Železničář / Zpravodajství / Vzkříšení Heligóna se blíží do finále
Vzkříšení Heligóna se blíží do finále
11.5.2019 – autor: JOSEF HOLEK
ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se může pochlubit novým historickým exponátem. Po zhruba pěti letech restaurátorských prací byla 17. dubna zatopena parní lokomotiva 414.096 přezdívaná Heligón. Vedení Centra historických vozidel předpokládá, že technicko-bezpečnostní zkoušku (TBZ) si stroj odbude v květnu.
Návštěvníky ČD Muzea v Lužné u Rakovníka čeká novinka. Po pěti desítkách let stání na pomníku v ŽOS České Velenice a sedmi letech oprav v luženské dílně bude opět v provozu více než sto let stará parní lokomotiva 414.096 s tendrem 412.365.
„Nechali jsme jí udělat jen kotel, dvojkolí a s využitím dotace Ministerstva dopravy ČR tendr, jinak jsme ji rekonstruovali svépomocí. Nyní se s ní musíme seznámit. Jde o mašinu, která byla půl století mimo provoz. Máme informaci, že ještě žijí dva strojvedoucí, kteří ji zažili v provozu. Budeme s nimi komunikovat a získávat jejich zkušenosti. Až ty totiž ukážou, jaké jsou její možnosti pro praktické využití,“ řekl Miloslav Kothera, ředitel Centra historických vozidel ČD, pod které ČD Muzeum spadá.
Okolo „komína“
Letos se Heligón, jak se stroji přezdívá, dočkal opětovného zatopení. „Předpokládáme, že v květnu si stroj odbude technicko-bezpečnostní zkoušku. Dále musíme předložit všechny potřebné dokumenty na Drážní úřad a počkat na schválení. Pokud vše dobře půjde, bude do prázdnin hotovo a můžeme vyjet,“ zmínil ředitel. TBZ si lokomotiva odbude v okolí Lužné, její maximální rychlost je totiž 35 km/h. Není potřeba ji tedy testovat například na koridoru nebo okruhu. Šlágr letošní sezony by tedy měl být nasazován pouze na výkony v okolí. „Mám na mysli trasy do Rakovníka, Stochova nebo na Kolešovku,“ upřesnil Kothera.
Heligón však není jedinou lokomotivou z vozidlového parku CHV, která letos projde rukama správkařů. Loni v létě jsme informovali o generálních opravách dvou lokomotiv – 434.2186 a 365.024. Ředitel Kothera uvedl, že před dokončením je oprava kotle pro Čtyřkolák ve specializované kolínské firmě SEA. „Vrátí se v těchto dnech a bude zavázán na rám, který jsme spravili svépomocí. Pak vyvážeme všechny nápravy a pošleme je do německého Meiningenu, do dílen Deutsche Bahn, aby nám nalisovali nové obruče. Němci by vše měli zvládnout do několika týdnů. Finálně by měl být Čtyřkolák hotov do konce roku.“
Skvost čeká znovuzrození
Do Meiningenu poputuje i kotel z „třistapětašedesátky“, kde se sváže s pojezdem – ten už je v opravě u DB od loňského léta. „Pracovat se bude i na dalším příslušenství včetně pneumatické a mechanické brzdy či oplášťování kotle. Hotovo by mělo být zhruba do roka,“ dodal Kothera. Na kotel správkaři ČD už namontovali armatury a za účasti zkušebního komisaře úspěšně natlakovali.
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »