Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Z Prahy do Berouna tunelem. Jak dlouhým?

Z Prahy do Berouna tunelem. Jak dlouhým?

29.10.2018 – autor: PETR SLONEK Vizualizace: SUDOP PRAHA

SŽDC má na stole tři různé varianty nového železničního spojení mezi Prahou a Berounem. U všech se počítá s tunelem na části trati. Jakou správce infrastruktury nakonec vybere, se rozhodne do začátku příštího roku, kdy budou známé výsledky příslušné studie proveditelnosti nové trasy z hlavního města do Berouna, respektive Hořovic, kterou si zadala samotná SŽDC.

Z Prahy do Berouna tunelem. Jak dlouhým?

O podobě nové trati z Prahy do Berouna se počátkem října diskutovalo na pražské konferenci na téma tunelového železničního spojení obou měst, jejímž odborným garantem byl Dopravní vzdělávací institut (DVI), dceřiná společnost Českých drah. Státní organizace na ní představila navrhovaná řešení. Namísto optimalizace stávající trati se kloní k vybudování zcela nové. Ta by podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha měla výrazně zkrátit jízdní dobu a uvolnit vyčerpané kapacity regionální dopravy. Rekonstrukce by prý navíc nezajistila požadovanou kapacitu ani rychlost a problémem je i hluk. Proti současnému povrchovému vedení trati vystupují města mezi Berounem a Horažďovicemi.

Ve hře tři varianty

Dokument řeší celkem tři možnosti vedení zcela nové trati posuzované především z ekonomického hlediska. Varianta C počítá s nejdelším a také nejdražším tunelem ze Smíchova až do Berouna, která by vyšla na více než 50 miliard korun. Ve druhé zkoumané variantě nazvané B by kratší tunel vedl až z Radotína. Třetí a zároveň nejlevnější řešení (varianta F) je tunel s délkou do 5 km naplánovaný mezi Radotínem a Řevnicemi. Trať je navrhována pro smíšenou dopravu s maximální rychlostí do 200 km/hod.

SŽDC preferuje varianty s tunelem až do Berouna. „Z dopravně-technologického hlediska je nejlepší nejdražší řešení, počítající s výstavbou 26 kilometrů dlouhého tunelu mezi Smíchovem a Berounem,“ tvrdí Čech. Nová trať podle něj výrazně zkrátí jízdní doby v trase Praha – Plzeň, uvolní se stávající kapacita pro stále rostoucí potřeby osobní regionální dopravy. „Sníží se hluková zátěž v nejhustěji osídlených oblastech. Případná realizace varianty F podstatně zkrátí jízdní doby osobní dopravy i v relaci Praha – Příbram,“ dodal. Mezi nevýhody projektu patří značné investiční náklady, a to zejména v případě variant B a C, kdy jen samotný tunel mezi Prahou a Berounem ve variantě C by vyšel na více než 50 mld. Kč. Ve variantách B a F by všechny vlaky zůstaly na části současné trati, což by mimo jiné znamenalo zvýšenou hlukovou zátěž.

„Technické a dopravně-technologické řešení je dokončené, nyní se zpracovává část přepravní prognózy a ekonomické hodnocení. Studie by měla být hotova v lednu příštího roku, první předběžné výsledky ekonomického hodnocení variant očekáváme letos v říjnu,“ doplnil ředitel odboru strategie.

Přetížená trať č. 171

Záměr výstavby trati mezi Prahou Berounem uvítal generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. „Stará trať v údolí Berounky je již dnes přetížená. V některých úsecích jezdí ve špičce příměstské vlaky v intervalu 10 minut a k tomu je třeba připočítat ještě dálkové a nákladní,“ upozornil s tím, že nová trať zlepší spojení příměstské dopravy a zároveň zrychlí dálková spojení mezi Prahou, západními Čechami a Bavorskem. Vedle zkvalitnění osobní dopravy by podle Kupce nová trať měla mít i dostatečnou kapacitu pro nákladní dopravu.

Také podle ředitele Regionálního obchodního centra Praha (ROC) Jakuba Goliáše je diskuse o trati Praha – Beroun třeba. „Zaznamenali jsme zde obrovský nárůst cestujících. Stávající infrastruktura nám situaci výrazně ztěžuje,“ řekl.

„Byla jsem mile překvapena vysokou účastí z řad odborné veřejnosti. Věřím, že tato konference znovu otevřela velmi důležité téma, jako je výstavba tunelového železničního spojení a optimalizace stávající trati Praha – Smíchov – Beroun,“ okomentovala akci předsedkyně představenstva DVI Blanka Havelková.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.75

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika