Železničář / Zpravodajství / Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem
Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem
3.1.2020 – autor: REDAKCE Vizualizace: SUDOP
Bezmála pětadvacet kilometrů dlouhý tunel spojí pražský Smíchov se středočeským Berounem. Studii proveditelnosti prověřující novou trasu nedávno schválila Centrální komise ministerstva dopravy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně pokračuje v přípravě staveb v rámci optimalizace stávající trati. Stavět se začne nejdříve v roce 2028.

Výrazné zkrácení jízdních dob z Prahy na západ Čech by měl přinést plánovaný tunel začínající na pražském Smíchově a ústící až u Berouna. Centrální komise ministerstva dopravy totiž vybrala pro novou spojnici variantu C-I zahrnující novou trasu v celé délce úseku Praha-Smíchov – Beroun, s odbočkou pro nákladní dopravu do Malé Chuchle a napojením na Branický most v rámci železničního nákladního průtahu pražským uzlem. Podle SŽDC bude celková délka nové trasy činit 26,3 km (včetně odbočky pro nákladní dopravu), přičemž 24,8 km bude vedeno tunelem pod Českým krasem.
„Varianta C-I respektuje po léta známý návrh, ale až nyní se podařilo pro takto náročnou investici nalézt dostatek obhajitelných přínosů, podmíněných rovněž elektrizací a zkapacitněním trasy ze státní hranice ve směru na Norimberk,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Regionální vlaky u Berounky
Do nového tunelu má být svedena především dálková osobní doprava. Například vlaky kategorie Ex by tak měly zvládnout cestu ze Smíchova do Plzně za 44 minut (nyní 66 min.) V období přepravních špiček by měly dvěma tubusy jezdit až čtyři rychlíkové spoje za hodinu (obdoba linek R16 a R26), přičemž jízda úsekem Praha-Smíchov – Beroun by měla trvat zhruba 12 minut (nyní 29 min.). Regionální linky zůstanou na stávající trase v údolí Berounky, při zvýšené spolehlivosti dosažené zahájenou rekonstrukcí by mohly osobní vlaky pendlovat mezi Prahou a Řevnicemi v desetiminutovém intervalu.
Nákladní doprava už nebude zpomalována vyčkáváním na volné kapacity na stávající trati č. 171. SŽDC počítá s tím, že tyto vlaky pošle nově přes údolí řeky anebo tunelem. „V období dopravní špičky bude na nové trase pro nákladní dopravu k dispozici volná kapacita zhruba každou půlhodinu,“ informovala mluvčí SŽDC Nela Friebová. „Existence nové trasy má rovněž velký význam pro možné provážení rychlé osobní a nákladní dopravy v případě výlukových stavů či mimořádností na staré trati, pro které v současnosti neexistuje odpovídající alternativa,“ doplnila.
Zahájení stavby je s ohledem na její rozsah a technickou náročnost plánováno na rok 2028. Nová trať bude přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h. Pro každou traťovou kolej bude jednokolejný tubus.
Další články této rubriky
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »
Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků
6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »
Podporujeme odborné vzdělávání našich budoucích mechaniků
2.3.2025 - Koncem ledna jsme se společně se žáky, našimi budoucími mechaniky kolejových vozidel, vypravili do Výukového a výzkumného centra v dopravě Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Pracovníci ze sekce kolejových vozidel a z… »