Evropský vlakový zabezpečovač ETCS bude v Česku v běžném provozu od podzimu 2014. I touto jednou větou by se dal popsat slavnostní akt, který proběhl v Kolíně ve čtvrtek 27. září a byla při něm zahájena stavba s oficiálním názvem Koridor E: traťové zařízení ERTMS v České republice. Odbýt tuto událost jen pár větami by ale byla velká škoda, neboť se jedná o další milník české infrastruktury.

Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav
Pokud se vám při spojení zkratek ČR a ETSC vybaví pilotní projekt Poříčany – Kolín, už žijete v minulosti. Zkušební realizace systému evropského vlakového zabezpečovače ETCS (European Train Control System) skončila totiž již loni. Cílem pilotního projektu bylo především uvedení do praxe v českých podmínkách, zejména ověření jeho vazeb k národním zabezpečovačům.

Když je evropská technologie v českých a moravských rukách

Úspěch pilotního projektu otevřel dveře k výstavbě ETCS na nejvytíženějším úseku 1. železničního koridoru a také k uvolnění evropských prostředků na jeho financování. Prvním úsekem, kde bude vystavěn ETCS Level 2, je trať z Kolína do Břeclavi přes Českou Třebovou včetně všech dopraven. Výjimku tvoří pouze uzel Brno. Náklady stavby, kterou financuje SŽDC, dosahují 623,9 milionu korun, přičemž až polovinou přispěje Evropská unie v rámci programu TEN-T. Zhotovitelem, který instaluje evropskou technologii, ovšem vyrobenou domácími firmami, je sdružení České technologie pro ETCS, vedené společností AŽD Praha.

Druhá úroveň (Level 2), která bude instalována mezi Kolínem a Břeclaví, pracuje se systémem tzv. pevných balíz umístěných v kolejišti. K tomu, aby za­bez­­­pečovač správně fungoval, musí být zřízeny také radioblokové centrály (RBC), které komunikují prostřednictvím radiové sítě GSM-R s vozidlovou částí a jsou napojeny na traťová a staniční zabezpečovací zařízení. Tyto centrály mají být ve finálním stavu umístěny v plánovaném centrálním dispečerském pracovišti (CDP) v Praze (RBC pro Kolín, úsek Kolín – Pardubice, Pardubice, úsek Pardubice – Česká Třebová a samotná Česká Třebová). Další RBC budou instalovány v CDP Přerov (centrála pro úsek Česká Třebová – Brno, úsek Brno – Břeclav a pro Břeclav).

„V první fázi bude do konce letošního roku realizována příprava prvního úseku Záboří nad Labem – Řečany nad Labem – Přelouč s dočasně umístěnou RBC v Přelouči. Celý systém bude spuštěn koncem roku 2014,“ řekl na zahájení stavby generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Samotná realizace traťové části ETCS je pouze prvním krokem k mnohem bezpečnějšímu systému. Ten druhý musí udělat dopravci instalací mobilní části ETCS do svých vozidel. 

Co čeká dopravce?

Vzhledem k tomu, že náklady na tento krok jsou poměrně vysoké a mohou dosáhnout až 10 milionů korun za jednu instalaci, lze oprávněně očekávat, že vlaků, které pojedou pod dohledem ETCS, bude za dva roky mizivé procento. Správce infrastruktury sice počítá s dlouhým obdobím pro pokrytí zmiňovaného úseku také stávajícím národním zabezpečovačem LS, ovšem lze logicky předpokládat, že bude postupně ETCS preferovat. Doufejme proto, že Evropská unie bude podobně štědrá také v otázce vybavení vozidel nezbytným zařízením, jinak se Česko bude honosit sice moderním, ale nevy­užitým zabezpečovačem.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika