Železničář / Zpravodajství / Výluka na třetím koridoru způsobila úzké hrdlo před Rokycany
Výluka na třetím koridoru způsobila úzké hrdlo před Rokycany
20.3.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Stavba třetího tranzitního koridoru se posunula v současné době na Rokycansko. Zde se nyní železničáři potýkají s náročnými výlukami. Ty se dotýkají veškeré vlakové dopravy. Od letošního ledna se tak zkomplikovala situace v traťovém úseku Rokycany – Chrást u Plzně, kde se cestující musí obrnit trpělivostí. Právě tam se jezdí pouze po jedné koleji, což může mít za následek nepříjemné zpoždění.
Z Prahy do Plzně, Pardubic i Ústí nad Labem je to po trati přibližně sto kilometrů. Jenže zatímco vlak po prvním koridoru ujede tuto vzdálenost asi za hodinu, do Plzně to trvá devadesát minut, tedy o téměř padesát procent déle! Na tratích 170 a 171 totiž stále chybí ve značném rozsahu koridorová infrastruktura. Po „starých“ kolejích se dnes jezdí od Prahy až do Berouna (včetně) a od Rokycan (mimo) až do Plzně, což představuje asi polovinu trasy.
Výluky až do příštího roku
Aktuálně se 3. koridor buduje u Rokycan. Výluky zde letos budou probíhat prakticky po celý rok a část prací se přenese ještě do roku 2015. Trať v tomto úseku bude částečně vedena v nové stopě, protože se tam staví zatím nejdelší železniční tunel v České republice (asi čtyři kilometry). „Jak pro naše zákazníky, tak samotné zaměstnance přináší výluka poměrně velké nepříjemnosti. Dotčený úsek tratě je dlouhý a při výlukách je vyloučena vždy jedna ze dvou traťových kolejí. A navíc se v místě stavebních prací z bezpečnostních důvodů snížila rychlost všech vlaků včetně Pendolin,“ říká ředitel plzeňského KCOD Vladimír Kostelný.
Během skoro každé hodiny projedou v inkriminovaném úseku minimálně čtyři vlaky. Konkrétně jde o dva rychlíky a stejný počet osobních vlaků doplněných čtyřikrát denně o vlaky SC Pendolino. „Celé toto množství se dá sice přenést na jednu kolej, ale vlaky musí přijet naprosto přesně a nesmí prodloužit jízdní doby, jinak se zpoždění přenáší z vlaku na vlak a dopad na celou dopravu a cestující je pak velmi nepříjemný. Navíc v době dopravních špiček lze jen obtížně nebo spíše vůbec počítat s jízdami vlaků nákladní dopravy. Důvod je jednoduchý – na trať se prostě již nevejdou! Časové rezervy v tomto případě nejsou prakticky žádné,“ říká Lukáš Landsinger, který má v Českých drahách výlukové činnosti za dopravce v kompetenci.
Obraty v Plzni zdržují
Podle Lukáše Landsingera vlaky nepřijíždějí vždy tak, jak by dopravce potřeboval. Navíc v jízdním řádu se u některých osobních vlaků objevují velmi krátké doby na obrat ve stanici Plzeň hlavní nádraží, které v případě zpoždění nelze zkrátit, a tak se zpoždění domino efektem kumuluje i na následných obratových vlacích. „Vyjmenované problémy jsou občas okořeněné také poruchami traťového zabezpečovacího zařízení – autobloku se prodlužují jízdní doby vlivem jízdy na přivolávací návěst a prodlužují se intervaly potřebné pro křižování vlaků. Navíc se občas musí operativně snížit rychlost v určitých úsecích z důvodu nestabilního kolejového lože provozované koleje. A aby všeho nebylo dost, tak na zpoždění mají vliv souběžné výluky konané na trasách dálkových vlaků, které Rokycanskem projíždějí a vše ještě více komplikují. Pak situaci musí operativně řešit dispečeři.“
Vložení výhybky v Ejpovicích pomůže zpoždění zkrátit
Dopady výluky jsou proměnlivé a o to více nepříjemné. „Snažíme se se Stavební správou západ SŽDC dohodnout na vložení výhybky v Ejpovicích, která výrazně zkrátí jednokolejný úsek při výluce a tím umožní zvýšit kapacitu tratě a snížit riziko zpoždění. Zatím o výhybně není definitivně rozhodnuto, ale věříme, že se dobrá věc podaří,“ uvádí Vladimír Kostelný. A ještě dodává, že pro stabilizaci ranní dopravní špičky byl od 3. března osobní vlak 7835 nahrazen v úseku Chrást u Plzně – Rokycany autobusem, čímž došlo k uvolnění kapacity dopravní cesty.
Aby se situaci trochu ulehčilo, zvažuje se i další opatření, při kterém by se nahradily některé odpolední osobní vlaky autobusovou dopravou, čímž by se odstranily velmi krátké obraty vlaků v Plzni. „Narážíme ale na nedostatečný počet dvousystémových lokomotiv. Více jich prostě nemáme, a proto musíme hodně kombinovat a dělat kompromisy. Navíc má náhradní doprava v tomto úseku jedno velké úskalí. Na trati jsou tři zastávky: Klabava, Ejpovice a Dýšina, které jsou ze silnice velmi špatně dostupné. Náhradní autobusovou dopravu nasazujeme i operativně, zejména když následky poruch či snížených rychlostí výrazně omezují provoz,“ vysvětluje ředitel KCOD Plzeň.
POROVNÁNÍ JÍZDNÍCH DOB RYCHLÍKŮ ČD
Praha-Smíchov – Plzeň hlavní nádraží 87 minut 109 km
Praha-Libeň – Pardubice hlavní nádraží* 63 minut 99 km
Praha-Holešovice – Ústí nad Labem 64 minut 103 km
*Vlaky vyšší kvality tento úsek ujedou za 57 minut.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Do České Lípy dorazil Zelený anton
25.11.2024 - Druhý říjnový víkend se v České Lípě nesl ve znamení železniční nostalgie. V sobotu i v neděli se se zde totiž uskutečnily jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci si zároveň mohli prohlédnout výstavu… »
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »